کارگران زن کمتر از مردان دستمزد می گیرند/ بدقولی به کشاورزان نمونه

با لهجه غلیظ خراسانی صحبت می کند، وقتی می گویم شمرده تر صحبت کنید مرا به روستایش دعوت می کند تا از نزدیک مصاحبه کنیم و با خنده می گوید اگر چه درآمد چندانی سال گذشته نداشته است اما هزینه سفرم را تقبل می کند. حسین شادمان جوان خوشفکری است و با علاقه ای که به کارش دارد به دنبال افزایش بهره وری است، اما گاهی نیز از اینکه سود حاصله برای زعفران کار پایین است دلسرد می شود، این کشاورز باخری که در روستای اشتیوان به فعالیت مشغول است توانسته با تولید ۳۳ و نیم کیلو زعفران ارگانیک در هر هکتار اواخر سال گذشته نام خود را به عنوان زعفرانکار نمونه کشور در سال ۹۵ ماندگار کند.

تصویر کارگران زن کمتر از مردان دستمزد می گیرند/ بدقولی به کشاورزان نمونه

ساخت استخر ۱۰ هزار متر مکعبی برای ذخیره آب زمستانه، پرورش ماهی، استفاده از کودهای حیوانی و روشهای نوین کشاورزی و مدیریت صحیح مزرعه در زمان کاشت، داشت و برداشت از مهمترین علل موفقیت این زعفرانکار باخری است. این زعفران کار نمونه در گفت و گو با جام جم آنلاین می گوید: با وجود تلاشهایی که برای تولید زعفران صورت می گیرد،‌ متاسفانه این محصول سود چندانی برای خود زعفران کارندارد و به گفته وی، برای کوتاه کردن دست واسطه ها و جلوگیری از عرضه زعفران به بازار حتما باید یک شرکت خرید در محل کشت این محصول ایجاد شود. گفت و گوی انجام شده با وی را می خوانید.

چطور شد نمونه شدید؟

زمینم 13 هکتار است و ازهر هکتار 33.5 کیلو برداشت داشتم، به طور نرم کشاورزان معمولا با توجه به تلاش و نحوه کشت ازهر هکتار 15 کیلو و نهایت 20 تا 25 کیلو برداشت دارند و من درسال 95 موفق شدم حدود 33.5 کیلو در هر هکتار گل زعفران برداشت کنم.

فکر می کنید سال 96 هم نمونه بشوید؟

دیگر انگیزه زیادی برای نمونه شدن ندارم، چون به جز هزینه برای ما نفع دیگه ای ندارد.

یعنی با وجودیکه قیمت زعفران در بازار هر کیلو بیش از 4 میلیون تومان است برای شما سود آور نیست؟

برای کشاورز که سودی ندارد خرج و هزینه خودش را به زور در می آید.

هزینه آن جقدر است ؟

اگر حساب کنیم 5 شب گلهای زعفران را بچینیم و 5 شب نیز گلها را باز کنیم، هزینه برداشت یک کیلو گل 10 هزار تومان است، 5 هزار تومان نیز هزینه جدا کردن 4 شاخ آن است که با هزینه محلول پاشی درمجموع 15 هزار تومان می شود. 5 تا 10 هزار تومان هم اگر پول آب را حساب کنید درنهایت چیزی برای کشاورز نمی ماند، درواقع برای هر کیلوگل 10 هزار تومان برای ما می ماند و با این همه زحمت سودی ندارد.

شما محصولتان را به چه کسی می فروشید؟

یک نفر هست که 10 ساله گلهای ما را می خرد.

هر کیلو گل زعفران را چقدر می خرد؟

به طور میانگین امسال شده هر کیلو 40 هزار تومان.

بعد خود ایشان چقدر به بازار می فروشد ؟

امسال، بیچاره خودش هم سود نکرده است، برای آنکه قیمت زعفران پایین بود. سال قبل این زمان هر کیلو زعفران 5- 6 میلیون تومان قیمت داشت، اما امسال قیمت هر کیلو زعفران حدود 4 میلیون تومان شده است. به همین دلیل فردی که گلهای را از ما می خرد، گلها را باز کرده نگه داشته و با این هزینه ای که انجام شده سود چندانی دستگیرش نشده است.

کلاله گل زعفران چقدر قیمت دارد؟

بستگی به سر گل و ممتازبودن آن دارد، هر کدام یک قیمتی دارد.

از 13 هکتارزمینتان امسال چقدر زعقران به دست می آید؟

امسال هر نوع زعفرانی از یکسال ،‌ دو سال کاشت تا 6 سال کاشت داریم که حدود 7.5 تن گل برداشت کردیم.

از این میزان چقدر زعفران خالص به دست می آید؟

بستگی دارد گلها چطور باز کنند، اگر خوب باشد هر 70 کیلو گل یک کیلو زعفران می دهد، اما اگر خیلی خوب نباشد هر 105 کیلو گل یک کیلو زعفران به دست می آید.

هنوز هم در منطقه شما پیازچه های زعفران به افغانستان قاچاق می شود؟

بله، متاسفانه شبانه این پیازها قاچاق می شود.

پیشنهاد خودتان چیست تا کشت زعفران سود آور بشود ؟

اگر در همین مناطق کشت زعفران شرکت خرید زعفران ایجاد کنند باعث می شود که دست واسطه هاکوتاه شود و سود آن به جیب کشاورز برود.

واسطه ها چقدرسود می کنند؟

زعفران ممتاز را کیلویی 5.5 تا 6 میلیون تومان می فروشند و از این قیمت های فروش به ما هیچی نمی رسد بابت هر کیلو گل امسال 10 هزار تومان سود کردیم .

پارسال که نمونه شدید چه امتیازاتی برایتان قائل شدند؟

هیچی، فقط ما را هتل المپیک دعوت کردن و در مراسم یک سکه به ما دادند . بانک کشاورزی هم که وعده داده بود به هر یک از کشاورزان نمونه کشوری 10 میلیون تومان هدیه نقدی بدهد به قولش عمل نکرد. در کل کشور ما 118 کشاورز نمونه بودیم، همه وقتی خبر را شنیدندخوشحال شدند، اما من آن موقع هم به دیگران گفتم تا این پول داخل جیبتان نشده ذوق زده نشوید، بعید است که یک میلیارد و 180 میلیون تومان برای کشاورزان نمونه هزینه کنند. متاسفانه تا کنون ازآن هدیه وعده داده شده یک ریال هم دستگیر کسی نشد. بعد گفتن ضامن بیاورید تا به صورت وام و با سود 18 درصد داده بشود. ما هم دیدیم برای چه به خودمان سختی دهیم واز وزارت جهادکشاورزی نامه ببریم،‌در واقع هرجا حساب داشته باشی می توانی چنین وام هایی را بگیری. یکبار هم گفتند 180 میلیون تومان بهتان با سود کم وام می دهیم، اما وقتی به بانک مراجعه کردیم گفتند، سودش 18 درصد است و هنوز دستورش نیامده، حالا بایدببینیم چه می شود.

مگرنرخ سود تسهیلات کشاورزی پایین تراز این رقم نیست؟

شاید؛ اما بانک کشاورزی به ما می گوید، نرخ سودش 18 درصد است و جایی نیست که اطلاعات درستی بدهد و مااز آنجا جویا شویم .

چند نفر کارگر روی زمین شما کار می کنند و کار برداشت چقدر طول می کشد؟

از روز برداشت ، روزی 100 تا120 نفر کارگر بر روی زمین کار می کنند. از 25 ماه مهر شروع می شود و حدود یکماه طول می کشد.

فراوری زعفرا ن را هم خودتان انجام می دهید؟

خیر، ما فرصت آن را نداریم، شخصی که گلهای ما را می خرد می برد و این گلها را باز می کند.

ما گلهای زعفران را با 30 تا 40 هزار تومان با توجه به توجیه و عرف بازارمی فروشیم.

به کارگران چقدر دستمزد می دهید ؟

به کارگران مرد 40 هزار تومان و به کارگران زن 35 هزارتومان دستمزد پرداخت می کنیم.

چرا به زنها کمترازمردها دستمزد می دهید مگر آنها به اندازه مردها زحمت نمی کشند؟

عرف اینطوری بوده ،{با خنده } خدا زده ،‌بنده هم زده ، زنها شانس ندارند.

شما چرا عدالت را برقرار نمی کنید؟

بحث پول نیست، اگه من بیشتردستمزد بدهم باقی کشاورزان گلایه می کنند، می گویند شما نرخ را بالا بردید. البته این را هم باید گفت زنها از مردها بهتر کار می کنند زنهایی که زعفران را نه روز مزد بلکه کیلویی می چینند روزی تا 20 کیلو نیز برداشت دارند، ولی مردها نهایت 10 کیلو می چیند،‌ درواقع ما دو نوع دستمزد داریم ، یکی کارگری که روزانه کار می کند و مبلغ 35 تا40 هزار تومان روزانه دستمزد می گیرد،دوم کارگرانی هستند که کیلویی زعفران می چینندو بابت هرکیلوی 5 هزار تومان دستمزد دریافت می کنند ،‌مثلا یک خانمی که سال گذشته 35 کیلو گل چیده بود دریک روز 165 هزار تومان دستمزد دریافت کرد، ما با کارگرها قرار داد داریم برخی روز مزد کار می کنند اما برخی می گویند روزمزد نمی خواهند کار کنند کیلویی می چینند .

شما به ضرورت ایجاد یک شرکت خرید اشاره کردید چرا خود کشاورزان چنین شرکتی را ایجاد نمی کنند ؟

ایجاد آن سرمایه زیادی می خواهد. اگر این شرکت ایجاد شود کشاورزان می توانند محصولات خود را بی واسطه به آنجا بفروشند و چنین شرکتی باعث می شود از تقلباتی که درتولید زعفران صورت می گیرد جلوگیری شود و دست افرادی که گاهی ریشه ها را رنگ می کنند و به اسم زعفران می فروشند دستشان کوتاه شود، به نظرم اگر کشاورزان مطمئن شوند یک جایی برای خرید محصولشان هست و کارها روی روال انجام می شود دیگر علاف نمی شوند و محصولشان را آنجا عرضه می کنند.

امسال هم فکر می کنید بتوانید در محصول تولیدی رکورد بزنید و نمونه بشوید؟

توکل به خدا، محصول بستگی به آب و هوا هم دارد ،از نظر کشاورزی و توجه به مسائل بهره وری کاشت، داشت و برداشت زعفران به کار خودم مطمئن هستم .

دلیل اینکه نمونه شدید برداشت بالا در سطح بوده یا کارهای شاخص دیگری هم انجام داده بودید ؟

استفاده ازکودهای حیوانی و روشهای نوین کشاورزی و مدیریت صحیح مزرعه در زمان کاشت، داشت و برداشت از دلایل انتخابم بوده است. ما زمینی را که بخواهیم بکاریم دو – سه سال قبلش کود حیوانی می زنیم و با تراکتور چند بارشخم می زنیم .همچنین سال 90 من یک استخر ۱۰ هزار متر مکعبی برای ذخیره آب زمستانه و پرورش ماهی در روستا ساختم و 150 میلیون تومان بدون گرفتن تسهیلات هزینه کردم. چون زعفران نیاز به آبیاری مرتب داردکه البته ماهی هم درآن پرورش می دهم چون کود ماهی برا ی کشت خیلی مفید است و برای این دومنظور استخر را ایجاد کردیم.

سیما رادمنش – خبرنگارجام جم آنلاین