آتنا دائمی؛ بازگرداندن از اتاق عمل به دلیل خودداری از بستن دستبند و پابند

سحبانیوز

آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین بر اساس قرار قبلی برای عمل جراحی صفرا به بیمارستان امام خمینی تهران منتقل شد. علیرغم توافقات قبلی مسئولان زندان قصد بستن دستبند و پابند به این زندانی بیمار را داشتند که با ممانعت او روبرو شدند. خودداری خانم دائمی که روی تخت جراحی بود از بستن دستبند و پابند باعث لغو عمل جراحی و باگرداندن او به زندان شد.

به گزارش سایت حقوق بشر ایران، پس از مدتها کارشکنی بهداری زندان اوین خانم دائمی اجازه اعزام به بیمارستان به هدف جراحی و برداشتن کیسه صفرا را دریافت کرد.

خانم دائمی برای جراحی کیسه صفرا امروز صبح در بیمارستان امام خمینی تهران نوبت جراحی داشت که بر همین این اساس از زندان به بیمارستان اعزام شد.

“آتنا بعد از انتظار طولانی ناشی از کارشکنی بهداری اوین که موجب وخامت و پیشرفت بیماری اش شده بود سرانجام با قرار قبلی به بیمارستان امام خمینی برای انجام عمل جراحی اعزام شد. از قبل هم به زندان اعلام کرده بود که در کتار موضوع کرامت انسانی باتوجه به اینکه بستن دستبند و پابند ناقض شرایطی جسمی و روحی هست که برای درمان لازم است از بستن آن خودداری خواهد کرد.”

“مسئولین همراه در حالی که آتنا در مراحل بستری شدن و آماده سازی برای جراجی قرار داشت به او گفتند که بدستور رئیس زندان باید دستبند و پابند استفاده کند که این موضوع با مقاومت و مخالفت آتنا روبرو شد. در چنین وضعی پرسنل زندان که همراه آتنا در بیمارستان بودند تصمیم به لغو عمل جراحی و بازگرداندن وی به زندان گرفتند. آتنا ساعتی ظهر امروز به زندان بازگردانده شد و علیرغم وضعیت بد جسمانی هم اکنون در بند زنان این زندان به سر می برد.”

لازم به توضیح است پیگیری نزدیکان خانم دائمی از مسئولان مربوطه به نتیجه خاصی منتهی نشد چرا که قاضی ناظر بر زندان دستور بستن دستبند و پابند را بی ارتباط با حوزه کاری خود دانست و مسئولیت آن را متوجه “چهارمحالی” رئیس زندان اوین دانست از سوی دیگر آقای بختیاری مدعی است بستن دستبند و پابند به این زندانی عقیدتی در حالی که عازم اتاق عمل است ناشی از قوانین حاکم بر زندان است و دستور او نیست و برای لغوش نیاز به دستور دادستانی دارد. توضیحی که البته دادستانی آن را درست نمی داند.

اکنون آتنا دائمی در حالی که به گفته پزشک به تعویق افتادن عمل جراحی صفرا موجب پیشرفت بیماری میشود در زندان اوین در وضعیت نامشخصی به سر می برد. او از سویی بر حقوق انسانی و قانونی خود پافشاری می کند و از سوی دیگر رئیس زندان که پیش از این نیز با دخالت بهداری اوین موجب تعویق رسیدگی پزشکی به این زندانی شده بود حاضر به پذیرش مطالبات انسانی این فعال حقوق بشر دربند نیست.