گزارش نقض حقوق زنان درتیرماه 1396

گزارش نقض حقوق زنان درتیرماه 1396

تهیه کننده: بابک میری

یادآوری

این گزارش به صورت کوتاه و فشرده قسمتهایی از نقض حقوق زنان در تیر 1396 را به اطلاع می‌رساند. علیرغم  سانسور خبری حاکم درایران، تلاش شده است اخبار و اطلاعات از خبرگزاریهای مورد تایید گردآوری گردد.

بازداشت و زندان

عسل اسماعیل‌زاده، خبرنگار عکاس از سوی شعبه ۲ دادسرای فرهنگ و رسانه بدون احضار و اتهام بازداشت شد. همسر وی سعید سیف مدیر سایت اطلاع رسانی دیدبان ایران در این روز به این شعبه دادستانی احضار شده بود. وی ساعتی پس از بازداشت همسرش با انتشار  پیامی  بر روی توییتر نوشت: «در بازپرسی شعبه دو از من خواستند علیه دولت روحانی حرف‌های دروغ بنویسم وقتی انجام ندادم. همسرم عسل اسماعیل‌زاده را بازداشت کردن بدون احضاریه! »(4تیر 1396)

‏طاهره ریاحی روزنامه‌نگار و مونا معافی فعال اجتماعی که از سال گذشته بازداشت شده بودند، از زندان اوین آزاد شدند. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، طاهره ریاحی خبرنگار خبرگزاری برنا که دی ماه سال گذشته از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بود، ساعتی پیش با تامین قرار از زندان آزاد شد. مونا معافی از فعالان اجتماعی نیز که در بهمن سال گذشته دستگیر شده بود، عصر امروز با تامین قرار از زندان آزاد شد. (هرانا، 5 تیر 1396)

گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال حقوق بشر دربند از بابت اتهام توهین به مقدسات، همزمان با همسرش، آرش صادقی، کماکان در زندان اوین به سر می برد. خانم ایرایی که از سال ۹۵ در زندان به سر می برد پس از مدتی تحمل حبس با کاهش حکم روبرو شد و هم اکنون محکومیت وی از ۷۲ ماه به ۴۲ ماه تغییر یافته است. (هرانا، 7 تیر 1396)

بامداد چهارشنبه گذشته، ۱۱۰ نفر زن و مرد که در یک مهمانی مختلط شرکت کرده بودند با صدور دستورات قضایی، توسط ماموران امنیت اخلاقی پلیس اطلاعات و امنیت خراسان رضوی دستگیر شدند. (هرانا، 10 تیر 1396)

دو مرد و یک زن که با اتهامات مربوط به ”مواد مخدر“ به اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی رشت (لاکان) اعدام شدند. (هرانا، 12 تیر 1396)

عسل اسماعیل‌زاده عصر امروز پس از تحمل ۱۵ روز بازداشت با ارائه وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. به گفته سیف هنگام آزادی همسرش، صحبتی در رابطه با اتهامات همسرش یا زمان احتمالی دادگاه نشده است. اسماعیل‌زاده همسر سعید سیف خبرنگار و فعال رسانه‌ای و مدیرمسئول سایت «دیده‌بان ایران» است که چندسال گذشته چندان فعالیت رسانه‌ای نداشته است. (ایلنا، 12 تیر 1396)

پریوش شجاعی و روفیا پاکزادان دو شهروند بهایی ساکن گرگان که پیش تر احکام محکومیت دریافت کرده بودند خود را به زندان امیر آباد این شهر جهت اجرای حکم معرفی کردند. در هفته های گذشته نیز دست کم ۱۲ شهروند بهایی دیگر در استان گلستان راهی زندان شده اند. (هرانا، 13 تیر 1396)

نازنین زاغری، شهروند بریتانیایی ایرانی‌تبار که به دنبال حکم پنج سال حبس هم اکنون در تهران زندانی است، در وضعیت روحی خوبی بسر نمی برد.نازنین زاغری که به خاطر اتهاماتی مبهم مربوط به امنیت ملی به پنج سال حبس در ایران محکوم شده و در زندان بسر می برد، در حال از دست دادن موهایش است و وضعیت روحی و روانی مناسبی ندارد. (هرانا، 13 تیر 1396)

شیوا روحانی شهروند بهایی ساکن گرگان که پیش تر حکم محکومیت دریافت کرده بود خود را به زندان امیر آباد این شهر جهت اجرای حکم معرفی کرد. در هفته های گذشته نیز دست کم ۱۴ شهروند بهایی دیگر در استان گلستان راهی زندان شده اند. (هرانا، 20 تیر 1396)

گلرخ ایرایی و فاطمه (آتنا) دایمی از فعالان محبوس در بند زنان زندان اوین، در پی حضور و بازدید از پیش تعیین شده سفرای مقیم تهران در این زندان، در نامه ای سرگشاده خطاب به این مقامات، از وضعیت نامناسب زندان و حقایق پنهان زندان اوین که می بایست به سمع و نظرشان می رسید، نوشتند. این دو فعال مدنی محبوس، خواهان بازدید های از پیش تعیین نشده از زندان ها و همچنین خواستار ورود گزارشگر ویژه حقوق بشر، عاصمه جهانگیر به ایران و بازدید از زندان ها و ملاقات با زندانیان شدند. (هرانا، 21 تیر 1396)

در بند زنان زندان اوین موسوم به بند نسوان که بسیاری از زندانیان آن مادرانی رنج کشیده هستند، زندانیان سیاسی-امنیتی بدون امکان برقراری تماس تلفنی مناسب در شرایط نامناسب بهداشت محیطی که منجر به بیماری های پوستی و زنان شده است، نگهداری می شوند. ملاقات‌های آن‌ها محدود است و مشکلات محیطی بسیاری در این محل به چشم می‌خورد. (هرانا، 21 تیر 1396)

نامه مریم اکبری منفرد به سفرای بازدید کننده از اوین: «. . . به عنوان شاهد حرف می زنم. شاهد روزهای ناتمام و دهشتناک شهرری و گوهردشت و اوین، جایی که نفس یاری نمی رساند. سوله های تاریک و سقفی بلند بدون پنجره و روزنه و نور طبیعی؛ سوله هایی مملو از دود سیگار با دویست نفر جمعیت در هر سوله با ازدحام سرو صدا و بهم ریختگی اعصاب و روان زندانیان، ”به قهقرا رفتن انسان و انسانیت را من با چشم های خویش شاهد بودم.“ . . .»(22 تیر 1396)

شهناز اکملی مادر مصطفی کریم بیگی، از جان باختگان اعتراضات سال ۸۸، طی تماسی تلفنی، فردا شنبه ۲۴ تیرماه ۱۳۹۶، به دادسرای اوین احضار شد. خانم اکملی پیشتر مورخ ششم بهمن ماه ۱۳۹۵، توسط نیروهای نهاد اطلاعات در محل کار بازداشت و به منزل شخصی اش منتقل شد. ماموران اطلاعات پس از تفتیش منزل، کلیه وسائل شخصی مربوط به خانم اکملی راتوقیف کردند و به همراه ایشان با خود بردند. (هرانا، 23 تیر 1396)

بعد از بازداشت رامین حسین پناهی توسط ادارە اطلاعات حکومت اسلامی ایران و شکنجە و وضعیت نابسامان روحی و جسمی نامبردە خواهران این زندانی سیاسی کرد نامە سرگشادەای را رو بە محافل حقوق بشری جهان و کردستان منتشر نمودند. (کردپا، 25 تیر 1396)

در حالی که پس از مدتها تلاش، خانواده آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین موفق به گرفتن اجازه مسئولین و پذیرش از مرکز درمانی خارج از زندان برای رسیدگی پیشرفته و تخصصی به بیماری کلیوی این زندانی شده بودند، در آخرین دقایق رئیس زندان اوین با اعمال سلیقه و به دلیل مشکل شخصی خود با این زندانی از اعزام خانم دائمی به مرکز درمانی مورد اشاره جلوگیری کرد. (هرانا، 26 تیر 1396)

فرهنگی و اجتماعی

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت که ”سال ۹۵حدود ۷هزارو ۳۸۵فقره همسرآزاری در پزشکی قانونی به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته ۸۲۱ فقره افزایش داشته است که از این تعداد ۶هزارو۹۲۳ مورد زن و۴۶۲ مورد مرد بوده اند. همچنین سال گذشته ۱۲۳مورد کودک آزاری در پزشکی قانونی استان به ثبت رسیده است“.(هرانا، 5تیر 1396)

شورای اسلامی کار کارگران بهشت زهرا به صدور حکم دادگاهی در ایران که یک زن ایرانی را به اتهام رابطه نامشروع با یک مرد بیگانه به ۷۴ ضربه شلاق و دو سال کار در غسالخانه محکوم کرده اعتراض کرده‌ است. تطهیرکنندگان (غساله‌ها) که در میان آنان دختران جوان دانشجو هم حضور دارند، می‌گویند شغل آن‌ها خدمت به مردم است نه تاوان «خیانت».(ایلنا، 5 تیر 1396)

این تصور عمومی وجود دارد که سهم زنان در بازار کار ایران در سال‌های اخیر بیشتر شده، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که سهم زنان در بازار کار در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ حدود ۵۰۰ هزار نفر کم شده است. یعنی به طور متوسط سالانه ۵۰ هزار زن شغل خود را از دست داده‌اند. گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۴ از مجموع ۲۲ میلیون شاغل در ایران تنها نزدیک به سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفرشان زن هستند. (مهر، 5 تیر 1396)

فرمانده انتظامی استان البرز از طرح مقابله با افرادی که او ”بدحجابان“خواند در جاده کرج – چالوس خبر داد. بر اساس معاهدات حقوق بشری دخالت نیروهای دولتی در انتخاب پوشش شهروندان مصداقی از نقض حقوق شهروندی و اولیه افراد است. به‌ گزارش‌ خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، سردار بخشعلی‌کامرانی صالح در دیدار با رییس‌کل دادگستری استان اظهارکرد: ”طرح مقابله با بدحجابان جاده چالوس در راستای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی طی چند روز آینده اجرایی می‌شود“.(هرانا، 5 تیر 1396)

رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی گفت که ورود ماموران نیروی انتظامی به پلاژهای خصوصی واقع در ساحل خزر و سایر سواحل ایران برای بازرسی آزاد است. (5 تیر 1396)

مدیر کل دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت رفاه در ادامه به وضعیت زنان بیوه در ایران اشاره کرد و گفت:بر اساس گزارش های بین المللی که توسط داده های داخلی نیز تایید می شود، ایران در بین چهل کشور با بالاترین تعداد زنان بیوه یعنی بیش از یک میلیون نفر قرار دارد.(مهرخانه، 5 تیر 1396)

دادستان ساری خبر داد که از این پس وسیله نقلیه افرادی که به کشف حجاب اقدام می‌کنند، توقیف شده و برای زنانی که «کشف حجاب کنند» پرونده قضایی تشکیل می‌شود. خبرگزاری میزان به نقل از اسدالله‌جعفری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران، از «برخورد جدی و قانونی دستگاه قضایی با معضل کشف حجاب در جامعه» خبر داد. (میزان، 6 تیر 1396)

مسئول سازمان بسیج زنان کشور گفت: مدرسه باید زیبایی ارزش‌ها و عفاف را به دختران منتقل کند و با مباحث اقناعی این مسئله را برای آنها جا بیندازد که البته مقدمه آن آموزش به معلمان است. (فارس، 7 تیر 1396)

نیکوپور، معاون پژوهشی موسسه عالی پژوهش تأمین ‌اجتماعی: ۸۰ درصد شاغلان بدون بیمه در ایران، زنان هستند. ماجرای حقوق‌های بسیار پایین‌تر از نرخ تعیین‌شده توسط شورایعالی کار به یک شهر و دو شهر یا یک استان خاص محدود نمی‌شود. اگرچه در استان‌های محروم این موضوع شایع‌تر است. (شهروند، 7 تیر 1396)

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۷ وزارت خارجه آمریکا، همانطور که در بیش از پنج سال گذشته گزارش شده، ایران منبع، محل انتقال و کشور مقصد برای مردان، زنان و کودکان در معرض قاچاق جنسی و کار اجباری است. این گزارش می‌گوید که گروه‌های سازمان یافته‌ای وجود دارند که زنان، پسران و دختران ایرانی را به قاچاق جنسی در ایران، افغانستان، منطقه کردستان عراق، پاکستان، امارات متحده عربی و اروپا وا می‌دارند.(8 تیر 1396)

اسماعیل اکبری، مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس، گفت کسانی که به اتهام بدحجابی بازداشت شوند به‌جای معرفی به دادگاه‌ها، به معاونت پیشگیری از جرم معرفی شده و در یک کلاس ۸ ساعته آموزشی شرکت خواهند کرد. وی شرایط مشابهی را نیز برای مصرف کنندگان مشروبات الکلی اعلام کرد. (هرانا، 8 تیر 1396)

جسد یک دختر دانشجوی کُرد به نام زهرا علی‌دوستی اهل ایلام در خوابگاه دخترانه دانشگاه کردستان پیدا شد. مسئولان دانشگاه دلیل مرگ این دانشجوی ایلامی را ”سکته قلبی“ اعلام کرده‌اند، اما دوستان این دانشجو ”با اطمینان از قتل“ وی خبر می‌دهند. (کردپا، 8 تیر 1396)

لیلا ارشد، مدیرعامل مؤسسه زنان سرزمین خورشید معتقد است؛ کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در حوزه آسیب‌های اجتماعی تاکنون کاری از پبش نبرده و و نخواهد برد. (ایلنا، 10 تیر 1396)

گرمای تابستان که تند و تیز شود، نماینده‌های جدید پایشان را به ساختمان شوراهای شهر می‌گذارند. در این میان شهرهایی هستند که پنجمین انتخابات شورای شهر را پشت سر گذاشته‌ اما هنوز نتوانسته‌اند در را حتی به روی یک زن باز کنند. زنان این شهرها تا چهار سال آینده نقشی در پارلمان شهری نخواهد داشت، یا به زبان دیگر بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار زن در شهرهای ارومیه، سنندج، یاسوج، سمنان، قم، زنجان و کرمانشاه هیچ نقشی در تصمیم‌گیری برای شهرشان ندارند. (برنا، 10 تیر 1396)

علی ربیعی، وزیر رفاه ایران، به مناسبت روز جهانی زنان بیوه در کانال تلگرامی‌ خود گفته که ایران در این زمینه برخی مسائل حاشیه‌ای خاص خود را دارد. به گفته وزیر کار ایران، بر اساس مطالعه‌ای ناتمام که خود او در سال ۹۱ در مورد میزان امنیت زنان در محیط‌های کاری از منظر جامعه‌شناسی و فرهنگ سازمانی انجام داده، داده‌های اولیه حاصل از مصاحبه‌ها نشان داده این گروه از زنان در متن اجتماع ایران از ناامنی مضاعف برخوردارند. (10 تیر 1396)

وزیر آموزش و پرورش ایجاد مراکز فنی‌وحرفه‌ای در مناطق محروم را ضروری وحاصل آن را ایجاد اشتغال در مناطق محروم دانست و گفت: در برخی مناطق خانواده‌ها از حضور دخترانشان در کلاس‌های درس که معلم مرد دارد، جلوگیری می‌کنند. (تسنیم، 12 تیر 1396)

حدود 30 نفر، کاندیدای شهرداری تهران شدند و قرار است از میان این افراد 5 نفر انتخاب و به مرحله بعدی که همان ارائه برنامه های مدیریتی برای اداره شهر است راه پیدا کنند و پس از بررسی برنامه‌ها نهایتا دونفر به ماراتن انتخاب شهردار راه می یابند! حال در میان 30کاندیدای اولیه نام 7زن به چشم میخورد. زنانی که در عرصه مدیریتی سوابق زیادی دارند و حالا برای تکیه زدن به صندلی بهشت کاندیدا شده‌اند.(ایسنا، 12 تیر 1396)

شهلا کاظمی پور، جمعیت شناس، با بیان آنکه دو نوع سقط «عمد» و «غیر عمد» وجود دارد گفت: سقط‌های غیر عمد 30 درصد سقط‌های کشور را شامل می‌شوند؛ این در حالیست که هیچ آمار قطعی در خصوص سقط‌های غیر قانونی در کشور وجود ندارد و آمار آن ها  در جایی ثبت نمی‌شود. (ایسنا، 14 تیر 1396)

معاون توسعه منابع انسانی و امور استان های مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: برابری حقوق زن و مرد، باید پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی در کشور محقق شود. به گزارش ایرنا از روابط عمومی کنگره بین المللی حقوق ایران،‌ زهرا اربابی افزود: بنابر اصل بیستم قانون اساسی زن و مرد به ‌طور یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند. (ایرنا، 18 تیر 1396)

هر چند در سال های گذشته، زنان به اشکال مختلف، از جمله با تجمع مقابل ورزشگاه های کشور و یا با پوشیدن لباس هایی که به آن ها ”ظاهری مردانه“ می داده، تلاش کرده اند وارد استادیو‌م های ورزشی شوند -که در برخی موارد نیز موفق به آن‌ شده اند-، اما همواره این تلاش ها با مقاومت بخش های مختلفی در بدنه حاکمیت روبه رو شده است. بخش هایی صاحب نفوذ که به نظر نمی رسد تصمیم جدی برای تغییر در این روند داشته باشند و در نقطه مقابل زنانی که به نظر نمی رسد از این حق اولیه خود کوتاه بیایند. (خط صلح، 18 تیر 1396)

خودکشی دختر ۱۵ ساله در لاهیجان با افتادن روی یک خودرو ناکام ماند. روز گذشته نیز دختری ۱۵ ساله با پریدن به رود کارون بوسیله خودکشی به زندگی خود پایان داد. پزشکی قانونی اخیرا سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه در کشور را بیش از ۷ درصد اعلام کرده بود. (هرانا، 18 تیر 1396)

در آگهی یک ایرلاین عربی از دختران متقاضی خواسته شده با ارسال تصاویر فاقد حجاب و به صورت تمام رنگی، در کنار سایر مدارک هویتی،از طریق دفتر تهران این ایرلاین یا ایمیل اعلام شده،درخواست خود را ارسال کنند. (بلاغ، 18 تیر 1396)

سهم زنان در بازار کار ایران طی یک دوره ۱۰ ساله کاهش یافته است. نتایج آمارگیری از نیروی کار و مشارکت اقتصادی نشان می‌دهد که در برابر افزایش ۱۱.۱ درصدی سهم مردان در بازار کار، اشتغال زنان ۱۲.۶ درصد کاهش یافته است. بر اساس این گزارش مشارکت اقتصادی زنان از ۱۷ درصد در سال ۱۳۸۴ به ۱۳.۳ درصد کاهش یافته و همزمان بیکاری زنان از ۱۷.۱ درصد به ۱۹.۴ درصد رسیده است. (18 تیر 1396)

آخوند علم الهدي نماينده خامنه اي در مشهد، بي حجابي زنان را باعث مشكلات اقتصادي در كشور دانست. (ایران خبر، 21 تیر 1396)

رئیس همایش ملی عفاف و حجاب در مراکز درمانی گفت: فرهنگ ایرانی اسلامی در حوزه حجاب و عفاف باید در جامعه نهادینه شود و در حوزه هایی که ریشه های معنوی و اعتقادی وجود دارد، از تمامی ظرفیت ها و امکانات باید استفاده کرد. (ایرنا، 21 تیر 1396)

دادستان عمومی و انقلاب قم اعلام کرده که نظارت بر عفاف و حجاب با هماهنگی و حضور عوامل بسیج و نیروی انتظامی در قم تشدید شده است. مهدی کاهه گفته طرح گشت امنیت اخلاقی با محوریت حجاب و عفاف، چهارشنبه شب، ۱۳ تیر توسط تیم گشت ویژه دادستانی به همراه عوامل بسیج و نیروی انتظامی در مناطق مختلفی از جمله صفاییه، سالاریه و ۴۵ متری صدوق اجرا شده است. (21 تیر 1396)

مینا بیابانی از سازمان بسیج جامعه زنان کشور در تبیین برنامه‌های هفته عفاف و حجاب گفت: این سازمان با داشتن بیش از 40 هزار پایگاه مقاومت بسیج خواهران و حدود 9 میلیون خواهر بسیجی در سطح کشور، امسال نیز همچون سال گذشته، برنامه های متنوعی را با همکاری 20 قشر سازمان بسیج مستضعفین برگزار می کند. (ایرنا، 21 تیر 1396)

دختر جوانی که نیمه‌های شب از سوی دو نقابدار هدف اسیدپاشی قرار گرفته بود، بعد از ۲۰ روز جدال با مرگ، سرانجام روی تخت بیمارستان جان سپرد. ساعت ۲ بامداد، دختر جوانی از اهالی روستای «پشت بستام» در شهرستان شاهرود هدف اسیدپاشی قرار گرفت. (ایران، 21 تیر 1396)

جزئیات حادثه گم شدن و کشف جسد آتنا اصلانی دختر 7 ساله پارس آبادی که از 29 خرداد گم شد تا 19 تیر که جسدش در پارکینگ قاتل پیدا شد. 29 خرداد ماه مصادف با 24 ماه مبارک رمضان بعد از افطاری، خبری در تلگرام مبنی بر گمشدن دختر بچه 7 ساله بنام آتنا اصلانی در شهرستان پارس آباد منتشر شد.(خبرگزاری صدا و سیما، 22 تیر 1396)

پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی با اعلام خبر وجود کودکان مطلقه ۱۵ ساله در کشور گفت: روند طولانی و فرسایشی بوروکراسی در کشور، به عنوان یکی از دلایل اصلی تاخیر در حصول نتیجه در این مورد است. ما در فراکسیون زنان به جدّ پیگیر این موضوع هستیم. هرچند پیچیدگی و حساسیت‌های موجود در مسائل فرهنگی کشور، هم روند رسیدن به نتیجه را کند و هم ما را ملزم به بررسی‌های دقیق‌تر کرده است.(ایلنا، 24 تیر 1396)

فیروز نادری محقق برجسته ایرانی ناسا خبر درگذشت مریم میرزاخانی را در توئیتر و اینستاگرام تایید کرد. فیروز نادری با انتشار عکسی از میرزاخانی در توئیتر و اینستاگرام خود در پاسخ به مخاطبانی که در مورد صحت خبر فوت میرزاخانی می‌پرسیدند، گفت: یک نابغه؟ بله و حتی یک دختر، یک مادر و یک همسر. نادری دقایقی پیش با درج یک تصویر سیاه در پیج اینستاگرام خود نوشته بود: امروز یک چراغ خاموش شد. این قلبم را به درد می‌آورد… خیلی زود رفت. (24 تیر 1396)

رییس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه پزشکان در ایران ۲۰ تا ۸۰ برابر مردم عادی درآمد دارند، گفت: در سال گذشته ۱۶ پرستار ۲۵ تا ۴۵ ساله براثر فشار کار زیاد جان باختند. (ایلنا، 25 تیر 1396)

دختر ۱۴ ساله ای در استان گلستان که مورد تجاوز مردی از آشنایان قرار گرفته بود دست به خودکشی زد و در بیمارستان جان باخت. علاوه بر این مورد چهار دختر پانزده ساله در شهرهای نیشابور، لاهیجان، اهواز و گچساران در هفته های اخیر اقدام به خودکشی کرده اند. (هرانا، 25 تیر 1396)

کمتر از یک ماه به مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران و معرفی کابینه دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. صحبت از معرفی سه یا چهار وزیر زن است. آیا بالاخره این طلسم خواهد شکست؟ زمانی که محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۸ برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی مرضیه وحید دستجردی را به سمت وزارت بهداشت و آموزش پزشکی منصوب کرد، از هر دو سوی موافقان و مخالفان غوغا برپا شد. (25 تیر 1396)

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: از زمانی که دولت را تحویل گرفتیم با روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی روبرو بودیم که هنوز نیز این آسیب‌ها به دلیل روند آن، کنترل نشده است. (ایسنا، 25 تیر 1396)

نایب رییس نخست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی بر بازتاب مثبت حضور زنان در کابینه در سطوح داخلی و بین‌المللی تاکید کرد و گفت که انتظار می‌رود روحانی فرصت حضور زنان در کابینه دوازدهم را فراهم کند. وی در همین رابطه از ارائه فهرست ۳۰ نفره زنان توانمند به روحانی برای حضور در کابینه دوازدهم خبر داد. (ایلنا، 26 تیر 1396)

هنوز داغ آتنای پارس آبادی سرد نشده که خبر آزار و اذیت جنسی دخترکی هفت ساله در استان البرز سرزبان ها افتاده. دختری به نام کیمیا که از طرف ناپدری مورد تجاوز قرار گرفت تا این روزها روی تخت بیمارستان روزگار بگذراند. (فارس،26 تیر 1396)

باران رضایی از عدم صدور مجوز برای اجرای کنسرت بانوان در استان‌ها انتقاد کرده و گفت: ”در هیچ شهری به‌جز سنندج و تهران مجوز کنسرت بانوان صادر نمی‌شود. من بارها برای اجرا در شهر خودم درخواست مجوز داده‌ام اما هرگز با آنها موافقت نشده است. من چندین مرتبه برای اجرای کنسرت بانوان در رشت، اصفهان، کرج، کرمانشاه، یزد، سقز و شیراز اقدام کرده‌ام اما به هیچ عنوان چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود“. (ایلنا، 27 تیر 1396)

دختر ۱۷ساله اهل حصار گرمخانه بجنورد روز ۲۵ تیر ۹۶ از بالای پشت‌بام ساختمان دو طبقه به داخل کوچه پرتاب شده و متأسفانه جان باخت. طی روزهای گذشته دست‌کم سه دختر ۱۵ساله دیگر در لاهیجان، اهواز و گچساران به طرق مختلف جان خودشان از دست داده‌ند. (27 تیر 1396)

آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به حمله تند شیخ‌الأزهر به مکتب اهل بیت(ع) در موضوع ازدواج موقت، نامه سرگشاده‌ای صادر کرد. ”. . . ما فتوا داده‌ایم که ازدواج موقت تنها در صورتی جایز است که ضرورت ایجاب کند، مثلا زمانی که فرد از خانواده‌اش دور است و بیم آن می­‌رود که اگر از این حکم یاری نجوید، در دام فسق و فجور گرفتار آید، یا اینکه فردی مجرد است و با وجود نیاز مبرم جنسی، امکان ازدواج دائم برای او فراهم نیست! بر این اساس اگر ازدواج موقت را ازدواج ضرورت بنامیم، به خطا نرفته‌ایم! . . . “ (ایسنا، 27 تیر 1396)

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب گفت: این قانون نیاز به بازنگری جدی دارد و قانون کامل و به روزی نیست. این در حالیست که باید بپذیریم رویکرد سلبی صرف در زمینه عفاف و حجاب جواب نداده است. (ایسنا، 28 تیر 1396)

پژوهشگر ارشد جامعه‌شناسی جنایی با اشاره به اینکه بهداشت روانی جامعه دچار تزلزل شده است، گفت: خون‌بازی در دختران دبیرستانی افزایش چشمگیری یافته است. ”این مبحث جدیدی نیست، اما در سال‌های اخیر سیر صعودی داشته است. تقریبا دو سال پیش بود که اسم این کار را در جامعه شناسی جنایی به نوعی خودزنی گذاشتیم؛ یعنی افراد در ازای دریافت مبلغی یا اعضای خود را به فروش می‌رسانند و یا با آسیب رساندن به خود مبالغی را دریافت می‌کنند . . . “ (مهرخانه، 28 تیر 1396)

فرمانده انتظامی استان اصفهان در دفاع از ساماندهی پرتعداد گشت های ارشاد مدعی شد که ”اصفهان با دیگر استان‌ها تفاوت دارد و عفت عمومی باید در این استان بیش از دیگر استان‌ها حفظ شود“. وی همچنین مخالفت پلیس با دوچرخه سواری زنان را مورد تاکید قرار داد. (هرانا، 28 تیر 1396)

دختر ۱۶ ساله سقزی با حلق آویز کردن خود به زندگی اش پایان داد. طی هفته های اخیر شش دختر و یک پسر نوجوان در شهرهای لاهیجان، اهواز، گچساران، نیشابور، تهران، گرگان و بابل اقدام به خودکشی کردند. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه بیش از ۷ درصد از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است. (هرانا، 28 تیر 1396)

امام جمعه دماوند گفت: نقش زنان و دختران در تربیت نسل‌های آینده بسیار حائز اهمیت است که اولویت اصلی و مهم‌تر این نقش‌آفرینی در تشکیل خانواده و تربیت فرزندان صالح و مومن است. (تسنیم، 30 تیر 1396)

سعید معیدفر، جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره خشونت‌ علیه زنان گفت: خشونت علیه زنان جنبه‌های مختلفی دارد و از موضوعات مربوط به حضانت گرفته تا حق ارث اشکالاتی به قانون در زمینه حقوق زنان وارد است  و تقریبا همه جا شاهد بی عدالتی‌هایی در بحث جنسیت هستیم. وی با تاکید براینکه در بحث خشونت‌های جنسی به شدت خلاء قانونی داریم و به راحتی زنان در این زمینه متهم و مردان در این رابطه تبرئه می‌شوند، گفت:‌ در بحث خشونت‌های خانگی هم  به لحاظ حقوقی مشکلاتی داریم که سبب اعمال بی‌دردسر خشونت خانگی علیه زنان می‌شود. از لحاظ عرفی هم در این زمینه درگیر مشکلاتی هستیم. (ایلنا، 31 تیر 1396)

ورزشی

رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام گفت: بانوان بدنساز ایران حق شرکت در هیچ رقابتی را ندارند. این مسئول فدراسیون با اشاره به نام شیرین نوبهاری، از زنان بدنساز و فعالان سرشناس این رشته ورزشی با لحنی توهین آمیز درباره او گفت: ”احتمال می‌دهیم مغزش تعطیل باشد.“(هرانا، 12 تیر 1396)

قرار است اتفاقی جدید به ورزش ایران اضافه شود. پنج شنبه و جمعه پانزدهم و شانزدهم تیر ماه نخستین برگ از تاریخ وزنه برداری بانوان ایران رقم می خورد. دختران زیادی از سراسر ایران برای حضور در نخستین دوره آموزشی – تمرینی وزنه برداری اعلام آمادگی کرده اند. ریحانه طریقت نائب رییس فدراسیون وزنه برداری در امور بانوان می گوید این استقبال بی نظیر برایشان قابل پیش بینی نبوده است.(جام جم، 14 تیر 1396)

رقابت‌های کشتی کلاسیک بانوان (با پوشش کامل) با موافقت اتحادیه جهانی کشتی، راه‌اندازی می‌شود. به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی فدراسیون کشتی، پس از پیشنهاد فدراسیون کشتی مبنی بر برگزاری رقابت‌های کشتی کلاسیک بانوان (با لباس فرم ویژه و پوشیده) کمیته اجرایی اتحادیه جهانی کشتی در این مورد تصمیم گیری کرد. (جام جم، 21 تیر 1396)

بهداشت و سلامتی

محمد بینازاده یکی از کسانی است که در حوزه اعتیاد زنان حرف برای گفتن دارد: می‌توانیم بگوییم که آمار اعتیاد زنان از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ حدود دو برابر و از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۹۰ حدود ۴ برابر شده است؛ اما برای مقایسه این آمارها با هم محدودیت‌هایی وجود دارد. نکته اولی که باید به آن توجه کنیم متدولوژی تحقیقاتی است که دارند با هم مقایسه می‌شوند. با توجه به جامعه آماری و حجم نمونه‌ها، نتایج این تحقیقات قابلیت قیاس‌پذیری ندارند.(مهر، 12 تیر 1396)

بر اساس آخرین تحقیقات رسمی سازمان بهزیستی ایران، سن شروع مصرف در زنان کمتر از ۳۰ سال، کاهش یافته و زنان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال بیشتر به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کرده‌اند. (21 تیر 1396)

به دلیل نبود امکانات اولیه و راه مناسب در منطقه پیر کهن(کل گرانریک) از توابع شهرستان ریگان، صبح امروز مادر باردار ریگانی در وانت پیکان وضع حمل کرد. محمد سابکی پدر این فرزند اظهار داشت: در منطقه ای که ما زندگی می کنیم نه راه مناسب و هیچ امکاناتی وجود ندارد و همسر بنده به دلیل نبود امکانات و در مسیر به شهرستان وضع حمل کرد. (ایران خبر، 22 تیر 1396)

حمید صرّامی مشاور دبیر کل و مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، درباره‌ی آسیب‌های روانی اجتماعی اعتیاد بر بانوان گفت: یکی از موضوعاتی که در جامعه‌ی امروز و در عرصه‌ی جهانی به آن گرفتاریم، پدیده‌ی زنانه‌تر شدن اعتیاد است. پیش‌تر موضوع اعتیاد به مردان اختصاص داشت، اما از دهه‌ی 90 میلادی، ورود زنان به چرخه‌ی اعتیاد پر رنگ‌تر شده است. (باشگاه خبرنگاران جوان، 28 تیر 1396)

علی ربیعی امروز در بازدید از مرکز اقامتی و بازتوانی بانوان دارای اعتیاد به مواد مخدر در قزوین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت یازدهم با شفاف‌سازی در ارائه آمار و اطلاعات مربوط به آسیب‌های اجتماعی توانسته قدم‌های بلندی در حل آنها بردارد. وی ادامه داد: اعتیاد در حال زنانه شدن است. زنان از مردان آسیب‌پذیر‌تر بوده و تاثیرگذاری اجتماعی آنان نیز از مردان بیشتر است بنابراین باید مراکز آموزشی زنان بهبود یافته را گسترش دهیم تا آنان بازتوان شده و به جامعه برگردند. (ایلنا، 31 تیر 1396)

خانواده

زن جوانی اهل شهر شهرستان سردشت به دلیل مشکلات خانوادگی در روز عید فطر دست به خودسوزی زده است. خبرنگار کردپا در شهر سردشت هویت این زن کرد را ”بریوان محمدی“ ٢٣ ساله فرزند جعفر عایشه شیلانی از اهالی روستای ”بیوران سفلی“ اعلام کرد. (کردپا، 4 تیر 1396)

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: آمار نشان می‌دهد که طلاق به درخواست زوج 16درصد، طلاق توافقی 24 درصد و صدور گواهی عدم امکان سازش 47 درصد در سال 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. (مهرخانه، 5 تیر 1396)

‌رئیس حوزه قضایی شهرستان زابل گفت: متاسفانه در این حوزه در سال قبل نزدیک به 671 مورد طلاق به ثبت رسیده که در مقایسه با سال 94 رشد 20 درصدی را نشان می‌دهد. ‌نجفی در ادامه افزود: بیش از 50 درصد از این طلاق‌ها توافقی بوده و علی رقم اقدامات صورت گرفته در زمینه مشاوره و کارهایی از این قبیل، متاسفانه بازمنجر به نتیجه مطلوب نمی‌شده و چون طرفین اصرار بر جدا شدن داشتند، منجر به طلاق می‌‌شده است.(مهرخانه، 5 تیر 1396)

وزیر دادگستری درباره آمار ازدواج و طلاق ثبت‌شده در سال گذشته گفت: در این سال 660,000 واقعه ازدواج به‌صورت الکترونیک ثبت شده است که در مقایسه با سال قبل 2درصد کاهش دارد. همچنین بیش از 174 هزار واقعه طلاق در سال 95 به‌صورت الکترونیک ثبت شده که در مقایسه با سال قبل 6 درصد افزایش دارد. (تسنیم، 12 تیر 1396)

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با اعلام این مطلب درباره پروند شکایت  اعظم از همسرش  که سال گذشته  وی را به همراه دو فرزندش مورد شکنجه وآزار قرار داده بود،افزود:”خشونت خانگی در جامعه رو به افزایش است که این موضوع از افزایش پیامدهای طلاق، روابط فراخانوادگی و سایر آسیب‌های مشهود، معلوم می‌شود.“(هرانا، 18 تیر 1396)

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه لایحه پذیرش تابعیت از طریق مادر در دولت به تصویب رسید، گفت: تصویب این لایحه در مجلس موجب رفع مشکلات فراوان در بحث هویت برخی کودکان می شود. (ایرنا، 21 تیر 1396)

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: ”به گزارش ثبت احوال تنها ۱۰ دختر در هفت شهر خراسان رضوی در سن زیر ۱۰ سال ازدواج کرده‌اند و ازدواج ۲۷ پسر زیر ۱۵ سال نیز ثبت شده است که باید تلاش شود این آسیب‌ها به حداقل برسد“. وی افزود: ”بر اساس یک پژوهش در هفت استان کشور در حوزه ازدواج کودکان، خراسان رضوی در بین آن‌ها بدترین شرایط را دارد“. (هرانا، 24 تیر 1396)

علی رغم اصلاحات مدعی شده در قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی این قانون هنوز هم با خلاهای بسیاری مواجه است. قانون گذار دایره شمول افراد تحت حمایت این قانون را صرفاً برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که در ایران متولد شده اند در نظر گرفته است و تعیین تکلیفی برای افرادی که در خارج از ایران از این والدین به دنیا می آیند نکرده است. (ایلنا، 25 تیر 1396)

محمدعلی وکیلی در جلسه علنی مجلس گفت که طرح اصلاح بند 3 ماده 18 قانون گذرنامه اعلام وصول شده است. ( در این طرح تسهیل خروج زنان از کشور در شرایط اضطرار بدون اذن همسر پیش بینی شده است). (ایسنا، 27 تیر 1396)

مدیرکل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: بیش از ٨٠ درصد قربانیان خشونت های خانگی و خانواده، زنان هستند و حمایت از زنان در معرض خشونت یا خشونت دیده با محوریت حفظ خانواده و تحکیم این نهاد در اولویت است. (ایرنا، 27 تیر 1396)

خسرو امیدوار در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت طلاق در استان اردبیل گفت: در یک سال گذشته در سطح استان اردبیل بیش از ۲ هزار طلاق به ثبت رسیده است بطوریکه بیش از 562 دو مورد نیز در مراکز مشاوره سازمان بهزیستی به صلح و سازش منجر شده است. (ایسنا، 28 تیر 1396)

قتلهای ناموسی

دو شهروند آبادانی در دو پرونده جداگانه اما با یک سناریوی مشابه خواهران خود را به قتل رساندند. این قتل ها که تحت عنوان ”ناموسی“ شکل گرفته است از جمله مواردی است که در قانون با اهمال با آن برخورد میشود. قتل های ناموسی در ایران در تعداد زیادی هر ساله قربانی می گیرد. (هرانا، 8 تیر 1396)

نرگس علی شجاعی، دختر ۱۷ ساله ساکن حومه بهبهان در پی تلاش خانواده برای اجبار او به ازدواج با پسردایی خود دست به خودکشی زد، ساعاتی بعد در حالی که از خودکشی نجات یافته بود به دست برادر خود با شلیک مستقیم سه گلوله به قتل رسید.(هرانا، 12 تیر 1396)

 

متفرقه

مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: به‌زودی گزارشی تفصیلی از وضعیت زنان بیوه در ایران و در مقایسه با سایر کشورها توسط دبیرخانه شورای عالی رفاه منتشر می‌شود و بررسی مشکلات این قشر از جامعه و تدوین سیاست‌های حمایتی رفاهی کارآمد و همه‌جانبه نگر برای آنان در دستور کار جلسات آتی شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی قرار خواهد گرفت. (مهرخانه، 5 تیر 1396)

موضوع پرداخت مغایر با قانون حکم حقوقی فوق العاده نوبت کاری، این روزها دوباره در اولویت اخبار حوزه پرستاری قرار گرفته‌ است و سازمان نظام پرستاری تاکید دارد که در این زمینه خلافی صورت گرفته و حق پرستاران در زمینه دریافت فوق العاده نوبت کاری به درستی رعایت نشده‌ است، اما وزارت بهداشت نظری متفاوت ازا آنها دارد. (ایسنا، 7 تیر 1396)

نشست نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» که قرار است از اول مرداد ماه در تماشاخانه «ایرانشهر» به صحنه برود با حضور شهرام گیل‌آبادی کارگردان نمایش و فعالان حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی 27 تیر ماه در خانه هنرمندان برگزار شد. شهرام گیل آبادی با اشاره به اینکه یک پژوهش 2 ساله انجام شده است،توضیح داد: ما قصه‌ی 53 زن کارتن خواب را بررسی کرده و آن را پیاده کرده‌ایم. این عزیزان در موقعیت‌های انسانی مشابه ما قرار دارند و در کنار ما زندگی می‌کنند ولی آنها را نمی‌بینیم. (ایسنا، 27 تیر 1396)

چندین سازمان و نهاد حقوق بشری پیشنهاد داده‌اند که روز ۲۶ تیرماه به عنوان ”روز مادران زندانی“ در ”تقویم مبارزات مدنی ایران“ ثبت شود. این انجمن‌ها در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر کرده‌اند، نوشته‌اند: «نام نهادن یک روز در تقویم مبارزات مدنی  به نام ”مادران زندانی“ فرصتی است برای یادآوری شرایط کسانی که گاه به دلایل سیاسی و گاه به دلیل نگاه غیراصولی به موضوع جرم و زندان، از یاد می‌روند.» (27 تیر 1396)

مریم میرزاخانی یک مادر بود و شاید مهمترین دغدغه اش در زمان چشم فرو بستن بر این دنیا آینده و سرنوشت تنها دخترش بود. دختری که حاصل ازدواج او و همسر غیر ایرانی اش است. او به درستی نگران بود که با مرگش حلقه ارتباط دختر خردسالش با آبا و اجداد ایرانیش قطع شود چرا که قانون ایران او را ایرانی نمی شناسد. (31 تیر 1396)