اطلاعیه 872 کمیته دفاع از حقوق زنان

 

جایگاه گمشدۀ نیمی از جمعیت کشور ایران:

توران ولی مراد، فعال حقوق زنان: حتی دفا‌تر امور زنان در نهادهای مختلف دولتی، شهرداری‌ها، صدا و سیما و… فقط جایگاه تزئینی و نمایشی دارند. بانوان ایرانی که وظیفه تعلیم و تربیت یک چهارم جمعیت کشور برعهدۀ آنانست تا کنون به جایگاه واقعی خوددست نیافته اند.

سال هاست که زنان ایران یعنی50 درصد از جامعه در تصمیم گیری‌های بالای مدیریتی نادیده گرفته می‌شوند؛ زنان ایران بیش از 60 درصد ورودی دانشگاه ها را به خود اختصاص داده اند اما همچنان برای دریافت اولین حقوق خود در تلاش و تکاپو هستند.

وزیرامور خارجه ایران قانون جدید آمریکا مبنی بر ممنوعیت سفر اتباع 6 کشور جهان به خاک امریکا را در حالی « شرم آور و خصومت کور » توصیف نموده و آن را « قانونی برای ممانعت از دیدار فرزندان با خانوادهایشان» میداند که دیر زمانیست ده ها مادر ایرانی  همچون نرگس محمدی و نازنین زاغری، دور از خانواده و فرزندانشان در زندان به سر می برند.

مادهٔ اول اعلامیه جهانی حقوق بشر تمام افراد بشر را از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابر میداند زیرا آزاد نیز به دنیا می آیند. اما: مشارکت2درصدی در بخش اجرایی؛ استفاده27درصدی از ظرفیت علمی و رتبۀ 92 نابرابری جنسیتی در بین 146 بیانگر حقوق پایمال شده زنان ایرانست.

 نیمای عزیزم، چگونه برایت بگویم که هیچ «کاری» نمی‌تواند مرا از تو اینهمه دور کند، در واقع هیچ «کاری» حق ندارد مرا این همه از تو دور کند.

هیچ «کاری» حق ندارد اينقدر حقوق کودکانم را نادیده بگیرد. (برگرفته از نامه خانم محمدی به پسرش نیما)

 

گیسوی من، دخترک شیرینم، مرا ببخش برای همه دوری‌ها و دلتنگی‌ها، مرا ببخش برای همه لحظاتی که آغوش مادرت را کم داشتی. برای همه شب‌هایی که از درد دندان تب کردی و من کنارت نبودم، مرا ببخش،  نمیدانم در قاموس کدام دین و اخلاق و انسانیت، چنین ظلمی به مادر و فرزند خردسالش رواست؟ (برگرفته از نامه خانم  زاغری بمناسبت سالگر تولد دخترش گیسو.)

 در اصل 21 قانون اساسی آمده است: دولت موظف است حقوق زنان را در تمام جهات تضمین کند.

 اما، زنان ایران نه تنها حق انتخاب نوع پوشش، شغل، رشته دانشگاهی را ندارند بلکه، در محیط کار و حتی در رفت و آمد خود در جامعه نیز از هیچگونه امنیتی برخوردار نبوده و پیوسته در معرض تهدید و فشار فرار دارند.

فعالین کمیته دفاع از حقوق زنان، با درخواست آزادی بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی و باور به مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصول آزادی بیان و اندیشه، تساوی حقوق تمامی انسان ها در کلیه امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، عقیدتی، از تمامی امکانات برای دستیابی به اهداف یاد شده استفاده کرده و تا رسیدن به آرمان برقراری و اجرای منشور بین المللی حقوق بشر از پای نخواهند نشست.

 

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق زنان