اجرای طرحی ویژه در مناطق حاشیه‌نشین مشهد در دستورکار بهزیستی

فرستنده خبر دیانا بیگلریفرد 1396/2/27

حاشیه نشینی

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرحی ویژه در مناطق حاشیه شهر مشهد خبر داد و گفت: در حال حاضر مشهد از جمله شهرهایی است که بیشترین آمار حاشیه نشینی را به خود اختصاص می‌دهد و از آنجایی که زیبنده نیست در جوار حرم امام رضا (ع) حاشیه نشین وجود داشته باشد، طرح ویژه‌ای را به منظور کاهش آمار حاشیه نشینی در این شهر در دستور کار داریم.

حبیب الله مسعودی فرید در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر آنکه آمار رسمی حاشیه نشینی در کشور 11 میلیون نفر است گفت: آمار رسمی حاشیه نشینی در کشور 11 میلیون نفر برآورد شده است این در حالیست که کاندیدای مخالف دولت و برخی از افراد می‌خواهند بر روی این مسائل موج سواری کنند و آمارهایی خلاف واقع اعلام می‌کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر راه‌اندازی چند  «مرکز جامع خدمات اجتماعی» در حاشیه شهر مشهد را در دستور کار داریم. این در حالیست که علاوه بر اقدامات دستگاه‌های دولتی سایر دستگاه‌ها و نهادها هم باید در این زمینه فعال شوند.

به گفته فرید، در حال حاضر طرح‌های کاهش حاشیه نشینی و خدمات مربوط به این مناطق در تمام مناطق حاشیه نشین کشور ارائه می‌شود اما برای حاشیه شهر مشهد علاوه بر خدمات معمول به صورت ویژه وارد کار خواهیم شد و بزودی طی دو هفته آینده سه «مرکز جامع خدمات بهزیستی» را در حاشیه این شهر افتتاح خواهیم کرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بااشاره به عدم همکاری آستان قدس رضوی با بهزیستی در راستای طرح های کاهش حاشیه نشینی مشهد گفت:‌ این نهاد حتی در موضوع «ثبت الکترونیکی طلاق» که به صورت پایلوت در خراسان رضوی اجرا شد نیز همکاری نداشت و وقتی پرسیدیم که چرا از ظرفیت‌های آستان برای حل آسیب‌های اجتماعی شهر مشهد استفاده نمی‌شود با وجود اینکه منابع زیادی را در اختیار دارد، به ما گفتند که این نهاد به این عرصه وارد نخواهد شد .

وی ادامه داد: معتقدم مصداق اقدام و عمل که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند همین مسائل بوده و مسئولین باید نشان دهند که حداقل در همان حیطه اختیارات خود چه اقداماتی در این زمینه به انجام رساندند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: توزیع مواد مختلف در میان مردم منجر به توانمندسازی آنها نمی‌شود بلکه آستان قدس اگر به فکر حل معضلات مناطق محروم است باید اقدامات اساسی انجام می داد.

وی در ادامه با بیان آنکه تعریف حاشیه نشینی در ایران با سایر کشورهای دنیا متفاوت است گفت: یک معنی حاشیه نشینی آن است که افراد در املاک فاقد اسناد رسمی ساکن باشند اما می‌بینیم این معنی در کشور مصر متفاوت است به طوریکه  در یک برهه زمانی 700 هزار گورخواب در مصر وجود داشتند و یا در مکزیک بسیاری از مردم هنوز در حلبی آباد زندگی می‌کنند اما در ایران نمی‌توان چنین تعریفی را برای حاشیه نشینی مطرح کرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در ایران محرومیت از مسکن و عدم امکانات مناسب رفاهی، آموزشی و بهداشتی مبنای حاشیه نشینی قرار می‌گیرد. این در حالیست که در دولت یازدهم خدمات با شیب مناسبی به افراد ساکن مناطق حاشیه ارائه شد؛به طوریکه طی دولت یازدهم وزارت بهداشت حدود 10 میلیون حاشیه نشین را تحت خدمات بهداشتی و درمانی قرار داد و یا اینکه پایگاه‌های خدمات اجتماعی بهزیستی به صورت ویژه در مناطق حاشیه فعالیت کردند.

وی در ادامه با بیان آنکه برخی کاندیداهای ریاست جمهوری بر روی مسائلی همچون حاشیه نشینی موج سواری می‌کنند، گفت: در ارتباط با مسئله کودکان خیابانی بارها به شهرداری تهران نامه زدیم و حتی بنده شخصا به شهردار تهران گفتم که در این زمینه همکاری‌های بیشتری با بهزیستی داشته باشند اما پاسخی دریافت نکردیم و هیچ همکاری صورت نگرفت در حالیکه طبق قانون، وظیفه شهرداری است که مراکز ویژه کودکان خیابانی را ایجاد و تجهیز کند.

فرید در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر بهزیستی تهران در زمینه ساماندهی کودکان خیابانی آمادگی کامل دارد و تنها مشکل ما در این حوزه عدم همکاری شهرداری تهران است. در حالیکه برای مثال شهرداری رشت با همکاری با بهزیستی مرکز بسیار خوبی را در اختیار گذاشته اما در تهران شهرداری مرکز یاسر را 20 سال قبل به ما داده و فکر می‌کند همین یک مرکز کافی است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشورهمچنین تاکید کرد: در حال حاضر در تهران حداقل به 18 تا 19 مرکز ویژه کودکان کار و خیابان نیاز داریم که طبق قانون شهرداری موظف به ایجاد و تجهیز آنهاست اما علی رغم پیگیری‌های صورت گرفته شهرداری هیچ همکاری با بهزیستی در این زمینه نداشته است.

فرید همچنین گفت: این در حالیست که متاسفانه می‌بینیم برخی از آقایان فقط شعار می‌دهند و نطق‌های انتخاباتی می‌کنند اما در عمل کاری را از پیش نمی‌برند.

راه‌اندازی سامانه الکترونیکی کاهش طلاق در 10 استان تا پایان خرداد

وی در ادامه به «سامانه الکترونیکی کاهش طلاق» نیز اشاره کرد و گفت: این طرح را در خراسان رضوی با همکاری قوه قضاییه و وزارت دادگستری پایلوت کردیم و شاهد کاهش 8.1 درصدی طلاق در این شهر بودیم. به همین دلیل قصد داریم تا پایان خردادماه سال جاری این سامانه را در 10 استان کشور که دارای بیشترین آمار طلاق هستند نیز راه اندازی کنیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین خبر داد: تا پایان شهریور ماه سال جاری این سامانه در 31 استان کشور راه اندازی خواهد شد.

وی همچنین از راه اندازی «مرکز جامع خدمات بهزیستی» در 30 شهرستان محروم کشور خبر داد و گفت: با همکاری سازمان مدیریت از سال گذشته برنامه ریزی این طرح آغاز و جلسات آن به طور مرتب در وزارت کشور برگزار شد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: در سال جاری در 30 شهرستان محروم کشور که در واقع محروم‌ترین شهرستان‌های کشور هستند «مرکز جامع خدمات بهزیستی» راه اندازی خواهد شد که تمام خدمات بهزیستی در آنها ارائه می‌شود تا مردمان مناطق محروم از این خدمات بیش از پیش بهره‌مند شوند.

وی همچنین یادآور شد: تعدادی از این مراکز در شهرستان‌های استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و کرمان راه اندازی خواهد شد. به طوریکه طی دو هفته گذشته در سیستان و بلوچستان و کرمان چند مرکز راه اندازی شده و طی دو هفته آینده نیز یک مرکز در کرمانشاه و همچنین خوزستان راه اندازی خواهد شد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: تا پایان تیرماه سال جاری تمام 30 مرکز جامع خدمات بهزیستی در شهرستان‌های مذکور راه اندازی خواهد شد و خدماتی از قبیل پیشگیری از آسیب‌ها و معلولیت‌ها، اشتغال و تولید زنان سرپرست خانوار با تمرکز بر مشاغل خانگی، حمایت از معلولین، خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه و … در این مرکز ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: در واقع در این مراکز یک بسته خدمتی با حدود 15 خدمت برای گروه‌های مختلف از جمله زنان، جوانان و کودکان در محورهای مختلف از جمله ایجاد اشتغال در مناطق محروم ارائه و پیش بینی می‌شود نتایج بسیار موثری را در این مناطق به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام