اجراهای زنانه خواهیم داشت!

فرستنده خبر:فریبا مرادی پور

کارگردان نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» به شیوه‌ی تئاتر فضایی اجرایی می‌شود که در واقع صحنه و تماشاگر یکی هستند و حداقل فاصله را از هم دارند و جذابیت این تئاتر در این است که بازیگر با تماشاچی در تعامل است.

به گزارش ایسنا،نشست نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» که قرار است از اول مرداد ماه در تماشاخانه «ایرانشهر» به صحنه برود با حضور شهرام گیل‌آبادی کارگردان نمایش و فعالان حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی 27 تیر ماه در خانه هنرمندان برگزار شد.

شهرام گیل آبادی با اشاره به اینکه یک پژوهش 2 ساله انجام شده است،توضیح داد: ما قصه‌ی 53 زن کارتن خواب را بررسی کرده و آن را پیاده کرده‌ایم. این عزیزان در موقعیت‌های انسانی مشابه ما قرار دارند و در کنار ما زندگی می‌کنند ولی آنها را نمی‌بینیم.

کارگردان «یک دقیقه و سیزده ثانیه» با بیان اینکه گاهی این داستان‌ها برای ما باور پذیر نبودند و احساس می‌کردیم این افراد در بیان داستان‌های خود اغراق می‌کنند، گفت: ما کم کم با آنها آشنا شدیم و با شنیدن این داستانها از زبان، زنان کارتن خواب درخودمان یک شرم جمعی احساس می‌کردیم.

وی ادامه داد: در نهایت از این 53 داستان، 4 داستان به عنوان نمایشنامه و 1 داستان هم برای ساخت فیلم سینمایی بلند انتخاب شد و در ادامه 26 مستند از زندگی این 53 کارتن خواب ساخته شد.

گیل آبادی با بیان اینکه اجرای این تئاتر، متفاوت از دیگر گونه‌های تئاتر است، اظهار کرد: این تئاتر به شیوه‌ی تئاتر فضایی اجرایی می‌شود که در واقع صحنه و تماشاگر یکی هستند و حداقل فاصله را از هم دارند و جذابیت این تئاتر در این است که بازیگر با تماشاچی در تعامل است.

کارگردان این اثر هنری با معرفی بازیگران خود گفت: پانته آ بهرام، سیما تیرانداز، مینا دریس و لادن مستوفی در این تئاتر نقش آفرینی می‌کنند که همگی از بازیگران مطرح و  توانا در عرصه تئاتر هستند.

شهرام گیل‌آبادی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه آیا اجرایی مخصوص زنان کارتن خواب و یا افرادی که به نوعی با این مساله اجتماعی درگیر هستند خواهند داشت، گفت: احتمالا در اجراهای خود، اجرایی مخصوص زنان خواهیم داشت زیرا که در این تئاتر ما از مشارکت تماشاچی استفاده می‌کنیم. بنابر این در اجراهای زنانه، تماشاچی‌ها راحت‌تر می‌توانند به بیان داستان‌های پردازند و اظهار نظر کنند و همچنین هماهنگی‌هایی با فعالان اجتماعی انجام شده است تا زنان کارتن خواب یا کسانی که در گرم خانه‌ها زندگی می‌کنند نیز این نمایش را ببینند.

وی در پایان علت انتخاب این نام را برای تئاتر خود، ارتباط داشتن داستان یکی از کارکترهای خود با این اسم دانست و گفت: آدمی در این داستان وجود دارد که به او اجازه صحبت کردن نداده‌اند و حالا او در یک دقیقه و سیزده ثانیه می‌خواهد داستان خود را بیان نکند.

مسعود فروتن ، ابراهیم حقیقی طراح پوستر نیز از حاضران این نشست بودند.

در بخش‌هایی از نشست، فعالان حوزه زنان از جمله سپیده علیزاده و دانشور و همچنین اکبر رجبی سرپرست گروه «طلوع بی نشان‌ها درباره موضوع نمایش نامه که مرتبط با فعالیت اجتماعی‌شان بود اظهار نظر کردند.