ایران و سوریه؛ واکنش‌ها به ماندن زنان ایرانی پشت در آزادی

دو عضو کابینه و تعدادی از نمایندگان زن در مجلس ایران به وقایع روز گذشته در ورزشگاه آزادی واکنش نشان داده و از منع حضور زنان ایرانی در ورزشگاه انتقاد کرده اند.

شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور حقوق شهروندی ماده ای از منشور حقوق شهروندی را توییت کرده و گفته “حق همه شهروندان به ویژه زنان است که به امکانات ورزشی و آموزشی و تفریحات سالم دسترسی داشته باشند”.

منشور حقوق شهروندی سندی است که دولت آقای روحانی در اواخر دوره اول ریاست جمهوری اش با هدف تاکید بر حقوق ملت در قانون اساسی تدوین و منتشر کرد.

مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان هم به تلویزیون رسمی ایران گفته است که “مردم به لحاظ فرهنگی در درجه ای از فهم هستند که ملاحظات را رعایت کنند”.

آقای سلطانی‌فر گفته دولت تلاش می کند حضور خانواده ها در ورزشگاه ها را مهیا کند و افزوده “در گذشته هم که خانواده ها به ورزشگاه ها می رفتند مشکلاتی وجود نداشته است”.

واکنش این دو مقام دولتی به وقایع مربوط به بازی بین دو تیم ملی فوتبال ایران و سوریه است که سه‌شنبه شب (۱۴ شهریور) در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد و با نتیجه مساوی ۲ -۲ به پایان رسید.

در ابتدا در سایت فروش بلیت٬ امکان خرید برای زنان ایرانی هم وجود داشت اما بعدا اعلام شد که محدودیت ورود زنان ایرانی به ورزشگاه ها همچنان پابرجاست.

با این همه حضور زنان سوری هوادار تیم ملی فوتبال این کشور در ورزشگاه آزادی که برخی از آنها بدون حجاب بودند٬ واکنش منفی شهروندان ایرانی از جمله زنان نماینده مجلس ایران را در پی داشت.

طیبه سیاوشی گفته است که اگر قانون این است که خانم ها به ورزشگاه ها نیایند هیچ خانمی نباید استثنا شود.

پروانه سلحشوری دیگر نماینده مجلس ایران هم گفته است که وزارت ورزش و جوانان برای برخی از نمایندگان زن مجلس مجوز حضور در ورزشگاه صادر کرده بود اما او در اعتراض به “صدور مجوز خاص” از دیدار بازی صرف نظر کرده است.

یا این همه رسانه های ایران می گویند که خانم سیاوشی از نمایندگان مجلس و لیلا صوفی زاده نائب رئیس فدراسیون فوتبال با حضور در ورزشگاه٬ بازی ایران و سوریه را از نزدیک تماشا کردند.

ورزشگاه آزادی

چند روزنامه های امروز تهران هم در صفحات اول خود با چاپ عکس و گزارش هایی درباره حواشی بازی دیروز٬ به جلوگیری از حضور زنان ایرانی در ورزشگاه آزادی واکنش نشان داده اند.

روزنامه شرق با چاپ عکسی از زنان سوری در ورزشگاه آزادی نوشته جای زنان ایرانی در ورزشگاه خالی بود و روزنامه اعتماد با انتشار عکسی از این زنان که یکی از آنها حجاب هم ندارد تیتر زده است “زنان سوری در ورزشگاه٬ زنان ایرانی پشت آزادی” را انتخاب کرده است. روزنامه بهار هم این رویداد را “پارادوکس ایرانی” لقب داده و گفته زنان ایرانی “ناظر ورود زنان سوری” به ورزشگاه آزادی بودند.

از دیگر حواشی بازی دیروز میان ایران و سوریه٬ واکنش بازیکنان و هواداران تیم سوری است که گفته شده در مواردی با اهانت به ایرانی ها همراه بوده است.

سردار آزمون بازیکن تیم ملی فوتبال ایران پس از این بازی گفته بود “همه می گویند سوریه از خود ماست اما بازیکنان سوریه دارند به ما فحش خواهر و مادر می دهند ولی ما به احترام آنها کاری نمی کنیم”.

جمهوری اسلامی ایران از مهمترین حامیان حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه است.

در سال های اخیر شماری از نیروهای نظامی ایران برای کمک به دولت این کشور در مبارزه با نظامیان موسوم به دولت اسلامی (داعش) در این کشور حضور داشته و شماری از آنها کشته شده اند. حکومت ایران این افراد را “مدافعان حرم” می نامد.