راحله راحمی پور و سیاوش حاتم آزاد شدند

هرانا

راحله راحمی پور، فعال حقوق بشر که اواخر شهریورماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود امروز با قید ضمنانت آزاد شد. همزمان «سیاوش حاتم» عضو شورای مرکزی حزب اتحاد که یک هفته پیش بازداشت شده بود نیز آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، راحله راحمی پور که به دستور شعبه ۶ دادسرای اوین مورخ ۲۰ شهریورماه سال جاری در منزل شخصی خود بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود با تغییر قرار بازداشت به کفالت و تودیع آن امروز از این زندان آزاد شد.

لازم به یادآوری است بازداشت خانم راحمی پور بدون ارائه حکم بازداشت صورت گرفته بود، ماموران امنیتی در زمان مراجعه تنها حکم تفتیش منزل صادره از شعبه ۶ دادسرای اوین را به همراه داشته اند و به خانواده راحمی پور ارائه کردند اما حکمی مبنی بر بازداشت این فعال حقوق بشر به وی ارائه نشد.

پیش از این در زمستان ۱۳۹۵ راحله راحمی پور به اتهام تبلیغ علیه نظام توسط دادگاه انقلاب تهران به یک سال زندان محکوم شد. دادگاه مصاحبه های او با رسانه ها در مورد ناپدیدشدگی اجباری اعضای خانواده اش و شرکت او در تجمعات صلح آمیز با در دست داشتن پلاکاردی که بر آن نوشته بود ” برادرم را کشتید، با فرزندش چه کردید؟” را به عنوان مدرک جرم قلمداد کرد. سازمان ملل پیشتر از مقامات ایران خواسته بود تا آزار و اذیت راحله راحمی پور را متوقف کنند.

برادر زاده ی راحله راحمی پور، گلرو، در اردیبهشت ۱۳۶۳ متولد شد اما ظاهرا بعد از ۱۵ روز به بهانه ی آزمایش پزشکی از مادرش جدا شد. به خانواده راحمی پور گفته شد که او فوت کرده است، اما مقامات هرگز گواهی فوت یا اطلاعاتی درباره ی شرایط مرگ یا دفن وی ارائه ندادند.

پدر او، برادر راحله راحمی پور، در سال ۱۳۶۲ همراه با همسر باردارش به خاطر وابستگی به یک گروه مخالف سیاسی بازداشت شد. یک سال بعد خانواده ی او تماسی تلفنی از زندان اوین داشتند که از آنها میخواست برای گرفتن وسائل شخصی اش به زندان بروند و در آن تماس گفته شد که حسین راحمی پور “به درک واصل شده است”. پیکر حسین راحمی پور هرگز به خانواده تحویل داده نشد و هیچ گواهی فوتی برای او صادر  نشد.

سازمان عفو بین المللی در روزهای اخیر با صدور بیانیه ای خواستار آزادی فوری این مدافع حقوق بشر شده بود.

پرونده راحله راحمی پور به همراه پرونده چندین مدافع حقوق بشر دیگر در گزارش اخیر عفو بین الملل با عنوان “گرفتار در گرداب سرکوب” درباره سرکوب فعالیتهای حقوق بشری در ایران مستند شده است.

همزمان با خانم راحمی پور سیاوش حاتم، فعال دانشجویی نیز امروز از این محل آزاد شد.

سیاوش حاتم یکشنبه ۲۶ شهریور ماه توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده بود.

سیاوش حاتم پیش از این در آذر ماه سال ۱۳۸۹ بازداشت شد و در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس محکوم شد.

این فعال دانشجویی پس از گذراندن حکم محکومیت خود در مردادماه سال ۱۳۹۲ از بند ۳۵۰ آزاد شده بود.