اسامی گروهی از بهاییان محروم از تحصیل

هرانا

محرومیت پرشمار جوانان بهایی از ورود به دانشگاه ها همزمان با اعلام نتایج کنکور، تعداد پرشماری از جوانان بهایی که مشخصات ۲۱ تن از آنان احراز شده است در شهرهای مختلف ایران علیرغم حضور در کنکور سراسری آموزش عالی در سال‌جاری به بهانه «نقص در پرونده» از ادامه تحصیل در مقطع دانشگاهی محروم شدند. لیست اسامی این شهروندان و اسناد مربوطه را در ادامه مشاهده نمایید.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، «نقص در پرونده» بهانه‌ای است که معمولا از سوی سازمان سنجش برای محروم ساختن شهروندان بهایی از ورود به مقاطع تحصیلی عالی یا تکمیلی استفاده می‌شود.

بر طبق مصوبه محرمانه شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بهائیان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم هستند. هر چند این رویه بارها مورد اعتراض نهادهای مدافع حقوق بشر و جامعه بین المللی قرار گرفته است با این حال حکومت ایران نه تنها هیچ نشانه ای از تغییر رویه خود نشان نداده بلکه تنها مرکز تحصیلی مجازی جوانان بهایی محروم از تحصیل در ایران که به همت اعضای این اقلیت مذهبی راه اندازی شده بود را تعطیل کرد و موسسان و مدرسان آن را به حبس های طویل المدت محکوم نمود.

لیست اسامی بهاییان محروم از تحصیل در کنکور سراسری سال ۹۶ که تا زمان تنظیم این گزارش برای هرانا احراز شده است در ادامه می آید:

۱- مهرداد ذهنی میاندوآب از میاندوآب
۲- پانیذ جوهری از کرج
۳- پگاه جوهری از کرج
۴- رکسانا کرمزاده از شاهین شهر اصفهان
۵- ترنم حقیقی نجف آبادی از اراک
۶- ندیم شکروی افوسی از اصفهان
۷- وحید صادقی (برای یازدهمین بار است که در کنکور دانشگاه با واژه نقص پرونده روبرو و از تحصیل محروم می شود)
۸- پرنیا میثاقی از کرج
۹- بهاره رحمانی مهدی آبادی از اصفهان
۱۰- زهره فضلی از کرج (برای دومین سال است که با واژه نقص پرونده روبرو می شود)
۱۱- ریاض بهراد
۱۲- سما صفری از کرج
۱۳- راشین حسینی از کرج
۱۴- پگاه سیروسیان
۱۵- افروز ذبیحی
۱۶- آواصادقیان از کرج
۱۷- مهنا مسلمی از ساری
۱۸- غزل صداقت از اصفهان
۱۹- کیانا زاهدی از ساری
۲۰- هیلا دارابی گلکناری از ساری
۲۱- فائز بابائی از نوشهر