۹۰ درصد معلمان دانش آموزان پسر، زن هستند

فرستنده خبر:فرداد عسکری

«سعیده ساجدی نیا»، انصاف نیوز: یک استاد دانشگاه تهران با بیان این که «۹۰ درصد معلمان مقطع ابتدایی مدارس زن هستند»، معتقد است که «با توجه به این که سن بلوغ در کشور کاهش یافته است شایسته نیست برای پایه‌ی پنجم و ششم دانش آموزان پسر از معلم خانم استفاده شود».

 

دکتر «غلامعلی افروز»، استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده از سوی رهبری، تصریح می‌کند: این نشانه‌ی نگاه ژرف و عمیق معظم له به اهمیت موضوع و از سوی دیگر بیانگر دغدغه‌ی ایشان نسبت به مسائلی است که ممکن است موجبات نگرانی خانواده‌ها را پدید آورد.

وی ادامه می‌دهد: طرح این موضوع از سوی مقام معظم رهبری موجب افزایش رسالت و مسوولیت مجموعه‌ی دست اندرکاران به واکاوی مسایل خانواده و تدوین برنامه‌های راهبردی برای حفظ کیان خانواده و صیانت از حرمت و حریم آن است.

رییس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان این که «خانواده محوری در سیاست‌های ابلاغی رهبری بسیار پررنگ دیده شده است»، تأکید می‌کند: بر این اساس، لازم است تمامی دست اندرکاران از همه‌ی توان و بضاعت خود در تبیین و فهم درست مسایل استفاده کنند و اهتمام لازم را در تنظیم و طراحی برنامه‌های اجرایی بکار گیرند.

به اعتقاد وی، برگزاری میزگردهای تخصصی در رسانه‌های جمعی و دانشگاه‌ها در فضایی علمی و واکاوی مسایل و مشکلات از منظرهای مختلف بسیار ضروری است.

*تشکیل وزارت خانواده راهکار پیشنهادی

دکتر افروز، با اذعان به این که «ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده وظیفه‌ی مسوؤلان را در رده‌های مختلف مضاعف کرده است»، اظهار می‌کند: باید هوشمندانه برنامه ریزی کنیم و زمینه‌ی استحکام و اعتلای نظام خانواده را متناسب با تراز خانواده اسلامی تقویت کنیم و در این باره، تشکیل وزارت خانواده یکی از راهکارهای پیشنهادی است.

استاد دانشگاه تهران می‌افزاید: در حال حاضر بخش‌هایی از وزارت ورزش و جوانان، وزارت تعاون و رفاه، معاونت امور خانواده ریاست جمهوری، سازمان بهزیستی و کمیتة امداد امام خمینی (ره) متکفل امور خانواده هستند. با منتزع شدن این بخش‌ها از سازمان‌های نامبرده و ادغام و تجمیع آنان در قالب یک وزارتخانه، می‌توان بدون افزایش بارمالی امور خانواده را سامان داد و به این ترتیب اگر این وزارتخانه شکل بگیرد؛ به‌راحتی می‌توان سیاست‌های ابلاغی رهبری را نیز به‌خوبی پیگیری کرد.

*محروم بودن دانش آموزان ابتدایی پسر از گروه «مرجع»

رییس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت همچنین محروم بودن دانش آموزان مقطع ابتدائی پسر از گروه «مرجع» را یکی دیگر از چالش‌های اساسی در حوزه‌ی آموزش و پرورش عنوان کرد که به گفته‌ی او تا کنون از دید مسوولان مربوطه مغفول مانده است.

وی افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد آموزگاران مقطع ابتدایی مدارس دخترانه و پسرانه‌ی کشور، زن هستند و با توجه به این که سن بلوغ در کشور کاهش یافته است و شماری از دانش آموزان پسر در پایه‌ی پنجم و ششم ابتدایی، بلوغ جنسی را تجربه می‌کنند؛ شایسته نیست برای پایه‌ی پنجم و ششم دانش آموزان پسر از معلم خانم استفاده شود.

*اهمیت همتاسازی و الگو گرفتن در دانش آموزان پسر

به گفته‌ی افروز، «این سیاست‌ها ممکن است فرایند نقش پذیری دانش آموزان پسر را با مشکل مواجه کند و این درحالیست که مسأله‌ی همتاسازی و الگو گرفتن در این مقطع سنی از اهمیت بالایی برخوردار است. سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به نوعی ناظر بر اصل دهم قانون اساسی در همسو کردن قوانین و مقررات با نهاد خانواده و صیانت از قداست و استواری روابط خانوادگی بر پایه‌ی حقوق و اخلاق اسلامی نیز هست».

رییس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می‌گوید: تأکید مقام معظم رهبری بر ایجاد نهضت فراگیر ملی در امر ازدواج و به‌کارگیری ظرفیت‌های آموزشی، تربیتی و رسانه‌ای کشور به منظور تحکیم بنیان خانواده، روابط خانوادگی و همچنین ایجاد فرصت برای حضور مفید و مؤثر اعضای خانواده کنار یکدیگر و استفاده‌ی مؤثر از اوقات فراغت و حمایت از عزت و کرامت همسری و تأکید بر ترویج سبک زندگی اسلامی، افق‌های جدیدی را برای برنامه‌ریزان و متولیان امر ترسیم کرده است.