انتقاد «مولاوردی» از نبود تعادل جنسیتی در عرصه سیاست و اقتصاد

فرستنده خبر:فریبا مرادی پور

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با استناد به بررسی‌ برنامه ششم توسعه و وجود ضعف‌هایی در شاخص توانمندسازی اقتصادی زنان از عدم تعادل جنسیتی در عرصه سیاست و اقتصاد انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، شهیندخت مولاوردی در نشست هم اندیشی زنان فعال اقتصادی و کارآفرین کشور که امروز در وزارت کشور برگزار شد با اشاره به طرح‌های دولت یازدهم مانند مگا، تکاپو، کارورزی جوانان و اشتغال امید گفت: با مجموعه اقدامات انجام شده دولت شاهد ارتقای نرخ مشارکت اقتصادی زنان از ١٣ به ١٤/٩ درصد بودیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مساله “چرایی” حضور زنان به “چگونگی” حضور آنها تبدیل شده است ادامه داد: بررسی های انجام شده برنامه ششم توسعه نشان داد برخلاف شاخص‌های توسعه‌ای بهداشت و آموزش، در شاخص توانمندسازی اقتصادی زنان ضعف‌هایی وجود دارد.

مولاوردی با انتقاد از اینکه ویژگی امروزی جامعه ایران ، عدم تعادل جنسیتی در عرصه سیاست و اقتصاد است تصریح کرد:بر اساس ماده ٢٣٠، بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه نشان داد، چرا که در بررسی‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم اولین مساله‌ای که در مورد زنان باید رسیدگی شود، مساله فعالیت اقتصادی زنان است.

وی در ادامه به مجموعه پیشنهادات ارائه شده در برنامه ششم توسعه و هم اندیشی با وزارت خانه‌ها و نهادهای مردمی و دانشگاهی اشاره کرد و افزود: یکی از مهمتربن مسائل برنامه مذکور توجه به  عدالت جنسی و  تعادل جنسیتی بوده و یکی از بندهای آن «افزایش اشتغال زنان» است. همچنین یکی از برنامه های رئیس جمهور برای دولت آینده «توانمندسازی همه زنان و دختران در جامعه دوستدار خانواده » است.

معاون رییس جمهور در ادامه به نشست‌های انجام شده با فراکسیون زنان مجلس برای رفع موانع فعالیت‌های اقتصادی زنان تاکید کرد و ادامه داد: تلاش شده است تا در چارچوب برنامه‌ریزیها به تعادل و توازن در زندگی و کار زنان پرداخته شود. از جمله این برنامه‌ریزیها می توان به پیشنهاد افزایش مرخصی زایمان زنان و کاهش ساعت کار زنان با شرایط خاص اشاره کرد که این موارد در انتظار پاسخ سازمان برنامه و بودجه هستند تا موانع اجرایی و خلاء های آن برطرف شود.

وی در ادامه بر  اهمیت نقش زنان در روشن شدن موتور توسعه تاکید و از جای خالی زنان در ستاد اقتصاد مقاومتی انتقاد کرد و گفت: با وجود تلاش‌های بسیار هنوز حضور زنان در اقتصاد تبدیل به گفتمان نشده است و مقاومت‌هایی وجود دارد. امیدواریم ” مقاومت” در ایفای نقش اقتصادی زنان جایش را به ایفای نقش زنان در اقتصاد مقاومتی دهد.

انتهای پیام