مصرف سیگار و قلیان در دختران نوجوان ایرانی رو به افزایش است

مهر

سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش مصرف سیگار و قلیان در نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ خبر داد و گفت: این افزایش مصرف در بین دختران نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری، اظهار داشت: سالانه در ایران ۵۰ هزار نفر بر اثر مصرف مواد دخانی فوت می کنند.

وی ادامه داد: همچنین ۵۰۰ هزار مورد بستری ناشی از عوارض مصرف مواد دخانی داریم که حدود ۵ درصد بستری ها را شامل می شود.

حریرچی گفت: مصرف سیگار در سنین ۱۳ تا ۱۵ سال افزایش ۴ دهم درصدی داشته و به ۳.۴ رسیده است که سهم دختران بیشتر است. بطوریکه میزان مصرف سیگار از ۹ دهم درصد به ۲.۱ درصد رسیده و قلیان نیز سهم ۶.۶ درصدی در بین دختران نوجوان دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه هر ۱۰ درصد افزایش مالیات بر سیگار می تواند ۴ تا ۵ درصد مصرف سیگار را کاهش دهد، افزود: مالیات بر سیگار در کشورهای مختلف دنیا ۷۰ درصد قیمت را شامل می شود و امیدواریم منابع جدیدی برای بخش بهداشت و درمان با گرفتن مالیات از سیگار ایجاد کنیم.

حریرچی با بیان اینکه شایع ترین عامل قابل پیشگیری مرگ در دنیا، مصرف سیگار و دخانیات است، گفت: سالانه در دنیا ۷ میلیون ‌نفر به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از طریق عوارض مصرف مواد دخانی فوت می کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این که سالانه حدود ۵۰ هزار نفر به دلیل مصرف دخانیات در کشور جان خود را از دست می دهند، افزود: همچنین۵۰۰ هزار نفر به دلیل عوارض مصرف دخانیات بستری می شوند که ۵ درصد بستری ها به دلیل مصرف مستقیم دخانیات است.

حریرچی با بیان این که مصرف کنندگان سیگار۲ الی ۴ برابر بیشتر به سکته مغزی دچار می شوند ، افزود: میزان شیوع سرطان ریه در مردان ۲۳ برابر است که ۹۰ درصد ابتلا به این نوع سرطان به دلیل استعمال دخانیات است.

به گفته وی، مجموع مرگ و میر ناشی از ایدز، سلاح سرد، مصرف الکل و غیره کمتر از مرگ و میر ناشی از دخانیات است.

حریرچی با تاکید بر این که وزن نوزادان مادران سیگاری ۱۰ درصد کمتر از حالت نرمال است، گفت: هر وعده مصرف قلیان معادل استعمال ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است و افرادی که در کنار فرد مصرف کننده قلیان هستند گویی معادل ۶ تا ۸ نخ سیگار مصرف می کنند.

وی با بیان این که ۸ میلیون نفر در ایران به نوعی مواد دخانی مصرف می کنند، افزود: مصرف مواد دخانی در زنان رو به افزایش است به نحوی که مصرف مواد دخانی در کشور در ۵ سال گذشته ۴.۹ درصد بوده که با افزایش جزئی به ۴.۱۳ درصد رسیده است و ۱۳ تا ۱۴ میلیون مصرف کننده سیگار و قلیان در کشور داریم.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در سال ۹۰ مصرف روزانه سیگار، ۱۰.۹ درصد بوده که به ۱۰.۱ درصد کاهش یافته است یعنی ٥٠٠هزار نفر کمتر سیگار می کشند اما مصرف قلیان در کشور رو به افزایش است.

حریرچی با اشاره به این که میزان مصرف دخانیات در روستاها ۱۵.۴۴ و در شهر ۱۳.۶۲ است، افزود: یک نفر از هر ۴ مرد و در زنان از هر ۲۵ نفر یک نفر مصرف کننده دخانیات است .

به گفته وی، میزان مصرف دخانیات، طی ۵ سال گذشته از ۱۴.۰۹ به ۱۴.۱۳ رسیده است.

حریرچی در ادامه با اشاره به تعهد ایران مبنی بر کاهش ۳۰ درصدی مصرف سیگار تا ۱۴۰۴، افزود: در ایران قیمت سیگار از ۱۸۱ کشور دنیا ارزان تر است و برای کاهش مصرف سیگار در کشور چاره‌ای جز افزایش مالیات بر قیمت خرده فروشی سیگار نداریم.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر این که هر ۱۰ درصد افزایش مالیات بر سیگار می تواند ۴ تا ۵ درصد مصرف سیگار را کاهش دهد، افزود: مالیات بر سیگار در کشورهای مختلف دنیا ۷۰ درصد قیمت را شامل می شود و امیدواریم منابع جدیدی برای بخش بهداشت و درمان با گرفتن مالیات از سیگار ایجاد کنیم.

حریرچی با اشاره به این که سالانه ۴۰ میلیارد نخ سیگار یعنی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان که معادل یک درصد درآمد ملی است دود می شود، افزود: ارزش عمر از دست رفته سیگاری ها و هزینه های بهداشتی درمانی ناشی از مصرف دخانیات، سالانه ۲۰ تا ۳۰ هزارمیلیارد تومان است.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر این که سیگار و قلیان دروازه ورود به اعتیاد به مواد مخدر و رفتارهای پرخطر است، گفت: در سنین ۱۳-۱۵ سال افزایش مختصر مصرف سیگار را داریم و نوجوانان ۳.۴ درصد سیگار مصرف می کنند که طی ۵ سال گذشته ۳ درصد بوده است و مصرف دخانیات در دختران از ۰.۹ به ۲.۱ درصد رسیده است.

وی ادامه دادد: مصرف تفننی سایر موارد همچون قلیان و پیپ در دختران ۶.۶ درصد و در پسران ۱۱.۱ درصد است.

حریرچی با اشاره به اینکه هر وعده مصرف قلیان معادل۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است، افزود: مصرف کننده ثانوی قلیان معادل ۶-۸ نخ سیگار مواد مضر به بدن وارد می کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در ۳۰ دانشگاه مثل اصفهان، خراسان شمالی، زنجان، همدان و چهارمحال و بختیاری مصرف قلیان را کم کرده ایم، افزود: در تهران مکان هایی هستند که ۷ بار پلمپ شده اما به علت پایین بودن جریمه مجدد شروع به کار کرده اند.