کارشکنی در آزادی مریم نقاش زرگران، نوکیش مسیحی

فرستنده خبر :دیانا بیگلری فرد

خبرگزاری هرانا – در حالی که به خانواده مریم نقاش زرگران گفته شده بود برای استقبال از این زندانی که دوره محکومیت اش به پایان رسیده امروز مقابل زندان اوین حاضر باشند علیرغم ساعتها انتظار این زندانی آزاد نشد. مسئولان زندان در پاسخ به اعتراض مریم نقاش زرگران توضیح خاصی برای این کارشکنی ارائه نکردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مریم نقاش زرگران، نوکیش مسیحی که حبس ۴ ساله او در ۱۵ خردادماه سال جاری قرار بود پایان یابد با عنوان احتساب ایام غیبت در زمان مرخصی، تاریخ آزادی اش به ۱۰ مردادماه تغییر یافت.

با توجه به اینکه خانم زرگران مدعی بود به گفته دادستانی مبنی بر عدم لزوم تمدید مرخصی به زندان مراجعه نکرده است، خانواده او برای حل مشکل ایام غیبت او تلاش های ناموفقی داشتند.

 در نهایت به خانواده زرگران و خود زندانی گفته شد مسئله ایام غیبت قابل حل نیست اما با توجه به شرایط زندانی روز ۶ مردادماه یعنی ۴ روز زودتر تحت عنوان مرخصی متصل به آزادی خانم زرگران از زندان آزاد خواهد شد.

با توجه به اظهارات “منیئی” از پرسنل دادستانی، خانواده زرگران از صبح امروز مقابل درب زندان اوین در انتظار آزادی فرزند خود حاضر بودند.

مریم نقاش زرگران علیرغم وعده های داده شد آزاد نشد و خانواده زرگران نیز با پایان روز به منزل خود بازگشتند.

یک منبع نزدیک به خانواده زرگران با تایید این خبر اضافه کرد “در پاسخ به پیگیری های نسیم (مریم) در رابطه با این کارشکنی به او صرفا گفتند نامه آزادی اش نیامده است و او هم به خانواده اش اطلاع داد منتظر من نباشید امروز آزاد نخواهم شد. خانواده زرگران از این وضعیت پیش آمد بسیار ناراحت هستند بخصوص مادر مریم که چشم انتظار آزادی او امروز لحظه شماری میکرد.”

لازم به یادآوری است خانم زرگران اولین بار در اسفندماه ١٣٨٩ به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. این بازجویی ها که با تهدید و مزاحمت برای اعضای خانواده وی همراه بود، اغلب در مکان های غیر رسمی و حول پرسش از کلیسای خانگی و جامع ادامه یافت.

وی نهایتا چند روز پس از بازداشت سعید عابدینی، شهروند ایرانی-آمریکایی، از سوی پلیس امنیت به صورت تلفنی احضار و بازداشت شد و در همین روز منزل پدری وی مورد تفتیش و کتاب ها و جزوات دینی و لوازم شخصی وی توقیف شد.

این نوکیش مسیحی پس از بازداشت جهت انگشت نگاری به زندان اوین منتقل و بدون هیچ گونه تفهیم اتهامی به ساختمان وزرا منتقل شد. وی به مدت ۵ شبانه روز بدون بدوی ترین امکانات بهداشتی در این مکان بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت. اغلب موضوع سئوالات در مورد کیفیت برگزاری مراسم در این کلیساها بود.

خانم زرگران نهایتا به زندان اوین منتقل و از سوی شعبه ٢ دادسرای شهید مقدس تفهیم اتهام شد. تنها اتهام وارده به وی تبلیغ علیه نظام بود.

مریم نقاش زرگران پس از ١٩ روز بازداشت موقت در بند نسوان اوین با قید وثیقه ٧٠ میلیونی آزاد شد. وی توسط قاضی مقیسه، ریاست شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد. این در حالی‌است که چنین اتهامی هیچگاه به وی تفهیم نشده بود.