همگرایی کردها برای اعتراض به تحقیر زن کرد و لباس زنانه کردی

b8cc41f2c23fcd5970f74c3c49efafec_L-300x174
• پوشاندن لباس زنانه کردی به تن یک مرد توسط نیروی انتظامی منطقه مریوان و گرداندن وی در سطح این شهر با اعتراض مردم مریوان و فعالان کرد در داخل و خارج از کشور مواجه شد …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
شنبه ٣۱ فروردين ۱٣۹۲ – ۲۰ آوريل ۲۰۱٣

سوسن محمدخانی غیاثوند (هیوا ایل): پوشاندن لباس زنانه کردی به تن یک مرد توسط نیروی انتظامی منطقه مریوان و گرداندن وی در سطح این شهر با اعتراض مردم مریوان و فعالان کرد در داخل و خارج از کشور مواجه شد.
این شهروند مریوانی به همراه دو نفر دیگر به دلیل نزاع خانوادگی بازداشت و دادگاهی شده بودند. نیروی انتظامی منطقه مریوان، روز دوشنبه ۲۶ فروردین وی را با پوشاندن لباس زنانه کردی در سطح شهر گرداند.
هفته گذشته برخی رسانه ها اعلام کردند: دادگاهی در شهر مریوان سه شهروند را به دلیل نزاع خانوادگی به پوشیدن لباس زنانه و گرداندن در سطح شهر مریوان محکوم کرد. حکم یکی از متهمین روز دوشنبه ۲۶ فروردین توسط نیروی انتظامی منطقه مریوان با پوشاندن لباس زنانه قرمز کردی به تن وی در این شهر اجرا شد.
اما روزنامه بهار، چاپ تهران صبح امروز نوشت: این اقدام بدون حکم قاضی پرونده و فقط توسط نیروی پلیس مریوان انجام شده است.
از دیگر سو برخی فعالان کرد معتقدند این اقدام به احتمال زیاد طبق دستور قاضی دادگاه انجام شده است. رسانه های داخل تلاش دارند تا دادگاه و قاضی را تبرئه کنند.
یکی از این فعالان کرد در همین رابطه گفت: از آنجائیکه دعواهای انتخاباتی در انعکاس اخبار دخیل هستند و نیروی انتظامی هم زیر نظر وزارت کشور اداره می شود لذا مخالفان احمدی نژاد از این طریق تلاش می کنند تا او را مقصر جلوه بدهند.
سایت NNS ROJ طی گزارشی اعلام کرد: عصر روز سهشنبه ٢٧ فروردین هم شماری از فعالان زن در شهر مریوان با پوشیدن لباس کردی قرمز رنگ و حمل پلاکاردهایی صدور و اجرای حکم مذکور را محکوم کردند.
انجمن زنان مریوان در این باره گزارش داده که پس از شروع راهپیمایی معترضان، نیروهای انتظامی و گارد ویژه به این افراد حمله کرده و تعدادی از آنان را مجروح کرده اند.
روزنامه بهار امروز گزارش داد: به دنبال اقدام نیروی انتظامی واکنش‌هایی به وجود آمد. از جمله اینکه، مردانی با لباس زنانه، با پلاکارت‌هایی در شهر آمدند و گفتند: «پوشاندن لباس مادرم عیب نیست».
همچنین روز سه شنبه ۲۷ فروردین «انجمن زنان مریوان»، «دانشجویان دانشگاه پیام نور مریوان» و «انجمن ادبی روستای نی» با صدور بیانیه ای نسبت به حکم توهین آمیز دادگاه مریوان و اجرای آن توسط نیروی انتظامی منطقه مریوان اعتراض کردند.
در این بیانیه خواسته شده تا با صدور کنندگان و اجراکنندگان حکم برخورد قانونی شود.
سایت نسیم هم اعلام کرد: جمعی از نمایندگان مجلس با امضای نامه ای در صدد تذکر به وزرای کشور و دادگستری هستند. رفتار نامناسب چند مامور از منطقه انتظامی مریوان در جریان مجازات یکی از اراذل و اوباش این شهرستان و چرخاندن وی با لباس زنانه و توهین به شخصیت زن، علت این تذکر اعلام شده است.
به دنبال نامه اعتراضی نمایندگان مجلس به وزرای کشور و دادگستری که توسط هفده تن از آنان از جمله توسط نماینده مریوان امضا شده بود، «ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی» در گفتگویی با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران گفت: این کار از نظر اجتماعی دارای اشکال بوده و به نوعی وسیله‌ای برای تحقیر زنان است. پوشاندن لباس زنان بر مردان از نظر شرعی مشکل داشته و این امر یک نوع عمل غیرقانونی است.
سردار سعید منتظر المهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نیز به خبرنگاران گفته است: گرداندن افراد در چارچوب طرح برخورد با “اراذل و اوباش” برای بازگرداندن احساس امنیت لازم است.
مسعود فتحی، فعال سیاسی کرد در روز چهارشنبه ۲٨ فروردین با پوشیدن لباس زنانه کردی و انتشار عکسهایش در فیس بوک به حکم دادگاه مریوان و اجرای آن توسط نیروی انتظامی اعتراض کرد. وی همراه عکسهایش به دو زبان کردی و فارسی نوشته بود: «من مسعود فتحی به حکم دادستانی مریوان که جهت توبیخ فرد مجرمی، لباس زنانه در ملا عام به تنش کرده اند و از این طریق به مقام زن توهین و بی احترامی شده، اعتراض می کنم و خود را مفتخر می دانم که در لباس زنانه هستم».
حرکت این فعال سیاسی کرد در زمان کوتاهی با استقبال زیاد مردان و زنان کرد از گروههای مختلف مواجه شد. مردان کرد دیگری از جمله کاوه آهنگری، عضو کمیته رهبری حزب دمکرات کردستان و هژیر شریفی، فعال مدنی کرد با پوشیدن لباس زنانه کردی و انتشار عکسهایشان در فیس بوک به اقدام نیروی انتظامی مریوان اعتراض کردند.
با تداوم اعتراضها، صفحه ای تحت عنوان «زن بودن ابزار تحقیر و تنبیه هیچ کس نیست» برای اعتراض به رفتار توهین آمیز نیروی انتظامی منطقه مریوان در فیس بوک ایجاد شد.
تا لحظه ارسال این گزارش بیش از پنج هزار نفر این صفحه را لایک کرده اند.
مردان و زنان فعال کرد با پوشیدن لباس کردی و انتشار عکسهایشان در این صفحه تلاش دارند تا به تحقیر زن کرد و لباس زنانه کردی توسط نیروی انتظامی مریوان اعتراض کنند.
این ابتکار با استقبال زیادی مواجه شده است. برخی از غیرکردها نیز در این اعتراض با کردها همراهی کردند.
مردان و زنان کرد از گروههای مختلف سیاسی و مدنی در این حرکت اعتراضی همگرایی دارند.
شهاب الدین شیخی، روزنامه نگار، شاعر و فمنیست کرد نیز با پوشیدن لباس زنانه کردی و انتشار عکسش در صفحه «زن بودن ابزار تحقیر و تنبیه هیچ کس نیست»، معترضین را همراهی کرد. وی متنی را نیز همراه عکس خود منتشر کرد که در آن علت اعتراضش را «حمایت از زنان کرد مریوان که به تحقیر لباس زنانه اعتراض کردند» عنوان نموده است.
در متن منتشر شده توسط این روزنامه نگار و فمنیست کرد آمده است: این لباس مادرم نیست. لباس خواهرم نیست. لباس دوست دخترم یا معشوقه‌ام، یا نامزدم نیست. لباس مادر زنم، خواهر زنم، زن دادشم، یا هیچ کس نسبت داری با من نیست. لباس زن است. بگذار یک بار یاد بگیریم که «زن» را دقیقا در موقعیت‌اش به عنوان انسان بپذیریم نه در تعریف نسبتش با «یک ‌مرد دیگر» که خودم باشم یا پدرم یا برادر یا عاشق و یا شوهر و …
در زن بودن و زنانگی نیز قدسیت و برجستگی ویژه‌ای وجود ندارد تا به آن فخر بورزیم و به آن مباهات کنیم. همان طور که مرد بودن نیز هیچ قدسیت و عظمتی ندارد.
درست است زنانه و مردانه کردن جهان به نوعی خودش باز تولید همان وضعیتی است که وجود دارد. اما « موضع کنش» است که موقعیت و نتیجه‌ی مایل به آن را مشخص می‌کند.
تا زمانی که جامعه‌ای وجود دارد که جهان را به تقسیم بندی جنسیتی زنانه وا می‌دارد و در این تقسیم بندی و واداشتن، ویژگی‌های منفی و ضعیف و ناتوان و محقر و .. را به جنسیت زن نسبت می‌دهد و ویژگی‌های به گمان خود برتر و عالی و شگفت انگیز و مثبت را همراه و همزاد مردانگی می‌پندارد و تا زمانی که جامعه‌ای هست که هنوز برای تحقیر و تنبیه «مردانگی»، پوشش زنانه بر تن متنبه می پوشاند، اقدام عملی علیه چنین وضعیتی معنادار است.
این‌که در سخن بگوییم که مرد بودن یا زن بودن مایه‌ی مباهات و فخر و یا سرخوردگی وتحقیر نیست اما زمان عمل بخواهیم آن را حتا با دلایل فمینستی رد کنیم. باید از خود بپرسیم اگر عار نیست از دید شما پس بگذار من مرد هم بپوشم. یا اگر از دید شما هم زن عزیز اگر چیز عجیبی نیست خوب چه اشکال دارد بگذاریم این مردان یک بار حتا با اقدام نمادین هم شده و برای دفاع از اقدام عملی زنان مریوان که نسبت به اقدام دولتی و حکومت و جامعه‌ای که می‌خواهد لباس زنانه را موجب تحقیر و تنبیه بپندارد، بگوید آری من هم لباس زنان می‌پوشم و از انجام این کار شرمسار نیستم.
بگذاریم مردان عادی یک بار خود را حتا به طور پوششی هم شده در موقعیت زنانگی موجود در جامعه قرار دهند شاید باعث شود همیشه این روز و این عکس را به خود یادآوری کنند و گمان نکنند هر کس چنین پوششی به تن داشت موجودی است که فاقد حق و حقوق برابر است. یا کسی است که می‌توان در مورد سرنوشت‌اش تصمیم گرفت. یا در مورد بدن‌اش.
سامان رسول پور، روزنامه نگار کرد نیز با پوشیدن لباس زنانه کردی و انتشار عکسش در صفحه «زن بودن ابزار تحقیر و تنبیه هیچ کس نیست» نوشت: ساده لوحانه است اگر زن ستیزی را تنها به ذهنیت و رفتار حاکمیت تقلیل دهیم. باید بپذیریم که زن ستیزی در لایه هایی از جامعه خودمان هم تولید و بازتولید می شود. قتل های ناموسی و خودکشی و خودسوزی زنان، اثباتی بر این موضوع است. قرار نیست با این آکسیون معجزه ای اتفاق بیافتند. راه درازی است و این تنها یک قدم کوچک. پاد زهر زن ستیزی، آگاهی رسانی است. حتی نقدهایی که به این کمپین شده، می تواند آن را غنی تر کند. چالش ایجاد کند. از دل این نقدها و این چالش هاست که به مرور ذهنیت فرد و جامعه تغییر می کند. پس این حرکت را نقد کنید! از هر زاویه ای که می توانید! تحلیلش کنید. ضعف هایش را بگویید. تاثیراتش را هم. اینجا بدون پیشوند و پسوند، تنها و تنها صحبت از یک چیز است: زن!
گفتنی است؛ مردان کرد از نقاط مختلف کردستان ایران با پوشیدن لباس زنانه کردی و انتشار آن در فیس بوک به تحقیر زن کرد و لباس زنانه کردی اعتراض کردند. اعتراض کردها همچنان ادامه دارد.
فرانس ۲۴ در دو بخش فرانسوی و انگلیسی اخبار مربوط به «اقدام توهین آمیز نیروی انتظامی مریوان و اعتراضها به این اقدام» را پوشش داد.
مرکز امور زنان و خانواده نیز با صدور بیانیه ای اقدام نیروی انتظامی منطقه مریوان را محکوم کرد.
عضو هیات ‌رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز خواستار عذرخواهی نیروی انتظامی شد.