زنگ خطر شروع اعتیاد در زنان به صدا درآمد

خبرگزاری فارس

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: سن شروع مصرف مواد در زنان به کمتر از 30 سال رسیده، قبح مصرف در آنها کمتر شده و آمار مصرف آن‌ها به مردان نزدیک‌تر شده است به طوری که میل به مصرف در زنان جوان در حال افزایش است.
محسن روشن پژوه گفت: بر اساس پیمایش ملی اعتیاد که انجام شده فقط 3.8 درصد از مصرف کنندگان زن تحت پوشش درمان اعتیاد هستند و بنابراین باید درمان اختصاصی زنان را افزایش داد.

وی ادامه داد: درمان اعتیاد زنان بسیار سخت است چراکه به دلیل ملاحظات اجتماعی برای درمان مراجعه نمی‌کنند و الگوهای درمان آن‌ها نیز محدود است.

روشن‌پژوه افزود: حدود 2.3 درصد از زنانی که تجربه مصرف مواد داشته‌اند، تزریق را نیز تجربه کرده‌اند؛ این در حالی است که 75 درصد آن‌ها از سرنگ نو و استریل استفاده کردند و 25 درصد تجربه تزریق مشترک داشتند.

وی درخصوص نوع ماده مصرفی در زنان نیز تصریح کرد: تریاک بیشترین ماده مصرفی در زنان است و پس از آن شیشه بوده و سوخته تریاک در رتبه سوم قرار دارند. به این ترتیب مصرف مواد مخدر در میان زنان در رتبه اول است.

روشن‌پژوه افزود: میانگین مصرف در جامعه زنان تغییری نکرده و نمی‌توانیم بگوییم اعتیاد جوان‌تر شده، بلکه سن شروع مصرف مواد مخدر در دهه 15 تا 29 سال تغییر کرده و زنان در این گروه سنی بیشتر به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کرده‌اند و در واقع سن شروع مصرف در زنان کمتر از 30 سال، کاهش یافته است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: میانگین سن شروع مصرف در مردان و زنان خیلی متفاوت نیست، اما قبح مصرف در زنان جوان کمتر شده و آمار مصرف آن‌ها به مردان نزدیک‌تر شده است و میل به مصرف در زنان جوان در حال افزایش است.