ذوالقدر: جلوگیری از ازدواج کودکان زیر۱۳ سال اولویت اصلی طرح مجلس

خانه ملت

فاطمه ذوالقدر نایب رییس فراکسیون زنان مجلس گفت که سن ازدواج دختران باید معقول شود. وی افزود “با توجه به ازدواج هایی که زیر سن ۱۳ سال در کشور شاهد بودیم تصمیم به تدوین طرحی گرفتیم که بر اساس آن سن ازدواج دختران افزایش و محدودیت هایی برای جلوگیری از ازدواج آنان در سنین پایین ایجاد شود”.

سیده فاطمه ذوالقدر با یادآوری اینکه بررسی طرح اصلاح سن ازدواج دختران در دستور کار فراکسیون زنان قرار دارد با تاکید بر اینکه سن ازدواج دختران باید معقول شود، گفت: “با توجه به ازدواج هایی که زیر سن ۱۳ سال در کشور شاهد بودیم با همکاری معاونت زنان ریاست جمهوری تصمیم به تدوین طرح مذکور گرفتیم که بر اساس آن سن ازدواج دختران افزایش و محدودیت هایی برای جلوگیری از ازدواج آنان در سنین پایین ایجاد شود”.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: “بنابراین اولویت اصلی این طرح جلوگیری از ازدواج کودکان زیر سن ۱۳ سال و کاهش سوء استفاده ها است زیرا چنین ازدواج هایی آسیب های زیادی را برای کودکان به همراه دارد که یکی از این آسیب ها طلاق و جدایی و مطلقه بودن آنان در سن کودکی است که در همین راستا آمار کودک بیوه ها در برخی مناطق نگران کننده است”.

وی با بیان اینکه ازدواج های زیر ۱۳ سال تبعات بسیاری را به همراه دارد، تصریح کرد: “در حال حاضر ازدواج دختران زیر ۱۳ سال با اذن ولی انجام می شود و در صورتی که شاکی وجود داشته باشد دادگاه شکایت را پیگیری و ولی تحت پیگیری قانونی قرار می گیرد اما متاسفانه در این رابطه شکایتی به دادگاه ارائه نمی شود”.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه سمن ها و  مدافعان حقوق کودک می توانند به موضوع ازدواج های زودهنگام کودکان ورود کنند، تصریح کرد: “مدافعان حقوق کودک می توانند موارد نقض حقوق کودک را پیگیری و اطلاع رسانی به دادگاه شکایت کنند البته مدافعان حقوق کودک در این رابطه همکاری مناسبی را با فراکسیون زنان دارد”.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان که در کمیسیون قضا در حال پیگیری است می توان سن ازدواج کودکان را به صورت دقیق تعریف کرد، گفت: “مهمترین راهکار پیشگیری از ازدواج کودکان اصلاح قانون و سن ازدواج  است و باید در این رابطه اقدام بزرگی انجام شود”.

نایب رییس فراکسیون زنان مجلس عواملی مانند مشکلات اقتصادی، اختلافات خانوادگی، اعتیاد و فقر فرهنگی را در ازدواج های زودهنگام موثر دانست و افزود: “هنوز در برخی مناطق برخی رسومات وجود دارد که در این رابطه باید فرهنگ سازی مناسب انجام شود”.