وضعیت جسمانی آتنا دائمی بحرانی است

فرستنده خبر مهناز احمدی 1396/3/4

خبرگزاری هرانا – سازمان عفوبین الملل امروز با انتشار بیانیه ای گفت “وضعیت جسمانی مدافع حقوق زنان آتنا دائمی بسیار وخیم شده است . او به دنبال ۴۶ روز اعتصاب غذا به شدت بیمار شده است و بدنش پس زدن آب را آغاز کرده است. علارغم هشدار پزشکان، مقامات همچنان از اعزام او به یمارستانی خارج از زندان برای بهرهگیری از خدمات درمانی مناسب خودداری میکنند. آتنا دائمی زندانی عقدیتی است.” این سازمان خواستار اقدام فوری و رسیدگی به وضعیت این زندانی شد.

وضعیت پزشکی آتنا دائمی مدافع حقوق بشر ایرانی و فعال حقوق زنان وخیم است. او از ۱۹ فروردین ماه در اعتصاب غذا به سر میبرد.

به گفته ی خانواده وی، او از سرفه های خونی و حالت تهوع، درد کلیه، کاهش وزن شدید، و نواسانات فشار خون رنج میبرد. آتنا دائمی در روز ۱۸ اردیبهشت برای انجام برخی آزمایش های پزشکی به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شد اما خیلی سریع و پیش از آنکه حتی نتیجه آزمایشها مشخص شود به زندان بازگردانده شد.

پزشکان هشدار داده اند که عفونت کلیه او به سطح بحرانی رسیده و نیاز است که فورا در بیمارستان بستری شود. حالا بدن او پس زدن آب را آغاز کرده است. با وجود هشدار پزشکان، مقامات همچنان از انتقال آتنا دائمی به بیمارستان خارج از زندان امتناع میکنند.

در اواسط اردیبهشت او برای انجام آزمایش نوار قلب به بهداری زندان منتقل شد، اما پرستار بهداری که یک مرد بود، از انجام آزمایش سر باز زد “توجیه” پرستار این بود که برای یک مردم نامناسب است این آزمایش را انجام دهد زیرا سینه بیمار در حین آزمایش باید برهنه باشد.

زندانیان سیاسی زن معمولا با تبعیضهای جنسیتی مضاعف برای دسترسی به مراقبتهای پزشکی روبرو هستند. در موارد متعددی، زندانیان زن که تجربه مشکلات قلبی در عصر یا شب را داشته اند، از آزمایش فوری نوار قلب محروم مانده اند، چرا که مسؤولین زندان تاکید کرده اند که تست باید توسط پرستاران زن انجام شود.

آتنا دائمی مدافع حقوق بشر ایرانی که به هفت سال زندان محکوم شده اعتصاب غذایش را در اعتراض به حکم خوهرانش هانیه و انسیه دائمی آغاز کرد که توسط دادگاهی در تهران در ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ به سه ماه و یک روز زندان به صورت تعلیقی بر اساس اتهام توهین به ماموران هنگام انجام وظیفه محکوم شدند.

محکومیت در ارتباط با بازداشت خشونت آمیز آتنا دائمی توسط سه تن از ماموران سپاه پاسداران در آذر ۱۳۹۵ است. مجازات هانیه و انسیه به حالت تعلیق درآمد. دادگاه تجدیدنظر هر سه خواهر قرار است در اردیبهشت ۱۳۹۶ در مقابل شعبه ی ۴۸ دادگاه تجدید نظر استان تهران برگزار شود.