گزارش نقض حقوق زنان در مردادماه 1396

تهیه کننده: بابک میری، سمیه مهربانی

یادآوری

این گزارش به صورت کوتاه و فشرده قسمتهایی از نقض حقوق زنان در مرداد 1396 را به اطلاع می‌رساند. علیرغم  سانسور خبری حاکم درایران، تلاش شده است اخبار و اطلاعات از خبرگزاریهای مورد تایید گردآوری گردد.

بازداشت و زندان

سحرگاه امروز یک زن زندانی در زندان مرکزی بابل اعدام شد. همزمان زندانی دیگری در زندان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد به اتهام قتل به پای چوبه دار رفت. این زندانی متهم بود به پای فردی که بیماری دیابت داشته آسیب زده بدون آنکه اطلاعی از بیماری او داشته باشد، ضربه ای که نهایتا به مرگ بیمار دیابتی منجر شده بود. (هرانا، 5 مرداد 1396)

در حالی که به خانواده مریم نقاش زرگران گفته شده بود برای استقبال از این زندانی که دوره محکومیت اش به پایان رسیده امروز مقابل زندان اوین حاضر باشند علیرغم ساعتها انتظار این زندانی آزاد نشد. مسئولان زندان در پاسخ به اعتراض مریم نقاش زرگران توضیح خاصی برای این کارشکنی ارائه نکردند. (هرانا، 6 مرداد 1396)

سعیده گودرزی از شاگردان محمدعلی طاهری در شیراز به همراه دختر ۱۳ ساله اش به نام سمانه، دوشنبه شب ٩ مردادماه ١٣٩۶ پس از بازگشت از جلسه پژوهشی عرفان مفقود شده اند. (آژانس ایران خبر، 10 مرداد 1396)

در ساعت ده صبح روز هشتم مرداد، مأموران اداره اطلاعات شهرستان سقز طی تماسی به خانم الماسی اعلام کرده‌اند که وی موظف است روز سه‌شنبه ۱۰ مردادماه ساعت ۹ صبح به اداره اطلاعات مراجعه کند. (آژانس ایران خبر، 10 مرداد 1396)

برای آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین که ایام محکومیت چند ساله خود را سپری می کند به دلیل اقدام به اعتصاب غذا با شکایت رئیس بهداری و رئیس زندان اوین تحت عنوان “اخلال در نظم زندان و توهین ماموران” پرونده جدیدی در دادسرای مقدسی مفتوح شده است. (هرانا، 11 مرداد 1396)

ساعت ۱۱ صبح روزسه‌شنبه ۱۰مرداد ماه ۹۶ ماموران لباس شخصی به منزل نسترن نعیمی همسر زندانی سیاسی سهیل عربی مراجعه و او را به نقطه نامعلومی منتقل کردند. سهیل عربی با شنیدن این واقعه دست به اعتصاب غذا زد. پس از اعلام اعتصاب غذا سهیل را از بند عمومی به  بند دو الف سپاه پاسداران منتقل کرده اند. (آژانس ایران خبر، 11 مرداد 1396)

جمعی از زنان زندانی بند زنان زندان اوین در پی انتقال جمعی از زندانیان سیاسی- عقیدتی زندان رجایی‌شهر از بندی به بندی دیگر و در نتیجه قطع شدن امکان تماس‌های تلفنی تعدادی از زنان زندانی با اعضای خانواده‌شان که در زندان رجایی شهر دوران محکومیت خود را می‌گذرانند، در اطلاعیه‌ای با اعلام نگرانی از این جابجایی، خواستار برقراری مجدد تماس‌های تلفنی شده‌اند. (هرانا، 15 مرداد 1396)

در پاسخ به فشارهای مضاعف بر «مادران زندانی»، هشت نهاد مدنی خواهان آن شده‌اند که ۲۶ تیرماه به عنوان «روز مادران زندانی» شناخته شود. کارزار حمایت از مادران زندانی، مرکز حامیان حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، مؤسسه‌ی زنان نوبل، کارزار بین‌المللی حقوق بشر در ایران، موزه‌ی جنبش زنان ایران، مؤسسه‌ی غیرانتفاعی کودکان زندانیان، و کارزار بین‌المللی «نرگس را آزاد کنید» امضاکنندگانِ این فراخوان‌اند. (16 مرداد 1396)

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، از ملاقات هیأت بریتانیایی با نازنین زاغری خبر داد. خانم زاغری، شهروند ایرانی – بریتانیایی در زندان اوین بسر می‌برد. (هرانا، 16 مرداد 1396)

اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ واقعه‌ای بود که طی آن به فرمان آیت الله خمینی، چندین هزار زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های مرداد و شهریور ۱۳۶۷ به شکلی مخفیانه اعدام و در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند. مریم اکبری منفرد فعال حقوق بشری که در حال تحمل حکم ۱۵ ساله حبس خود در زندان اوین است و در این قتل عام ها ۴ تن از اعضای خانواده خود را از دست داده است با نگارش نامه ای سرگشاد ضمن بزرگداشت قربانیان آن حادثه به جایگاه ویژه مادران داغدار پرداخته است. (هرانا، 16 مرداد 1396)

اطلاعات سپاه ناحیه امام صادق (ع) اصفهان نوشت: سربازان گمنام سپاه ناحیه امام صادق (ع) اصفهان با همکاری نیروی انتظامی استان اصفهان روز گذشته با اخذ دستور مقام قضایی، طی عملیاتی اقدام به دستگیری 64 نفر از دختران و پسران نیمه عریان در استخر پارتی‌ در اطراف شهر اصفهان کردند. (تسنیم، 18 مرداد 1396)

فرمانده سپاه شاهرود از شناسایی و دستگیری اعضای یک گروه آموزش رقص های زومبا و شافل، تهیه فیلم و کلیپ های رقص و انتشار آن در شبکه های اجتماعی خبر داد. (هرانا، 18 مرداد 1396)

پیگیری‌های نسیم باقری زندانی بهایی و همچنین خانواده او برای بهره‌مندی از مرخصی این زندانی عقیدتی تاکنون به نتیجه نرسیده است. (هرانا، 18 مرداد 1396)

فائزه رفسنجانی به روزنامه قانون گفته است: یکی از معضلات ما این است که مردم فکر می‌کنند بعداز فوت پدر، همه با ما خوب و مهربان هستند ولي اين‌گونه نيست و بعد عید، چهار نفر از خانواده ممنوع‌الخروج شده اند. (قانون، 19 مرداد 1396)

نسترن نعیمی، همسر سهیل عربی، زندانی محبوس در زندان اوین که در روزهای اخیر بازداشت شده بود شب گذشته با تودیع وثیقه از بند ۲ الف سپاه پاسداران آزاد شد. با توجه به آزادی خانم نعیمی، سهیل عریی، همسر زندانی وی که در اعتراض به بازداشت ایشان در اعتصاب غذا به سر می برد به اعتصاب خود پایان داد. (سحبانیوز، 19 مرداد 1396)

زنان زندانی گوهردشت در اعتراض به قطع ارتباط با بستگان خود در یک نامه خواستار برداشته شدن محرومیت ها و امکان تماس با بستگان زندانی خود شده اند. (دانشجو آنلاین، 22 مرداد 1396)

مصطفی ترک همدانی وکیل هنگامه شهیدی گفت که برای خانم شهیدی قرار وثیقه صادر شده بود، وثیقه کارشناسی شد و تقریباً کارهای توقیف آن تمام شد اما در نهایت گفتند صبر کنید. (هرانا، 22 مرداد 1396)

یک منبع آگاه به پرونده عالیه مطلب‌زاده، فعال حقوق زنان گفت او از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به سه سال حبس محکوم شده است. به گفته این منبع، حکم چند روز پیش به وکیل خانم مطلب‌زاده ابلاغ شده است و وکیل او ظرف مدت تعیین شده به این حکم اعتراض خواهد کرد. (هرانا، 25 مرداد 1396)

همسر نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی که به پنج سال حبس محکوم است، درباره آخرین مذاکرات بین ایران و بریتانیا می گوید: «دولت بریتانیا تاکنون فشارهایی به ایران آورده اما روند حوادث تا امروز غیرقابل پیش‌بینی بوده و پر از علائم ضد و نقیض است. به نظرم گروه‌های مختلف در درون حکومت سر آزادی نازنین اختلاف دارند و نازنین در این میان گرفتار شده است. من فقط می‌‌توانم امیدوار باشم و با تلاش‌هایم به نازنین هم نشان دهم که او تنها نمانده است.» (تارنگار تخصصی حقوق بشر ایران، 25 مرداد 1396)

نازنین زاغری هشتمین سالگرد ازدواجش را در زندان اوین به دور از همسر و تنها دخترش سپری می‌کند. خانم زاغری برای گرامیداشت این روز نامه‌ای از زندان برای همسرش فرستاده است تا وفاداری او به پیوندشان را در این روزهای سخت ارج نهد و از او برای اینکه در این شرایط دشوار در کنارش بوده و تنهایش نگذاشته قدردانی کند. (کانون مدافعان حقوق بشر، 26 مرداد 1396)

هجده نفر از زنان زندانی بند زنان زندان اوین در نامه‌ای به عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران از این مقام مسئول در دستگاه قضایی خواستند تا به وضعیت فاطمه (آتنا) دائمی که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد، رسیدگی کند. (هرانا، 26 مرداد 1396)

نامه دادخواهی فعال حقوق بشر خانم شفیعی دهاقانی به خانم عاصمه جهانگیر: با عرض سلام وادب خدمت سرکارخانم عاصمه جهانگیری، اینجانب زهرا شفیعی دهاقانی یکی از شاگردان آقای محمد علی طاهری و نماینده فعال سازمان حقوق بشر هستم بنده بخاطر عقیده و اندیشه ام و بخاطر آموزه های آقای محمد علی طاهری “پنج بار در تجمعاتی که برای ارایه ی سخنانمان که هیچ مسولی حاضر به شنیدن نبود بازداشت و سه بار به زندان جرایم قرچک ورامین منتقل و بازجویی در زندان اوین و اتهاممان را اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات برای عرفان حلقه عنوان شده که در هیچ تبصره و قانون و مفادی از آیین نامه ی قوانین جاری مطرح نشده . . . (ایران خبر، 27 مرداد 1396)

تقی مصباح، زادهٔ ۱۱ بهمن ۱۳۱۳ در یزد، مشهور به محمدتقی مصباح یزدی، مجتهد، استاد فلسفه اسلامی، مفسر، بنیانگذار و مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی خمینی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و یکی از اساتید حوزهٔ علمیهٔ قم است و به عنوان رهبر معنوی جبهه پایداری شناخته می‌شود. وی طی پرسش و پاسخی که از سوی روزنامه کیهان در رابطه با تجاوز به دختران و مردان زندانی می گوید: “اگر قرار است دختری اعدام شود، تجاوز به وی از سوی بازجو به اندازه حج تمتع صواب دارد ولی اگر قرار نیست اعدام شود، به اندازه زیارت کربلا صواب دارد. (27 مرداد 1396)

شیما بابایی، فعال مدنی و پدرش، ابراهیم بابایی پس از حضور در دفتر پلیس امنیت تهران بازداشت شدند. (رادیو زمانه، 28 مرداد 1396)

مریم نقاش زرگران، شهروند مسیحی که روز دهم مرداد پس از چهار سال از زندان اوین آزاد شد، با اعلام خبر ممنوع الخروجی اش، به کمپین حقوق بشر در ایران گفت دادسرای اوین دقایقی قبل از آزادی‌اش او را به اتهام «توهین به پرسنل بهداری» محاکمه کرده است. (کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، 28 مرداد 1396)

انتقال زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج به یک بند امنیتی خاص از سه هفته قبل سرآغاز مجموعه ای از اعتراضات این زندانیان شده که کماکان با ادامه اعتصاب ۱۸ زندانی پابرجاست. آتنا دائمی، گلرخ ایرایی و مریم اکبری منفرد، سه فعال حقوق بشر محبوس در بند زنان زندان اوین با انتشار نامه ای مشترک به این وقایع واکنش نشان داده و برای حفظ سلامتی و جان زندانیان اعتصابی خواستار واکنش وجدان های بیدار شده اند. (هرانا، 30 مرداد 1396)

انتقال زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج به یک بند امنیتی خاص از سه هفته قبل سرآغاز مجموعه ای از اعتراضات این زندانیان شده که کماکان با ادامه اعتصاب ۱۸ زندانی پابرجاست. آزیتا رفیع زاده شهروند بهایی محبوس در زندان اوین که همسرش، پیمان کوشک باغی در همان محل بحرانی تحمل حبس می کند و کودک خردسالی از این زوج در بیرون زندان محروم از سایه حضور والدین حضور دارد با انتشار نامه ای خطاب به کودک خردسالش که از ملاقات با پدر محروم شده است به این وقایع واکنش نشان داده است. (هرانا، 30 مرداد 1396)

فرهنگی و اجتماعی

دبیر کمیسیون بهداشت و روان مجلس شورای اسلامی گفت که ضوابط و مقررات بیمارستان‎ها در بحث حجاب پرستاران باید سختگیرانه‌تر باشد. در شرایطی که حتی معاون رئیس جمهور در مورد لزوم بازنگری در قوانین حجاب اجباری سخن می گوید این نماینده مجلس راهکار خود را نیز اینگونه تشریح کرد “در ابتدا هر پرستاری جدای از ضوابط و مقررات، باید اعتقادات قلبی خود را تقویت کند و به این باور برسد که پوشش مناسب، فرهنگ اخلاقی و خانوادگی وی را به نمایش می گذارد. بنابراین با مراعات مقررات هیچ گاه نیاز به خشونت و تذکرات کتبی نخواهد بود”. (هرانا، 1 مرداد 1396)

شکور پورحسین، نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی، با ابراز نگرانی از روند رو به رشد آسیب های اجتماعی در کشور درباره اظهارات معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده مبنی بر اینکه سیاست دولت یازدهم برخلاف دولت های گذشته کنار گذاشتن سرپوش بر آسیب های اجتماعی است، گفت: هر چند در تمامی دولت های ضعف هایی برای مقابله با آسیب های اجتماعی وجود داشته اما دولت های سابق مانند دولت یازدهم تلاش موثری برای مدیریت آسیب های اجتماعی داشته اند البته ممکن است برخی از آسیب ها در اولویت رسیدگی دولت ها نبوده باشد. (خانه ملت، 3 مرداد 1396)

۳۸ تشکل دانشجویی در بیانیه‌ای مشترک خطاب به دکتر حسن روحانی رییس جمهور، خواستار انتصاب وزیر زن در کابینه‌ی دوازدهم شدند. (انصاف نیوز، 4 مرداد 1396)

در پی برگزاری یک از مسابقه میان انجمن اسلامی دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه شهیدبهشتی و انجمن اسلامی تهران جنوب، مسوولان مسابقه با وجود وعده‌ی قبلی مبنی بر امکان حضور زنان در ورزشگاه، از حضور آن‌ها برای تماشای بازی ممانعت به عمل آوردند. (هرانا، 4 مرداد 1396)

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: توسعه‌یافتگی ارتباط مستقیمی با نرخ مشارکت اقتصادی زنان دارد و متاسفانه نرخ مشارکت اقتصادی زنان در استان زنجان کاهش یافته است. (ایسنا، 4 مرداد 1396)

در حالی که تلاش هایی برای تسهیل امکان خروج زنان از کشور بدون اذن شوهر در جریان است، مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان مخالفت ضمنی خود را با این طرح اعلام کرد و اشاره کرد “مجوز خروج زن از کشور بدون اذن همسر با شرع اسلام در تضاد است.” (هرانا، 5 مرداد 1396)

ما زنان باید خودباوری داشته باشیم، فراجناحی عمل کنیم، شایسته‌سالاری را در نظر بگیریم و از زنان در حیطه مسؤولیت خودمان استفاده کنیم. در دولت یازدهم بیشترین همکاران خانم ابتکار را مردان تشکیل دادند که این نشان می‌دهد ما هنوز خودمان به توانمندی‌های زنان باور نداریم. همراهی خانم دباغ با هیأتی که امام به شوروی اعزام کرد اتفاق خوبی بود و پیام مهمی داشت اما متأسفانه ادامه پیدا نکرد. اگر در مذاکرات هسته‌ای یک زن حضور داشت این پیام را به جهان می‌داد که ما طالب صلح و امنیت هستیم. (مهرخانه، 10 مرداد 1396)

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با استناد به بررسی‌ برنامه ششم توسعه و وجود ضعف‌هایی در شاخص توانمندسازی اقتصادی زنان از عدم تعادل جنسیتی در عرصه سیاست و اقتصاد انتقاد کرد. (ایسنا، 10 مرداد 1396)

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده از افزایش روند نرخ بیکاری زنان در ١٠ سال گذشته خبر داد و گفت: این رقم در سال ٩٢ تا ١٩/٨ درصد رسیده است. حال آنکه شاخص نرخ بیکاری زنان با تحصیلات عالیه دو برابر مردان است. (ایسنا، 10 مرداد 1396)

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور گفت: درصد مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی در پایان سال گذشته 14 و 9 دهم درصد جمعیت فعال کشور بود که باید تلاش شود این رقم افزایش یابد؛ ضمن این که تنها یک درصد بانوان شاغل در کشور کارفرما هستند. (ایرنا، 10 مرداد 1396)

آیت ا… صافی گلپایگانگی در دیدار با فرمانده انتظامی خراسان رضوی بر ضرورت حفظ و پاسداری از حجاب در جامعه اسلامی تاکید کرد. (ایلنا، 11 مرداد 1396)

یحیی کمالی پور عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به گسترش ازدواج‌های اجباری و اختلالات روحی دختران، گفت که لایحه حمایت از حقوق‌کودکان فرصت مناسبی برای افزایش سن ازدواج دختران است. (خانه ملت، 13 مرداد 1396)

محمدرضا زائری در واکنش به سلفی نمایندگان نوشت: تا وقتي قوه قضاييه ما مشغول تعطيل كردن كنسرت است و نيروي انتظامي ما سرگرم گشت ارشاد است و آموزش و پرورش ما گرفتار كنكور است و امامان جمعه ما برآشفته از دوچرخه‌سواری بانوان و چهارشنبه‌های سفيد هستند و … تازه اين افتضاح اول ماجراست! نمايندگان مجلس عصاره فضايل ملت هستند ديگر! آينه واقعيت ملموس همين جامعه‌اند! پس از چه چيزي تعجب كرده‌ايم؟ و چرا به آينه‌اي كه واقعيت جامعه را نشانمان مي‌دهد سنگ مي‌زنيم؟ (ایسنا، 15 مرداد 1396)

طرح حذف واژه طلاق از شناسنامه زنانی که عقد کرده اما دوشیزه هستند، به مجلس ابلاغ و در مدت کوتاهی به تصویب رسید. بعد از اجرایی شدن این طرح، حالا مساله حذف طلاق از شناسنامه زنان مطلقه بار دیگر مطرح شده است. (16 مرداد 1396)

سالِ پر از فراز و فرود از ورود رسمی زنان به عرصه سیاست و سیاستگذاری با هدف گسترش عدالت جنسیتی در جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد. گامی که با تشکیل «شورای زنان» آغاز شد، به ایجاد «معاونت امور زنان ریاست جمهوری» و انتصاب یک زن در راس آن ختم شد. (ایسنا، 16 مرداد 1396)

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان از خودکشی یک دختر ۲۵ ساله در مسجدسلیمان خبر داد. (ایسنا، 16 مرداد 1396)

حضور زنان در قوه قضاییه، به ویژه در مقامات بالای این قوه، اگرچه روندی رشد یابنده در خلال سال های اواخر قرن بیستم تاکنون داشته، اما زنان هم چنان با چالش های عدیده ای، به خصوص در احراز پست های بالای این قوه از جمله دادگاه های عالی کشورهای گوناگون و حتی احراز پست قضاوت روبه رو هستند. (خط صلح، 16 مرداد 1396)

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: من با این صورت‌بندی که زن در کابینه باشد یا خیر، مخالف هستم و معتقدم که این مسأله در قشرهای مختلف زنان مسأله اولویت‌داری نیست. اگر به ضرورت ایجاد دانش توجه ویژه‌ای از جانب جامعه زنان نشود، حضور زنان در کابینه بیش از آن‌که کمکی به زنان کند، فقط یک جریان را خاموش می‌کند و به بهانه برآورده‌کردن مطالبه وزیر زن، بر روی مطالبات دیگر زنان سرپوش گذاشته می‌شود. (مهرخانه، 17 مرداد 1396)

طیبه سیاوشی شاه عنایتی درخصوص آمار اعلامی رییس سازمان بهزیستی مبنی بر وجود 3 میلیون زن سرپرست خانواردرکشور،گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه قرار شد که متولی حمایت از زنان سرپرست خانوارکمیته امداد و سازمان بهزیستی باشد، اما بودجه این دودستگاه برای حمایت از این افراد کافی نیست. (خانه ملت، 17 مرداد 1396)

معاون امور زنان ریاست‌جمهوری با اشاره به اجرای سلیقه‌ای قانون کاهش ساعت کار زنان شاغل با شرایط خاص تصریح کرد: این قانون با اعمال سلیقه از سوی برخی دستگاه‌ها اجرا می‌شود در حالی که توقع و انتظار ما این است که با یک وحدت رویه و روشی منسجم در تمامی دستگاه‌ها اجرایی شود. (ایسنا، 17 مرداد 1396)

یک مرد و یک دختر جوان با فاصله زمانی یک ساعته، با پریدن از روی پل عابر میدان‌رسالت،به زندگی خودشان پایان دادند. لازم به ذکر است که، ۱۴ مرداد ۱۳۹۶، نیز یک دختر جوان شهروند تهران، با پرت کردن خود از طبقه ششم برج آتی تهران به زندگی خود پایان داده بود. (ایلنا، 17 مرداد 1396)

عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با اشاره به معرفی ۱۷ نفر از ۱۸ وزیر پیشنهادی دولت دوازهم، از احتمال معرفی یک زن برای تصدی وزارت علوم و تحقیقات خبر داد. (ایلنا، 18 مرداد 1396)

وضعیت دختران دانشجوی بیکار را با نوشتن ماجرای یکی از آنها به نمایش گذاشته است. در بخشی از گزارش می‌خوانیم: شهیندخت دختری بیست و چندساله که در یکی از مانتوفروشی‌های دورِ میدان هفت تیر، دختری که اجازه نمی‌دهد از محل کارش عکسبرداری کنیم؛ حتی اجازه نمی‌دهد نام مغازه را در گزارش بیاوریم یا از بیرون مغازه، یک شات کوچک تصویر برداریم؛ او می‌ترسد؛ می‌ترسد که همین شغل نیم‌بندِ به قول خودش «آبکی» را هم از دست بدهد  . . . (ایلنا، 19 مرداد 1396)

محسن مهرعلیزاده، از نامزدهای شهرداری تهران، با اشاره به چالش‌های اجتماعی تهران، گفته است: ۱۵هزار بی‌خانمان در تهران هستند که ۷۰۰ نفر آنها زنان هستند. (خبرگزاری مهر، 19 مرداد 1396)

پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم معرفی وزیر زن از سوی رئیس جمهور، گفت: در کمال بهت و ناباوری نیمی از جامعه ایران از سوی رییس جمهور نادیده گرفته شدند، زنان فرهیخته ایران در میان کشورهای جهان از معدود کشورهایی هستند که در سطوح مدیریت کلان سیاسی حضور ناچیزی دارند این درحالی است که در سایر سطوح مشارکت سیاسی و اجتماعی بسیار فعال بوده‌اند. (ایلنا، 19 مرداد 1396)

افکارعمومی در ایران به این رخداد (تجاوز و قتل آتنا دخترک بیگناه پارس آبادی) غم انگیز واکنش های متفاوتی نشان دادند به دو دسته کلی تقسیم شدند: دسته اول بازهم انگشت اتهام را به سوی زنان و دختران به اصطلاح بد حجاب نشانه گرفته و تمام تقصیرها را به گردن مانتوهای چسبان و موهای بیرون زده از زیر شال و روسری بانوان انداختند و خون آتنا را از آنان طلب کردند و گروه دوم علت این رخداد را در فضای بسته جامعه و عدم آموزش صحیح به کودکان برا مقابله با موقعیتهای خطرناک سوء استفاده جنسی جستجو کرده و به طور خاص از کنار گذاشتن سند معروف 2030 انتقاد کردند. (20 مرداد 1396)

دادستان قم از اختصاص تیم گشت ویژه بانوان برای بازدید از اماکن عمومی زنانه خبر داد. به گفته این مقام قضایی “در راستای گسترش فرهنگ حجاب، گشت ویژه بانوان دادستانی قم با مدیریت قضات زن از اماکن بانوان؛ آتلیه‌ها، استخرها، سالنهای ورزشی، آرایشگاه ها و… بازدید می کند” (هرانا، 22 مرداد 1396)

برخی از اعضای فراکسیون زنان مجلس ایران از عدم همراهی مراجع تقلید با طرح اصلاح سن ازدواج در این کشور خبر داده‌اند. (تارنگار حقوق بشر در ایران، 22 مرداد 1396)

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده از افزایش روند نرخ بیکاری زنان در ١٠ سال گذشته خبر داد و گفت: این رقم در سال ٩٢ تا ١٩/٨ درصد رسیده است.حال‌آنکه شاخص نرخ بیکاری زنان با تحصیلات عالیه دوبرابر مردان است. (تارنگار حقوق بشر در ایران، 22 مرداد 1396)

شهیندخت مولاوردی صبح امروز در نخستین کنگره مجمع زنان اصلاح‌طلب گفت: به نظر می‌رسد در مرحله‌ای بسر می‌بریم که باید درباره چرایی و چیستی مشارکت زنان عبور کنیم. دیگر زمان بحث درباره ضرورت مشارکت زنان گذشته است. (برنا، 22 مرداد 1396)

امام جمعه اصفهان گفت: باید تلاش شود هرکسی در خانه‌اش کارگاه کوچکی داشته باشد و هر زنی در خانه‌اش قالیبافی و یا خیاطی کند. (خبرآنلاین، 22 مرداد 1396)

با ارسال نامه ای از سوی دادستان قزوین؛ کارکنان دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی موظف به رعایت پوشش اسلامی شدند. دادستان قزوین در پایان این نامه خاطرنشان کرد “در صورت وصول گزارش توسط ضابطین و یا اعلام حراست و اطلاع از عدم رعایت قانون مذکور، با تشکیل پرونده قضایی نسبت به تعقیب متخلفین اقدام خواهد شد”. (هرانا، 22 مرداد 1396)

فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید:‌ چند نفر از مراجع با افزایش سن ازدواج دختران و پسران چندان موافق نبودند اما خیلی از آنها با این موضوع اعلام موافقت کرد‌ه‌اند و طرح افزایش سن ازدواج، هنوز منتفی نیست. (خبرآنلاین، 22 مرداد 1396)

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: فکر می‌کنیم زمان حضور و نقش‌آفرینی زنان، جوانان و اقوام در سطوح عالی و میانی کشور فرارسیده و تاخیر در آن به صلاح کشور نیست. (ایلنا، 22 مرداد 1396)

دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: در مشارکت سیاسی شاخص این نیست که چند وزیر زن در کابینه دارید بلکه نسبت زنان به کل نمایندگان و نسبت مدیران به کل مدیران جامعه اصل است. (مشرق، 22 مرداد 1396)

الهه کولایی از کاندیداتوری شهرداری تهران انصراف داد. (22 مرداد 1396)

دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب با بیان‌ این‌که ضروری است عقب نگاه داشتن زنان را در جهت تعادل تغییر دهیم گفت: باور داریم بین زن و مرد تفاوت وجود دارد، اما این تفاوت نباید منشا تبعیض باشد. (ایسنا، 22 مرداد 1396)

جمعی از فعالان مدنی و کنش‌گران حوزه زنان و کودکان در بیانیه مشترکی خواستار پایان بخشیدن به پدیده آسیب‌زای کودک –‌ همسری و صیانت و پاسداری از حقوق انسانی کودکان شدند. (هرانا، 22 مرداد 1396)

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، بخشنامه وزارت آموزش و پرورش را که اجرای مصوبه دولت در خصوص افزایش مرخصی زایمان را از ابتدای آذر سال ۹۳ مجاز دانسته بود، ابطال کرد. (تسنیم، 22 مرداد 1396)

طیبه سیاوشی (نماینده مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با آمار کودک‌بیوه‌ها در کشور بیان داشت: طرح افزایش سن ازدواج کودکان تحت تاثیر آمار افزایش تعداد پدیده کودک‌همسری و تبدیل آن به کودک بیوه‌ها کلید خورد. کودکانی که با ۱۳ یا ۱۴ سال هم بیوه بودند و هم سرپرست خانوار محسوب می‌شدند. یعنی کودکانی داشتند که باید علاوه قبول مسئولیت آنها معیشت خود را تامین می‌کردند. (ایلنا، 24 مرداد 1396)

صدها نفر از فعالان مدنی و سیاسی با امضای نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس از آنها خواسته‌اند ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال را ممنوع کنند. (تارنگار تخصصی حقوق بشر ایران، 24 مرداد 1396)

یک تحلیلگر اقتصادی با اشاره به تداوم ۴ دهه عدم حضور وزیر زن در کابینه گفت:نادیده گرفتن زنان به بهانه فشار گروه‌های سنتی، منجر به عدم تحقق شاخص‌های توسعه پایدار در ابعاد اقتصادی می شود. (مهر، 25 مرداد 1396)

سید مجید امامی در دومین روز سمینار جامعه شناسی حجاب و بدحجابی گفت: در حال حاضر در رابطه با مسئله حجاب نقطه کانونی امر جنسی است نه مسئله فقهی و فرهنگی. (مهر، 25 مرداد 1396)

گفتمانی شدن مسئله حجاب در ایران در یک فرایند زمانی ۷۰ ساله رخ داده است. اقدام رضاخان مسأله دینی و فرهنگی را مورد مناقشه قانون و سیاست می کند و در همین جا گفتمانی شدن حجاب شکل می‌گیرد. (مهر، 25 مرداد 1396)

رئیس جمهور گفت: می خواستیم برای کابینه دوزادهم سه وزیر زن معرفی کنیم که جایگاه آنان را هم مشخص کرده بودیم، اما نشد. (خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، 25 مرداد 1396)

رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: زنان مجلس به دنبال تحقق حمیات از حقوق کودکان، اصلاح سن ازدواج، افزایش سهم زنان در مجامع مختلف، ارتقا کسب و کار زنان و سایر موارد این حوزه است. (خبرآنلاین، 25 مرداد 1396)

زنان ورزش دوست ایرانی در مسابقه تیم قطر و ایران در سالن مسابقه والببال شرکت کردند. آنها دست نوشته ای به همراه داشتند که روی آن حرف دل زنان و دختران ورزش دوست ایرانی نوشته بود: بگذارید ورزشگاه هم برویم! دیدید آمدیم و چیزی نشد. (ایران خبر، 25 مرداد 1396)

ورزشگاه رضازاده اردبیل، بازی ایران چین، شروع شده است قابل توجه این است که بانوان ایرانی برای خرید بلیط برای دیدار مسابقه هر کدام مبلغ صدتومان پرداخت کرده‌اند اما زمان بازی که شده آنها را به داخل ورزشگاه راه نمی‌دهند و می‌گویند جا پر شده. این در حالیست که از داخل خبر می‌دهند جا هست و هنوز در بیرون در حال فروش بلیط به آقایان هستند! (ایران خبر، 25 مرداد 1396)

۱۶ مرداد ۹۶ حمید درخشان نیا، رئیس سازمان ثبت احوال کشور از تهیه پیش نویس حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه خبر داد. به دنبال اعلام این خبر، سلمان خدادادی عضو «کمیسیون اجتماعی مجلس» روز ۲۳ مرداد ۹۶ اعلام کرد: «دولت در صدد ارائه لایحه‌ای است که وقتی ازدواج منجر به طلاق شد واژه طلاق از شناسنامه حذف شود تا اثرات منفی را بر زنان باقی نگذارد.» خدادادی تصریح کرد: «یکی از اثرات روانی و منفی در ذهن و وجود زنان واژه طلاق در شناسنامه است… زنان پس از طلاق به همسر قبلی خود تعلق ندارند؛ بنابراین ضرورتی برای ذکر نام همسر در شناسنامه آن‌ها وجود نخواهد داشت بر این اساس می‌توان با در نظر گرفتن تدابیری، واژه طلاق از شناسنامه حذف شود». (27 مرداد 1396)

یک جمعیت‌شناس اعلام کرده، ۴۰ درصد از دختران جوان در ایران بی‌کار هستند. او گفته است در برابر این آمار، ۲۱ درصد پسران جوان بی‌کارند. به گفته شهلا کاظمی‌پور، بر اساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۳۰ درصد (هفت میلیون نفر) از جمعیت جوان (۱۵ تا ۲۹ سال) کشور فعال هستند و ۲۵ درصد از آنها (۲.۵ میلیون نفر) بی‌کار یا در جستجوی کار هستند که بخش زیادی از آنها دختران جوانند. (ایسنا، 27 مرداد 1396)

عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد با اشاره به پیشنهاد حذف ثبت «طلاق» از شناسنامه گفت: افزایش اعتماد به نفس در افرادی که در زندگی گذشته خود شکست خورده‌اند با حذف کلمه «طلاق» از شناسنامه افزایش می‌یابد و این امر از نقاط قوت اجرای این طرح می‌تواند باشد. (ایسنا، 28 مرداد 1396)

یک فعال حقوق زنان با بیان آنکه مولاوردی ریل گذاری‌های خیلی خوبی را در حوزه زنان انجام داد و در ادامه راه نیاز است معصومه ابتکار با تجربیات خود آنها را به سرانجام برساند؛ «رفع تبعیض» و «تامین امنیت» را مهمترین مطالبات زنان از معاون جدید رییس جمهور دانست. (ایسنا، 28 مرداد 1396)

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: متاسفانه با وجود حضور27 درصدی زنان در اعضای هیات علمی دو وزارتخانه علوم و بهداشت، حضور آنها درعرصه مدیریتی بسیار کم است. (ایرنا، 30 مرداد 1396)

مدیرکل بهزیستی شهرستان شمیرانات از واگذاری 7 فرزند طی 1.5 سال گذشته به دختران مجرد بالای 30 سال متقاضی فرزندخواندگی خبر داد و گفت: 80 درصد متقاضیان خواهان سرپرستی فرزند “دختر” هستند. (31 مرداد 1396)

مشاور امور زنان وزارت علوم می‌گوید قوانین برای اشتغال زنان در پست‌های مدیریتی دست‌و‌پا گیر است. الهه حجازی گفته: «گروه‌های آموزشی دانشگاه‌ها برای جذب بانوان در چارچوب هیات علمی مقاومت می‌کنند.» (رادیو زمانه، 30 مرداد 1396)

ورزشی

ماموران انتظامي صبح دوشنبه ۲ مرداد از دوچرخه سواري دختران در اطراف درياچه زريبار در مريوان، جلوگيري كردند. يك منبع آگاه گفت، «ماموران علاوه بر ممانعت از دوچرخه سواري آنان، دوچرخه هاي دختران را نيز ضبط كرده و با خود بردند». (3 مرداد 1396)

در شرایطی که در ماه‌های اخیر صحبت‌های زیادی بابت حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال به گوش می‌رسد و وزیر ورزش بارها از این طرح حمایت کرده، حالا درخواست مجددی از سوی برخی فوتبالیست‌های بانوان خطاب به حسن روحانی مطرح شده است. (هرانا، 4 مرداد 1396)

داستان وداع باشگاه های فوتبال بانوان از لیگ ایران، تکراری، کسالت بار و عذاب آور شده است. تقویم سال های اخیر را که ورق بزنیم، نمی توان یک خاطره تلخ از نابودی باشگاه های فوتبالی که دختران در آن بازی می کردند را ندید. داستان «ملوان» را به یاد داریم؛ «مسعود رضاییان»، مدیرعامل این باشگاه مردادماه سال 95 خبر از انحلال تیم نایب قهرمان فوتبال بانوان ایران داد. او ملوان را منحل اعلام کرد و بعد مدعی شد که دلایل انحلال باشگاه ملوان، در جامعه اسلامی قابل بیان نیست! (30 مرداد 1396)

بهناز شفیعی اولین موتورسورار ایرانی در رشته «ریس» (Race) می‌گوید برای حق موتورسواری خودش و زنان ایرانی جنگیده است تا امروز زنان ایرانی بتوانند در این رشته فعالیت کنند. (شرق، 31 مرداد 1396)

بهداشت و سلامتی

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری ایدز از طریق رابطه جنسی در کشور در حال افزایش است، جدیدترین آمار مبتلایان به این بیماری را اعلام کرد. (ایلنا، 20 مرداد 1396)

در روزهایی که موضوع کاهش مجازات اعدام قاچاقچیان مواد‌مخدر همچنان داغ است، رئیس سازمان زندان‌ها اعلام کرد که درصد زنان در قاچاق مواد از مردان پیشی گرفته‌ است. (هرانا، 22 مرداد 1396)

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: سن شروع مصرف مواد در زنان به کمتر از 30 سال رسیده، قبح مصرف در آنها کمتر شده و آمار مصرف آن‌ها به مردان نزدیک‌تر شده است به طوری که میل به مصرف در زنان جوان در حال افزایش است. (فارس، 26 مرداد 1396)

زایمان‌هایی که خارج از سیستم نظام سلامت و در پاتوق‌ها انجام می‌شود، بسیار نگران کننده است؛ مواردی که نظارت بر آن وجود ندارد و نمی‌توان آن را پیگیری کرد، می‌توان با توسعه خدمات و همکاری بیشتر با NGO ها به این مساله رسیدگی کرد. در حال تدوین تفاهم نامه‌ای هستیم تا بتوانیم از ظرفیت ‌NGO ها در این زمینه استفاده کنیم. زنان معتاد در پاتوق‌های معتادان باردار می‌شوند، همان‌جا زایمان می‌کنند و بعضی‌هایشان نوزاد را پس از زایمان، می‌فروشند. (27 مرداد 1396)

دختری ۱۵ ساله به نام هاجر که در یکی از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فقر و نداشتن ۶هزار تومان پول دارو فوت کرد. ﺭﻭﯼ ﺳﻨﮓ ﻗﺒﺮ ﻫﺎﺟﺮ ﻧنوشتند: ﻋﻠﺖ ﻣﺮﮒ ﻧﺪﺍﺷﺘﻦ ﭘﻮﻝ ﺩﺍﺭﻭ (ایران خبر، 29 مرداد 1396)

خانواده

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران از افزایش ظرفیت اورژانس اجتماعی و مراکز مداخله در بحران پایتخت خبر داد و گفت: 75 درصد خانوارهای ایرانی آسیب‌دیده یا در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند و هم اکنون تعداد مراکز مداخله در بحران کم بوده و پاسخگوی نیاز نیستند. این در حالیست که ظرفیت اورژانس اجتماعی و مراکز مداخله در بحران تهران تا چند ماه آینده افزایش خواهد یافت. (ایسنا، 12 مرداد 1396)

آمارهای اداره ثبت احوال استان تهران درباره ازدواج و طلاق تهرانی‌ها نشان می‌دهد که میزان ازدواج و طلاق در سال گذشته افزایش پیدا کرده و طبق این آمارها 5 درصد از طلاق‌ها پس از 29 سال زندگی و 40 درصد در 5 سال ابتدایی زندگی صورت می‌گیرد. (17 مرداد 1396)

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در مورد موضوع حذف عنوان “طلاق” در شناسنامه بانوان نیز گفت: حذف عنوان طلاق به اصلاح قانون نیاز دارد و مجلس در این زمینه باید عمل کند. در حال حاضر صرفا طلاق‌های “باین غیرمنقوله” یا زمانی که فرد مطلقه دوشیزه باشد امکان حذف از شناسنامه را دارد. (ایسنا، 20 مرداد 1396)

عضو کمیته روان پزشکی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با اشاره به دلایل بروز خشونت در جامعه و قتل‌های خانوادگی گفت: 35 درصد زنان مقتول توسط مردان مورد خشونت قرار گرفته‌اند. (خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، 22 مرداد 1396)

یک زن جوان جیرفتی درست مقابل نانوایی خود را به آتش کشید و جانش را در آتش سوزاند و کشته شد.  دردناکترین نوع اعتراض به شیوه خودسوزی است که معمولا زنان برای خود انتخاب میکنند. (آژانس ایران خبر، 22 مرداد 1396)

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور از افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در کشور خبر داد. (22 مرداد 1396)

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به علل و عوامل بروز قتل‌های خانوادگی گفت: براساس مطالعاتی که در سال‌های 85 و 86 انجام شده بود، قتل‌های خانوادگی حدود 40 درصد از قتل‌های عمد پایتخت را تشکیل می‌داد که این میزان از قتل‌های خانوادگی در میان قتل‌های عمد، محل تأمل و اندیشه جدی است. (خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، 24 مرداد 1396)

یک زن ٥٠ ساله به‌نام صورت حسینی در شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه؛ به‌دلیل مشکلات خانوادگی و فقر اقدام به خودکشی کرد و متآسفانه جان باخت. (ایران خبر، 25 مرداد 1396)

مادری که با وارد آوردن ضربات سنگین بر بدن دختر 10 ساله‌اش باعث ایجاد شکستگی‌های خطرناک در بدن او شده‌است بازداشت شد. (ایرنا، 29 مرداد 1396)

نرگس، منیره، سوسن، زینب و شریفه دختران ۶ تا ٢٠ساله پاکدشت، بارها مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند. یک کنشگر مدنی می گوید “برخی از کارگاه‌های مناطق حاشیه‌ای پاکدشت به محلی برای آزار کودکان تبدیل شده است. کودکان مناطق حاشیه‌ای پاکدشت بشدت آسیب‌دیده هستند، بیشتر آنها از آزارهای جنسی خارج از خانه رنج می‌برند.” (شهروند، 30 مرداد 1396)

به نقل از روابط عمومی پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد، در چهارماهه سال جاری ۲۶۶ نفر به جهت تشکیل پرونده با موضوع همسر آزاری به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کرده اند. از این تعداد ۱۱ نفر مرد و ۲۵۵ نفر زن بوده اند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته تعداد ۲۳۷ مورد بوده است که ۱۲.۲۳ درصد افزایش داشته است. (هرانا، 31 مرداد 1396)

متفرقه

فیلم مستند «نیمه پنهان ماه» ساخته آزاده بی‌زار گیتی سه‌شنبه ۲۴ مرداد در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید. آزاده بی‌زار گیتی که خود پژوهش، کارگردانی و تهیه‌کنندگی این مستند را برعهده داشته است، درباره موضوع این مستند می‌نویسد: «زنان در جنبش مشروطیت ایران چه کردند؟ کجا بودند و چه سهمی در این نخستین نهضت مردمی خاورمیانه داشتند؟ چرا هیچ اثری از حضور زنان در تاریخ‌نگاری مشروطه به چشم نمی‌آید؟» (مهر، 25 مرداد 1396)

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، گفت: با تعیین تکلیف طرح اصلاح قانون تابعیت، ۷۰ درصد مشکلات هویتی فرزندان ناشی از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی رفع می شود. (مهر، 28 مرداد 1396)

کارگردان «آرسن» با اشاره به اینکه این اثر نمایشی زندگی دختران و کودکان بی‌سرپرست و خیابانی را به تصور می کشد از مسئولان درخواست کرد برای آشنایی بیشتر با این معضلات به دیدن این نمایش بنشینند. (مهر، 29 مرداد 1396)