80 درصد زنان مطلقه سرپرست خانوار شغل مناسبی ندارند

ایسنا

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان آنکه 47 درصد طلاق‌ها در 5 سال اول زندگی رخ می‌دهند گفت: 70 تا 80 درصد زنان مطلقه که سرپرست خانوار هستند شغل مناسبی ندارند.

به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی‌پندپی در همایش بزرگداشت روز ملی خانواده که در محل مجتمع تلاش تهران برگزار شد،‌ گفت: اگر واحدهای اجتماعی را در هر نظامی برش بزنیم اولین نهاد اجتماعی خانواده است، بنابراین باید برای تمام اقدامات پیوست خانواده داشته باشیم تا توانمندسازی زنان و خانواده به درستی عملیاتی شود و  باید استراتژی‌های خود را مشخص کنیم.

بندپی همچنین افزود:براساس سرشماری سال ٩٥  در مجموع 21میلیون خانوار در کشور وجود دارد که ٨٨ درصد آنها مرد سرپرست و ١٢ درصد زن سرپرست هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت:  7.3 درصد از این زنان همسرانشان فوت کرده، 2.2 درصد به دلیل طلاق و سایر زنان به دلیل از کار افتادگی سرپرست خانوار، سرپرستی خانوار را به عهده دارند.

وی ادامه داد: آمار طلاق و فوت همسر در سال‌های گذشته بسیار کمتر از این بود اما اکنون در ارزیابی‌های انجام شده از کل آمار طلاق، 47 درصد در 5 سال اول زندگی رخ می‌دهد و بیش از 70 تا 80 درصد این زنان که مطلقه و سرپرست خانوار هستند، شغل مناسبی ندارند. 

وی با تاکید بر ایجاد شرایطی برای کاهش طلاق، به راه‌اندازی ثبت الکترونیکی طلاق و خط مشاوره سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت:  با راه اندازی سامانه ثبت الکترونیکی طلاق شاهد کاهش 8.3 درصدی طلاق ها در مشهد شدیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار حق قانونی و مطالبه به حق آنهاست که بهزیستی آن را آغاز کرده و دغدغه تامین هزینه این افراد را دارد و در حال حاضر 60 هزار نفر در شهر و 50 هزار نفر در روستا تحت پوشش بیمه قرار دارند.

وی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را حلقه مفقوده دانست و با بیان آنکه متاسفانه فارغ‌التحصیلان ما دنبال کار دولتی هستند و این نشان می‌دهد نتوانسته‌ایم در نظام آموزشی مهارت‌ها را توسعه دهیم گفت: بانک اطلاعاتی زنان سرپرست خانوار را تهیه کرده‌ایم و با این بانک می‌توانیم اطلاعات افراد را به روز کنیم و دریابیم این 12 درصد زن سرپرست خانوار در چه وضعیت سنی، اقتصادی و جغرافیایی هستند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم از «سامانه فرزند خواندگی» رونمایی شد که از طریق آن دیگر نیازی به مراجعه مکرر به بهزیستی و یا صرف هزینه و زمان طولانی نیست و امکان گزارش دهی و دستیابی به سوابق متقاضیان برای فرزند خواندگی مهیا می‌شود که این سامانه به صورت پایلوت در استان تهران راه‌اندازی شده است.