ورود به ورزشگاه‌ها در اولویت مسائل زنان نیست/ مشکل زنان کشور گم‌شدن زنانگی در دنیای امروز است

خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اولویت‌های پیگیری معاونت امور زنان و خانواده را مورد بررسی قرار داد و گفت: زنان امروز نقش‌های اجتماعی و زنانگی خود را فراموش کرده‌اند و معاونت امور زنان ریاست جمهوری باید به دنبال احیای این نقش‌ها باشد.

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در مورد اولویت‌های رسیدگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار کرد: این معاونت باید زنانگی را به زنان کشور برگرداند زیرا متاسفانه زنان امروز نقش‌های اجتماعی و زنانگی خود را فراموش کرده‌اند به طوری که زنان می‌خواستند در جریان ساختار پیشرفت ایران نقش های مردانه را یاد بگیرند و بپذیرند که به مرور زمان زن بودن خود را در این فرآیند گم کردند.

وی مشکل زنان کشور را گم شدن زنانگی در دنیای امروز دانست و گفت: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری باید ابتدا تعریف جامع و کاملی از شخصیت زنان ارائه دهد و از جامعه مورد هدف سوال کنند که چه مسایل و موضوعاتی برای آنان مهم‌ است تا معاونت زنان بتواند پیگیری این مطالبات را در دستور کار قرار دهد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: امروزه بسیار از زنان دنیا در برخی مشاغل مورد آزار و اذیت جنسی و جسمی قرار می‌گیرند به طوری که زنان منشی و بازاریاب به شدت دچار بحران‌های روحی و روانی هستند و احساس آرامش ندارند؛ همچنین فضای هنری سینمای کشور ما نیز بحرانی است به طوری که زنان هنرمند مشهور سینمای ایران شخصا از آسیب‌های این شغل نقل می‌کردند و حتی از نزدیک شاهد بودم که به دلیل همین مسایل، از هنر و سینما خداحافظی کردند.

مشاغل زنانه باید ایجاد شود

فیاض یادآور شد: متاسفانه برخی از مشاغل با شخصیت و روحیه زنانه مطالبقت ندارد و معاونت زنان باید در پی ایجاد مشاغل زنانه و مختص این قشر از جمعیت باشد؛ البته در بحث ایجاد شغل باید ابتدا مردان مورد توجه قرار گیرند زیرا مردان نان آور خانواده هستند و در صورتی که یک مرد بیکار قصد ازدواج داشته باشد هیچ زنی حاضر به ازدواج با چنین مردی نیست در حالی که اگر زن بیکار باشد هیچ ایراد و خللی در زندگی ایجاد نمی‌کند.

این جامعه شناس با اشاره به خانواده محور بودن شخصیت زنان گفت: زنان برعکس مردان، خانواده محور هستند و تمایلی به مهاجرت ندارند.

فیاض ادامه داد: مردی که با وعده ازدواج چند سال با زنی رابطه داشته پس از آن که نیازهایش از نظر جنسی از سوی زن تامین شد و زن را مورد سوء استفاده جنسی قرار داد او را رها می‌کند و برای ازدواج به دنبال زنی پاک و بدون رابطه می‌گردد به همین دلیل این دختران از نظر روحی و روانی آسیب‌ جدی می‌بینند و پرخاشگر می‌شوند.

وی تاکید کرد: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری باید با بررسی‌های مکرر و تحقیقات میدانی به نیازها و مطالبات جامعه زنان پی ببرد و بررسی کند که زنان بیشتر در کجا و در چه مشاغلی احساس آرامش می‌کنند به عنوان مثال زنان معلم تحت فشار نیستند و از آرامش کافی برخوردارند.

ورود زنان به ورزشگاه‌ها یک موضوع فرعی است

فیاض به موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: ورود زنان به ورزشگاه یک موضوع فرعی است. چرا باید اجازه دهیم زنان وارد ورزشگاهی شوند که فحاشی و خشونت در آن بیداد می‌کند؟ این موضوع با روحیه و شخصیت زنان همخوانی ندارد البته ظاهرا ورود زنان به ورزشگاه اشکالی ندارد اما باطن موضوع مورد بحث است.

وی ادامه داد: فضای خشن ورزشگاه گاهی برای مردان هم مناسب نیست؛ چون بسیار خشن و مردانه است، خشونت‌های زبانی، کلامی و فیزیکی در ورزشگاه وجود دارد و به عنوان مثال وقتی که هواداران دو تیم باهم درگیر می‌شوند طبیعتا در صورتی که زن در ورزشگاه حضور داشته باشد بیشترین آسیب به او وارد می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: معاونت امور زنان و خانواده باید فضای رشد علمی و فرهنگی را برای زنان فراهم کند و مشاغلی مطابق با شخصیت و روحیه زنان را ایجاد کند و ورود زنان به ورزشگاه را به مشروط به تماشای ورزش‌‌های زنانه بدون حضور مردان پیگیری کند. همچنین مشاغل اینترنتی را برای زنان توسعه دهند زیرا انجام این مشاغل نیازی به حضور زنان در فضای بیرون از خانه را ندارد و از این طریق از بروز بسیاری از سوء استفاده‌های جسمی و جنسی پیشگیری می‌شود.

زنان هوادار ورزش‌های زنانه شوند

وی یادآور شد: باید زنان هوادار ورزش‌های زنانه شوند و به عنوان مثال فوتبال زنان را راه‌اندازی کنیم و زنان به عنوان تماشگران این ورزش به ورزشگاه‌ها حضور یابند یا کنسرت‌های زنانه را در کشور ترویج کنیم که زنان با حضور در این مراسم و مجامع مورد آزار و اذیت قرار نگیرند وگرنه حضور زنان در استادیوم آزادی برای دیدن فوتبال مردان با آن همه خشونت و فحاشی چه لزومی دارد.

فیاض با تاکید براینکه نباید شخصیت زن را به مرد تقلیل دهیم، افزود: ورود زنان به ورزشگاه تحمیل یک فضای خشن و مردانه به زنان است که عاطفه و احساسات زنان را در جامعه فدا می‌کند برهمین اساس باید فضایی ایجاد کنیم که شخصیت زنان در جامعه به درستی متجلی شود و این حق طبیعی زنان است.