اعتراض زنان کارگر در غسالخانه بهشت زهرا به حکم دادگاه کیفری تهران

فرستنده خبر:سمیه مهربانی

شورای اسلامی کار کارگران بهشت زهرا به صدور حکم دادگاهی در ایران که یک زن ایرانی را به اتهام رابطه نامشروع با یک مرد بیگانه به ۷۴ ضربه شلاق و دو سال کار در غسالخانه محکوم کرده اعتراض کرده‌ است. تطهیرکنندگان (غساله‌ها) که در میان آنان دختران جوان دانشجو هم حضور دارند، می‌گویند شغل آن‌ها خدمت به مردم است نه تاوان «خیانت».

تطهیرکنندگان می‌گویند شغلشان خدمت است نه تاوان

خبرگزاری‌های داخلی در اردیبهشت سال جاری گزارش داده بودند که دادگاه شعبه پنجم دادگاه کیفری تهران زن جوان متأهلی را به اتهام رابطه جنسی با یک مرد غریبه به ۷۴ ضربه شلاق و دو سال «مرده‌شویی» محکوم کرده است.

زن جوانی که به اتهام رابطه عاشقانه با مردی غریبه دستگیر شده بود، با حکم قضات شعبه پنجم دادگاه کیفری تهران به دو سال شستن مرده‌ها در غسالخانه‌ها و ۷۴ضربه شلاق محکوم شده است. مینا، زن ۳۵ ساله اکنون باید در غسالخانه بهشت‌زهرا دوران محکومیتش را به عنوان یک «غساله» یا تطهیرکننده سپری کند. معشوق او هم به ۹۹ ضربه شلاق و تبعید به یکی از شهرهای دورافتاده ایران محکوم شده است.

شورای اسلامی کار کارگران بهشت زهرا در اعتراض به حکم شعبه پنجم دادگاه کیفری تهران با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) تماس گرفته است. تطهیرکنندگان (غساله‌ها) به خبرگزاری ایلنا گفته‌اند:

«برای خودمان متأسفیم. شغل ما یک شغل شریف و نماد خدمت به مردم است. این قبیل برخوردها، شکستن اعتبار و حرمت شغلی ماست. ۸ ساعت کار سخت و توانفرسا و مشکلات شغلی بی‌شمار و همچنین دردها و آسیب‌های مختلف را تحمل می‌کنیم ولی اینگونه برخوردها قابل تحمل نیست.»

در میان زنان تطهیرکننده (غساله) در بهشت‌زهرا دختران دانشجو و زنان تحصیلکرده‌ای هم هستند. یکی از غساله‌‌های بهشت‌زهرا که دانش‌آموخته حقوق است و با این‌حال برای گذران زندگی به این شغل روی آورده، درباره شرایط پذیرش غساله‌ها به روزنامه اعتماد گفته است:

«خیلی‌ها اینجا ثبت نام می‌کنند، اما هر کسی نمی‌تواند وارد شود. فقط فرم پر می‌کنند و می‌روند. شرایط خاصی برای پذیرش وجود دارد. متقاضیان باید هم از نظر بدنی بنیه قوی داشته باشند، هم از نظر روحی آمادگی این شغل را داشته باشند. از نظر مسائل شرعی و اطلاعات دینی نیز باید تسلط نسبی داشته باشند. اینجا کسانی هستند که یک سال سابقه کار دارند اما گزینش نمی‌شوند. هر روز صبح که اینجا می‌آییم آموزش قرآن هم داریم. من سال‌ها کتاب‌های حقوقی و مذهبی را خوانده‌ام اما یک لحظه اینجا نمی‌تواند به اندازه هزار خط از آن کتاب‌ها باشد.»

در بخش زنان غسالخانه بهشت زهرا، پنج غساله در روز به طور میانگین ۷۰ میت را در پنج سکوی سنگی شست‌و شو می‌دهند. این کار از نظر جسمانی و روحی جزو مشاغل سخت به شمار می‌آید و اغلب زنانی که چند سالی را به این کار گذرانده‌اند از دیسک کمر و پادرد رنج می‌برند. هستند زنانی هم که حاجتی دارند و نذر می‌کنند که اگر حاجتشان برآورده شد، مدتی را به غسالی بگذرانند.

در سال ۱۳۹۱ قانون جدید مجازات اسلامی به تأیید شورای نگهبان رسید. یکی از مهم‌ترین تغییرات در این قانون سکوت در برابر مجازات سنگسار بود. اما آیا غسالی را می‌توان به عنوان یک مجازات‌ جایگزین در نظر گرفت؟