پررنگ شدن ورود زنان به چرخه اعتیاد

فرستنده خبر:فریبا مرادی پور

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهدحمید صرّامی مشاور دبیر کل و مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، درباره‌ی آسیب‌های روانی اجتماعی اعتیاد بر بانوان گفت: یکی از موضوعاتی که در جامعه‌ی امروز و در عرصه‌ی جهانی به آن گرفتاریم، پدیده‌ی زنانه‌تر شدن اعتیاد است. پیش‌تر موضوع اعتیاد به مردان اختصاص داشت، اما از دهه‌ی ۹، ۰ میلادی، ورود زنان به چرخه‌ی اعتیاد پر رنگ‌تر شده است.

وی افزود: طبق آخرین تحقیقات در کشور ما حدود ۶ دهم درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله‌ی زنان معادل ۱۵۶ هزار نفر به مصرف مستمر مواد گرفتارند.

صّرامی افزود:. دلایلی که بانوان ترجیح می‌دهند برای درمان اقدام نکنند، بعد انگ اجتماعی، فقر و مشکلات اقتصادی است. آن‌ها نیازمند فضا‌های تخصصی در عرصه‌ی درمان اند که علاوه بر سم زدایی، بتوانند مداخلات روان درمانی، گروه درمانی و خانواده درمانی برایشان انجام شود که هزینه‌های زیاد آن، از ورود زنان به این چرخه جلوگیری می‌کند.

وی به راه‌های پیشگیری از این مشکل در حوزه بانوان اشاره کرد وگفت: باید اطلاع رسانی و آگاه سازی مستمر نسبت به عوارض و پیامد‌های اعتیاد در سطح جامعه انجام شود.

صرامی افزود: دستگا‌های فرهنگی ما باید به اموزش مهارت‌های زندگی و سبک فرزند پروری ومهارت‌های خود کنترلی، جدی‌تر بپردازند.

وی گفت:: مراکز خدمات مشاوره برای بانوان باید به صورت دائم و ارزان در دسترس باشد که در صورت مواجه با اختلالات روانی، استرس، افسردگی، نا امیدی و بی اعتمادی، بتوانند از مراکز استفاده کنند.

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با تاکید برایجاد نشاط در فضای اجتماعی جامعه افزود: هر چقدر نشاط در فضای جامعه بیشتر باشد دختران و زنان کمتر سراغ نشاط‌های کاذب مثل حشیش و دیگر مواد خواهند رفت.