فشار مضاعف زندگی، پیامد اصلی طلاق در زنان است

فرستنده خبر دیانا بیگلریفرد 1396/2/9

57442812.jpg

عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد با بیان این که فشار مضاعف زندگی، پیامد اصلی طلاق در زنان است، اظهار کرد: طلاق و فروپاشی زندگی منجر به برهم خوردن تعادل روانی عاطفی افراد خانواده می‌شود و از آنجا که خود یک استرس بسیار شدید محسوب می‌شود، ابتلا به اختلالات روانی به وی‍‍ژه در زنان، امری بسیار محتمل است .

به گزارش ایسنا، دکتر «سیدرضا جوادیان» در کرسی آزاداندیشی با موضوع «پیامدهای طلاق و آسیب‌های ناشی از آن» که با حضور جمعی از استادان و دانشجویان دانشگاه یزد در دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب، افزود: امروزه تعداد زنانی که همسران خود را بر اثر طلاق از دست داده‌اند و مجبور هستند به تنهایی مسئولیت فرزندان را بر عهده بگیرند، رو به افزایش است.

به گفته‌ی این عضو هیات علمی دانشگاه، این زنان به دلیل فشارهای اجتماعی و اقتصادی احساس درماندگی می‌کنند و علی رغم برخی حمایت‌های مالی دولتی و غیردولتی اغلب زندگی محدود و دردناکی دارند و ویژگی‌های منفی زندگیشان موجب عدم احساس شادی و افسردگی آنان می‌شود.

وی پیامدهای اصلی طلاق در زنان را درآمد پایین و مشکلات مالی، اشتغال مداوم، احساس تنهایی و انزواطلبی، محدود شدن روابط، مزاحمت دیگران در محیط کار و جامعه،‌ پیشنهاد دوستی و ازدواج موقت، سرزنش و اعتراض خانواده به رفتارها، فشار خانواده به ازدواج مجدد، خلاء عاطفی پدر و عدم رسیدگی به تربیت فرزند عنوان کرد .

درآمد پایین و مشکلات مالی

جوادیان در ادامه با اشاره به این که مسأله اقتصادی در واقع مهم‌ترین مسأله‌ای است که زنان سرپرست خانوار در زندگی روزمره خود با آن مواجه‌اند، گفت: قدرت و فشار این مسأله به حدی است که گاهی سایر افراد، اساساً زنان سرپرست خانوار را با این مسأله می‌شناسند .

وی این مسأله را با بالا رفتن تعداد افراد تحت تکفل حادتر دانست و افزود: کمترین مواجهه با چنین امری را می‌توان نزد زنان سرپرست خانوارهای تک نفره یافت به خصوص اگر این زنان شاغل و دارای درآمد هم باشند، کمتر از سایر زنان برای فراهم کردن امکانات اقتصادی دچار مشکل می‌شوند .

اشتغال مداوم

این عضو هیات علمی دانشگاه اظهار کرد: اشتغال مداوم شامل چهار مفهوم شامل اجبار به اشتغال، اجبار به هر شغل، انجام چند شغل، نداشتن فرصت شغلی به خاطر بچه‌هاست.

به گفته وی، زنان مطلقه به دلیل نداشتن سرپرست درآمدی هم ندارند و مجبور هستند برای گذران زندگی کار کنند. گاهی درآمد حاصل از یک شغل نمی‌تواند تمام مخارج زندگی زنان مطلقه را جبران کند و آنان مجبورند در یک زمان به چند شغل، اشتغال داشته باشند .

جوادیان افزود: برخی از زنان مطلقه که مهارت چندانی ندارند، مجبور هستند هرکاری را انجام دهند و برخی از آنها نیز به دلیل داشتن فرزندان کوچک فرصت اشتغال و کسب درآمد ندارند .

احساس تنهایی و انزواطلبی

جوادیان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیشتر زنان بعد از طلاق دچار مواردی همچون افسردگی، احساس تنهایی و گوشه گیری، احساس ناامیدی و یأس، عدم مسئولیت پذیری، ضعف روانی و تمایل به سرزنش خود می‌شوند .

وی افزود: این علائم در حالات شدید می‌تواند به عنوان یک بیماری یا اختلال روانی همچون افسردگی شدید، حالات هیستریک، خود بیمارانگاری یا بدبینی، باعث ایجاد از هم گسیختگی روانی و اجتماعی این قبیل زنان شود. در مطالعه حاضر اکثریت زنان مورد مصاحبه یکی از مشکلات عمده خود را تنهایی دانستند .

مزاحمت دیگران در محیط کار و جامعه

عضو هیات علمی دانشگاه یزد در مورد مزاحمت دیگران در محیط کار و جامعه که یکی از مشکلات طلاق است، گفت: اگر چه فشار مسائل اقتصادی روی زنان مطلقه زیاد است اما این تنها مشکلی نیست که با آن مواجه هستند.

وی ادامه داد: در جوامعی مانند جامعه ما که زن اعتبار اجتماعی و امنیت خود را مدیون مردان خانواده است، زن بدون مرد برای بسیاری مردان به عنوان یک فرصت و یک بدن بی ‎‎ صاحب جلوه می‌کند که قصد تصاحب و کام‌جویی از آن را دارند .

به گفته جوادیان، این مسأله در ابعاد متفاوتی نمود می‌یابد. از تقاضای ازدواج های نامطلوب و بدون شرایط حقوقی گرفته تا موارد دیگری نظیر تقاضای صیغه شدن و گاهی تجاوز نیز ممکن است دیده شود .

پیشنهاد دوستی و ازدواج موقت

عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی در ادامه گفت: زنان مطلقه نگرانی شدیدی نسبت به قضاوت جامعه نسبت به خویش احساس می‌کنند و این قضاوت بر خودپنداره آنان تأثیر منفی دارد بنابراین آنها سعی می‌کنند روابط خود را با اطرافیان کم کنند .

وی در ادامه با اشاره به این که یکی از مشکلات خاص زنان مطلقه در ایران احساس ناامنی تعمیم یافته است، گفت: تصورات اشتباه برخی افراد که منجر به پیشنهادهایی نظیر صیغه و دوستی یا روابط جنسی غیرمتعارف می‌شود نیز آنان را تحت فشار قرار می‌دهد.

فشار خانواده بر زنان مطلقه

جوادیان در مورد مشکل فشار خانواده بر زنان مطلقه، گفت: زنان مطلقه‌ای که بعد از طلاق با پدر و مادر خود زندگی می‌کنند، یکی دیگر از مشکلاتشان، اعتراض و سرزنش خانواده نسبت به این که چرا از همسرشان جدا شده‌اند، است و برای همین والدین در موقعیت‌های متعدد، زنان را برای ازدواج مجدد تحت فشار قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر برخی خانواده‌ها هم از ترس نگاه و برخورد نامناسب مردم محدودیت هایی را برای زنان مطلقه ایجاد می‌کنند .

خلاء عاطفی ناشی از نبود پدر

جوادیان اظهار کرد: یکی از عمده ترین مشکلاتی که زنان مطلقه دارای فرزند با آن مواجه اند، تغییر در روابط والد فرزندی و دشواری ایفای نقش تک والدی توسط زنان مطلقه است .

وی  افزود: فرزندی که باید در کنار پدر و مادر خود رشد کند، اینک مجبور به حضور در کنار مادر است.  بالطبع در چنین شرایطی جای خالی پدر خانواده احساس می گردد که علاوه بر مشکلات اجتماعی، کمبودهای عاطفه پدری نیز در فرزندان نمود پیدا می کند .

وی در ادامه گفت: اکثر زنان مطلقه برای رفع مشکلات مالی خود و کسب درآمد کافی، مجبور به انتخاب مشاغلی هستند که مستلزم صرف وقت به مدت طولانی و یا صرف ساعات غیر معمول برای کار است. این شرایط به معنای کمتر بهره مند شدن اینگونه زنان از تجربیات و آموزش های تربیتی است که تأثیر مستقیم بر تربیت فرزندان آنان دارد .

جوادیان بیان کرد: زنان مطلقه به خاطر این که نان‌آور خانواده نیز هستند، مجبور هستند وقت کمتری را در خانه باشند بنابراین فرصتی برای رسیدگی به تربیت فرزند و گاهی حتی محبت کرن به فرزندانشان را ندارند .

طلاق زنان، پیامدها و مشکلات

عضو هیات علمی دانشگاه در پایان نیز تصریح کرد: طلاق زنان، پیامدها و چرخه ای از مشکلات را در پی دارد که بر هم اثر داشته و همدیگر را تقویت می کنند. به این صورت که مشکلات مالی و اشتغال مداوم زنان و شرایط خاص آنان سبب ایجاد مزاحمت و پیشنهادهای دوستی در محیط کار و اجتماع می گردد که در چنین شرایطی زنان برای کاهش این قبیل مشکلات، روابط خودشان را با دیگران محدود می کنند، همین امر سبب انزوا و تنهایی بیشتر آنان می گردد .

جوادیان اظهار کرد: همچنین بازگشت زنان به خانه پدری فشارهای اقتصادی و فرهنگی را به خانواده وارد می کند و این موضوع، سرزنش خانواده و فشار برای ازدواج مجدد را در پی خواهد داشت.  از این رو بایستی تلاش نمود زمینه بازسازی روانی، اقتصادی و اجتماعی زنان مطلقه را تسهیل نمود تا ضمن کاهش فشارهای ناشی از طلاق، شرایط لازم برای ازدواج مجدد زنان مطلقه نیز فراهم شود .

انتهای پیام