برگزاری دادگاه تجدید نظر خواهران دائمی و تداوم اعتصاب غذای آتنا

فرستنده خبر نویداحمد  فخرالدین 1396/3/6 

امروز دادگاه تجدید نظر خواهران دائمی (آتنا، انسیه و هانیه) در شعبه ۴۸ تجدیدنظر استان به ریاست قاضی میراحمدی برگزار شد. پیشتر شعبه ۱۱۶۲ مجتمع قضایی قدس تهران، هر یک از خواهران دائمی را به سه ماه و یک روز حبس محکوم کرده بود. آتنا دائمی پس از محکومیت خواهرانش در دادگاه به حبس تعلیقی با درخواست «اعلام و ابلاغ برائت آنان» و هم‌چنین «استرداد کفالت ضبط شده» از ۱۹ فروردین ماه تا کنون دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده است. خانم دائمی در مدت اعتصاب بیش از ۱۷ کیلوگرم از وزن خود را از دست داده و افت بسیار شدید فشار خون دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۶ خردادماه ۱۳۹۶، دادگاه تجدید نظر خواهران دائمی (آتنا، انسیه و هانیه) در شعبه ۴۸ تجدیدنظر استان به ریاست قاضی میراحمدی برگزار شد.

یک منبع نزدیک به خانواده دائمی در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت “آتنا با وضع جسمی بسیار بدی از زندان به دادگاه آورده شد، در حالی که ۱۷ کیلو کاهش وزن و فشار خون ۸ روی ۵ آخرین نتایج پزشکی است که از او ثبت شده.”

این منبع در مورد دادگاه توضیح داد “هر سه خواهر دائمی به همراه وکیل خود در دادگاه حاضر شدند، قاضی رفتار محترمانه ای با متهمان داشت و وعده داد در چند روز آینده صدور حکم می کند”.

گزارش شده است خانم آتنا دائمی حاضر به پایان دادن به اعتصاب غذای خود نشده است و اعلام کرده تا زمان ابلاغ حکم برائت به این اعتصاب علیرغم وخامت وضعیت جسمی ادامه خواهد داد.

پیشتر شعبه ۱۱۶۲ مجتمع قضایی قدس تهران، هر یک از خواهران دائمی (آتنا، انسیه و هانیه) را به اتهام توهین به ماموران به سه ماه و یک روز حبس محکوم کرده بود. بر اساس آن حکم، محکومیت انسیه و هانیه دائمی به مدت یک سال تعلیق شده بود.

اتهامات طرح شده علیه این افراد به مراجعه خارج از ضابطه نیروهای سپاه به منزل خانواده دائمی برای بازداشت آتنا مربوط است.

فاطمه (آتنا) دائمی، زندانی محبوس در بند نسوان (زنان) زندان اوین در حالی پنجاه و یکمین روز اعتصاب غذای اعتراضی خود را پشت سر گذاشت که همچنان مسئولین زندان اوین از اعزام وی به بیمارستان خودداری می کنند. خانم دائمی در طول مدت اعتصاب بیش از ۱۷ کیلو کاهش وزن داشته و معده‌اش حتی در مقابل نوشیدن آب نیز واکنش دارد.

روز گذشته یک منبع نزدیک به خانواده خانم دائمی در توصیف حال این زندانی به گزارشکر هرانا گفته بود: “همچنان مسئولین زندان اوین از اعزام آتنا به بیمارستان خودداری می کنند. معده او قادر به نوشین و جذب آب نیست، ناخن ها کبود و زبان وی سیاه شده است، همچنین مو، ابرو و مژه های این زندانی به علت این اعتصاب در حال ریزش است.”

آتنا دائمی ۲۹ ساله، بیست‌ و‌ نهم مهرماه سال ۱۳۹۳، بازداشت و ۸۶ روز در سلول انفرادی بند دو الف تحت بازجویی بود. وی در تاریخ ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۳ پس از پایان بازجویی ها به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

این زندانی پس از چندین بار به تعویق افتادن جلسه دادگاه نهایتا در تاریخ ٢٣ اسفندماه ٩٣، در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با حضور وکیل خود و دیگر متهمین این پرونده به نام‌های امید علی شناس، ئاسو رستمی و علی نوری مورد محاکمه قرار گرفت. وی به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز، به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم» به ۱۴ سال زندان محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ٧ سال حبس تقلیل یافت.

سازمان عفوبین الملل طی روزهای گذشته با انتشار بیانیه ای گفت “وضعیت جسمانی مدافع حقوق زنان آتنا دائمی بسیار وخیم شده است. او به دنبال اعتصاب غذا به شدت بیمار شده است و بدنش پس زدن آب را آغاز کرده است. علارغم هشدار پزشکان، مقامات همچنان از اعزام او به یمارستانی خارج از زندان برای بهره گیری از خدمات درمانی مناسب خودداری میکنند. آتنا دائمی زندانی عقدیتی است.” این سازمان خواستار اقدام فوری و رسیدگی به وضعیت این زندانی شد.