تشدید نظارت بر «حجاب و عفاف» در قم

فرستنده خبر:معصومه توکلی

دادستان عمومی و انقلاب قم اعلام کرده که نظارت بر عفاف و حجاب با هماهنگی و حضور عوامل بسیج و نیروی انتظامی در قم تشدید شده است.

مهدی کاهه گفته طرح گشت امنیت اخلاقی با محوریت حجاب و عفاف، چهارشنبه شب، ۱۳ تیر توسط تیم گشت ویژه دادستانی به همراه عوامل بسیج و نیروی انتظامی در مناطق مختلفی از جمله صفاییه، سالاریه و ۴۵ متری صدوق اجرا شده است.

علاوه بر این، به گفته دادستان عمومی و انقلاب قم، شورای عالی فضای مجازی با حضور نمایندگان ویژه دادستان و رابطان سازمان های اطلاعاتی و امنیتی و انتظامی در داسرای عمومی و انقلاب قم شکل گرفته است.

کاهه با بیان این که این شورا با هدف نظارت بر جرایم رایانه‌ای و فضای تبادل اطلاعات تشکل شده است، گفته: «تاکنون ۱۰ جلسه با حضور تمام اعضا در حوزه دادستانی و با محوریت نظارت‌های مختلف بر فضای مجازی به صورت هفتگی تشکیل شده است.ی

طرح «عفاف و حجاب» که عنوان عامیانه‌اش «گشت ارشاد» است، طرحی است که قانون اجرای آن را به ۲۶ وزارتخانه و سازمان سپرده، اما «گشت ارشاد» با ون‌های مخصوص و پرسنل زن نیروی انتظامی، بیش از هر سازمان دیگری اجرای مفاد ۲۳ بند از طرح یادشده را برعهده گرفته و مسئله حجاب را تبدیل به بحثی امنیتی کرده است.

دخالت سپاه و بسیج در کنترل پوشش زنان و جوانان، استقرار گشت‌های  بازرسی و برخوردهای خشن با گروه‌های مختلف اجتماعی و هجوم به میهمانی‌ها و جشن‌های عروسی، روش‌هایی بوده است که بعضی نهادهای نظامی و شبه نظامی حتی پیش از ایجاد گشت ارشاد یا طرح عفاف و حجاب یا حتی همزمان با آن، به کار می‌بستند.