سخنگوی دولت: هیچ کشوری در دنیا جز ایران اشکالی در سند ۲۰۳۰ سازمان ملل ندید/ تا رفع ابهامات سند ۲۰۳۰ متوقف می‌شود

فرستنده خبر لیدا اشجعی 1396/2/26

خبرگزاری هرانا ـ سند ۲۰۳۰، بخشی از برنامه سازمان ملل متحد برای “توسعه پایدار” کشورهای عضو تا سال ۲۰۳۰ است. آموزش یکی از بخش های هفده‌گانه این برنامه است. در برنامه سازمان ملل آمده است که تا سال ۲۰۳۰ همه ۱۹۲ کشور عضو این سازمان “امکانات مساوی، با کیفیت بالا و مادام العمر تحصیل” فراگیر را برای همه ساکنان کشور، فارغ از جنسیت، قوم و قبیله و سن و سال فراهم کنند. محمدباقر نیکبخت، سخنگوی دولت با توجه به مخالفت آیت الله خامنه ای گفت “هرآنچه مربوط به سند ۲۰۳۰ یونسکو است، تا رفع ابهامات متوقف می‌شود” وی در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با این سند اشاره کرد “در زمان تصویب این سند در جلسه یونسکو همه کشورها حضور داشتند و هیچ کشوری جز جمهوری اسلامی اشکالی در آن ندید.”

به گزارش هرانا به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت صبح امروز (سه ‌شنبه) در نشست خبری هفتگی خود درباره سند ۲۰۳۰ و حواشی پیش آمده پیرامون آن اظهار کرد: “رهبری هفته گذشته در جایگاه رهبری که برهمه مسائل نظارت دارد درباره سند ۲۰۳۰ توصیه هایی فرمودند و طبیعی است که نظر معظم له برای دولت مهم است. پیگیری لازم صورت گرفت و برای عمل به منویات ایشان قرار رشد تارفع ابهامات درباره سند ۲۰۳۰ هرگونه فعالیتی درمورد آن در ایران متوقف شود”.

وی ادامه داد: “مباحثی که رهبری فرمودند درست است اما آنچه غیر معمول است این است که عده‌ای برای پیشبرد اهدافشان تلاش کرده اند این مسئله را مصادره به مطلوب کنند و نگاهی را ترویج کردند که حقا نادرست است. شما شب نامه‌ها دیده اید که در آن نوشته اند دولت سندی را مخفیانه بدون ارجاع به مجلس امضا کرده و در آن مسائلی مثل خودارضایی کودکان سه تا چهار سال و یا موارد مهم دیگری که انسان شرم می‌کند درباره آنها صحبت کند در آن مطرح شده است. چون این مسئله انتخاباتی نیست از رسانه ملی درخواست می‌کنم این صحبت‌ها را منتشر کنند تا تشویش اذهان برطرف شود”.

نوبخت با اشاره به اینکه سند ۲۰۳۰ یک پیمان نامه ویک قرارداد نیست که در آتن نیاز به امضای طرفین باشد، تاکید کرد: “شما نشان دهید که یکی از مقامات جمهوری اسلامی پای این سند را امضا کرده باشد. این یک چارچوب عملی برای آموزش است که اجرای آن الزام آور نیست و اگر جمهوری اسلامی با بخشی از آن مخالف باشد طبق مقررات این حق را دارد که تحفظ خود را اعلام کند. در آن جلسه یونسکو همه کشورها حضور داشتند و هیچ کشوری جز جمهوری اسلامی اشکالی در آن ندید”.

وی یادآور شد: “در جلسه آبان ماه یونسکو وزیرآموزش وپروش که درآن جلسه حضور داشت متنی را از سوی جمهوری اسلامی ایران قرائت کرد که در آنجا ثبت شد و متن این بود که «جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به بخشهایی از چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰ که به هر شکلی در تعارض با مقررات و اولویت‌های ملی و باورهای دینی و ارزش‌های فرهنگی جامعه ایرانی تفسیر و تعبیر شوند نمی‌داند» این متن در ساعت ۹:۵۹ صبح روز چهارشنبه ۱۳ آبان ۹۴ (۴ نوامبر ۲۰۱۵) در سایت رسمی یونسکو ثبت شده است”.

سخنگوی دولت با ارائه توضیحاتی درباره سند ۲۰۳۰ و خواندن بخشهایی از آن درباره اهداف این سند تصریح کرد: “این سند به راحتی قابل دسترس است و می توانید ببینید که آنچه در شب‌نامه‌ها پخش می‌کنند و من شرم می‌کنم آنها را بگویم با این اهداف متفاوت است. در این سند برخی مباحث جنسی که از سوی برخی افراد گفته می‌شود وجود ندارد. در شب‌نامه‌ها مسائلی را مطرح می کنند که ما حتی اگر دین هم نداشته باشیم بر اساس فرهنگمان با این مسائل مخالفیم”.

نوبخت گفت: ببینید با این موضوع چقدر برای روحانیت دغدغه به وجود آورده‌اند. به روستاها رفته و مسائلی را برای متدینین مطرح کرده‌اند. این زخمی است که روی دل مردم دیندار زده می شود و فرصتی هم نیست که ما اسناد را یک  به یک نشان دهیم و ثابت کنیم که ما کافر نیستیم. مشی برخی مشی تکفیری است. به هرحال این یک مسئله انتخاباتی نیست و یک اتهام نارواست من برای رفع نگرانی مردم مطرح کردم. تا خیال متدینین راحت شود که ما سندی را که در شب‌نامه‌ها گفته می شود و ترویج برخی مسائل جنسی امضا نکردیم.