هشدار عفو بین‌الملل در مورد وخامت حال آتنا دائمی

فرستنده خبر مریم مرادی 1396/3/3

خبرگزاری هرانا ـ سازمان عفو بین‌الملل با انتشار درخواستی فوری نسبت به وخیم شدن وضعیت جسمی آتنا دائمی، زندانی سیاسی ایرانی، هشدار داده است. به گفته این سازمان وی از ۴۶ روز پیش در زندان اوین در تهران در اعتصاب غذا بسر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از بی بی سی، در اطلاعیه عفو بین‌الملل آمده که بدن خانم دائمی در اثر اعتصاب غذا، از جذب آب خودداری می‌کند، ولی مقامات زندان، با وجود هشدار پزشکان، از اعزام او به بیمارستانی در خارج از زندان برای مداوا خودداری کرده‌اند.

اعضای خانواده خانم دائمی گفته‌اند که او خون بالا آورده و دچار سرگیجه، تهوع، کلیه درد و افت فشار خون شده است.

خانم دائمی روز ۱۸ اردیبهشت (۸ مه) و در پی بیهوشی در زندان، به بیمارستانی در خارج از زندان منتقل شد، اما پیش از آنکه نتیجه آزمایش‌های پزشکی او مشخص شود به زندان باز گردانده شد.

خانم دائمی، ۲۹ ساله، فعال حقوق بشر و حقوق زنان است که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مقامات حکومتی به تحمل هفت سال زندان محکوم شده است.

او در اعتراض به صدور حکم زندان تعلیقی علیه خواهرانش اعتصاب غذا کرده است.

هانیه و انسیه، دو خواهر خانم دائمی پس از اعتراض به بازداشت او از سوی مأموران سپاه پاسداران در آذرماه سال گذشته، به اتهام توهین به مأموران در حین انجام وظیفه هر یک به سه ماه و یک روز زندان محکوم، اما این حکم تعلیق شده است.

به گفته اعضای خانواده خانم دائمی، مأمورانی که برای بازداشت او به خانه والدینش یورش برده بودند، ماسک به چهره داشتند و از ارائه کارت شناسایی و حکم بازداشت خودداری می‌کردند.

خانم دائمی گفته که مأموران او را کتک زده و علیه او از اسپری فلفل استفاده کرده‌اند.

او می‌گوید که یکی از آنها با مشت به سینه خواهرش هانیه زده است.

خانم دائمی شکایت نامه‌ای را علیه مأموران به دادسرای اوین داده است، اما مقامات بعدا به او گفتند که این شکایت نامه گم شده است.