تحلیل خبر

حضور زنان در استادیوم آزادی  در بازی ایران – سوریه تکذیب شد

فریبا مرادی پور

تیم ملی فوتبال ایران سه شنبه 14 شهریور ماه در چارچوب آخرین دیدار مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2018 روسیه در تهران به مصاف سوریه خواهد رفت.صعود تیم ملی ایران از قبل مسجل شده است لذا این بازی فارغ از نتیجه آن بازی بی استرس و شیرینی برای تماشاگران ایرانی خواهد بود اما در روزهای اخیرشایعه حضور زنان در ورزشگاه آزادی , شیرینی این رقابت را دوچندان کرده بود.در واقع این شایعه از زمانی شکل گرفت که در سایت خرید الکترونیکی بلیت , گزینه جنسیت فعال بوده وکاربران میتوانستند با انتخاب جنسیت “خانم” بلیت خود را تهیه کنند.متاسفانه این سرخوشی دوام زیادی نداشته و در پی انتشار خبر خرید بلیت توسط بانوان در فضای مجازی و همینطور انتشار خبر از خبرگزاری ایسنا,روابط عمومی شرکت توسعه مدیریت هوشمند برهان متین که کارفروش الکترونیکی بلیت را انجام میداد ابتدا با نشر یک اطلاعیه فوری خبر ورود بانوان به ورزشگاه را تکذیب کرده و با کم کردن بلیتهای خریداری شده توسط بانوان سعی در نشان  دادن عدم مطالبه بلیت از سوی بانوان داشت .در این اطلاعیه آمده بود :”خرید بلیط توسط 8 نفر از بانوان به علت عدم دسترسی این سامانه به سایت ثبت احوال انجام پذیرفته است.لذا فروش بلیت این بازی مانند دیگر بازیهای فوتبال به علت نداشتن جایگاه اختصاصی جهت استقرار بانوان در ورزشگاه ممنوع بوده و مبلغ خریداری شده به افراد توسط این شرکت مسترد خواهد شد”.

کمیته حراست فدراسیون فوتبال نیز شایعه حضور بانوان در ورزشگاه آزادی را قویا تکذیب کرده و این مساله را باگ سایت فروش الکترونیکی بلیت قلمداد کرد. از آنسو شرکت برهانمتیننیز متن اطلاعیه فوری خود را اصلاح کرده و “خرید بلیط توسط 8 نفر از بانوان”  را به “خرید بلیط توسط بانوان” تغییر داد و ضمنا با ارسال پیامک به خانمهایی که اقدام به خرید بلیت کرده بودند از آنان درخواست کردکه با ارسال شماره کارت متصل به شتاب به شماره سامانه 2000290 جهتاستردادوجه اقدام نمایند.

ممنوعیت حضور بانوان در استادیومها و زمینهای ورزشی و محرومکردن آنان از تماشای زنده بازیهای ورزشی نقض آشکار اعلامیه جهانی حقوق بشر است :

 ماده2: هر کس می تواند بدون هیچ گونه تمایز، خصوصا از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی یا هرعقیده دیگر و همچنین ملیت، وضع اجتماعی، ثروت، ولادت یا هر موقعیت دیگر، از تمام حقوق و کلیه آزادی هایی که در اعلامیه حاضر ذکر شده است، بهره مند گردد. به علاوه هیچ تبعیضی به عمل نخواهد آمد که مبتنی بر وضع سیاسی، اداری و قضایی یا بین المللی کشور یا سرزمینی باشد که شخص به آن تعلق دارد. گواه این کشور مستقل، تحت قیمومیت یا غیر خود مختار بوده یا حاکمیت آن به شکل محدودی شده باشد.

ماده 7:

همه در برابر قانون ، مساوی هستند و حق دارند بدون تبعیض و بالسویه از حمایت قانون برخوردار شوند. همه حق دارند در مقابل هر تبعیضی که ناقض اعلامیه حاضر باشد و بر علیه هر تحریکی که برای چنین تبعیضی به عمل آید به طور تساوی از حمایت قانون بهره مند شوند.

بهرحال چه این مساله ناشی از باگسایت مذکورباشد(که اززمان راه اندازی سایت وجود داشته است) چه ناشی ازشیطنت فدراسیون فوتبال ایران برای نشان دادن حق حضورزنان دراستادیومهابهAFCوFIFAباشد,کماکان بانوان ایرانی ازورود به استادیومهای فوتبال بازخواهند ماند. اماتلاش زنان ایرانی برای ورود به وزشگاهها همچنان ادامه دارد آنچنانکه حساب توییتری “زنان وورزشگاه” نوشته بود: “مامثل سیاهپوستهایی بودیم که میخواستند برای اولین بار روی صندلی اتوبوس بنشینند”.