گزارشی از وضعیت نوشین دخت میر عبدالباقی، زندانی سیاسی سالخورده و بیمار

فرستنده خبر لیدا اشجعی 1396/2/8

خبرگزاری هرانا – نوشین دخت میر عبدالباقی زندانی ۶۴ ساله بند نسوان (زنان) زندان اوین علاوه بر کهولت سن از بیماریهای متعدد جسمی و روحی رنج می برد، وی که به آلزایمر پیشرفته مبتلا است و گواهی عدم تحمل حبس او توسط پزشکی صادر شده به دلایل عقیدتی به ۳۴ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. علاوه بر اتهامات متعدد توهین به مسئولان و بنیانگذاران نظام وی متهم به “سیاه نمایی وضعیت زنان و زندگی در ایران” شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نوشین دخت میر عبدالباقی، متولد ۱۳۳۱، مبتلا به آلزایمر و اسکیزوفرنی است. در زمستان سال ۹۳ توسط وزارت اطلاعات بازداشت و پس از حدود یک ماه بازجویی و تحمل سلول انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین، مورخ ۲۸ اسفند ۹۳ به بند نسوان (زنان) این زندان منتقل شد.

در اردیبهشت ماه سال ۹۴ وی تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. در سال ۹۴، خانم میر عبدالباقی توسط قاضی احمد زاده محاکمه و به ۳۴ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد.


اتهامات ذکر شده در حکم این زندانی بیمار عبارتند از: ۱- توهین به رهبری ۲- اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی ۳- توهین به مقدسات ۴- اجتماع و تبانی بر ضد امنیت داخلی و خارجی ۵- تبلیغ علیه نظام ۶- توهین به مسئولین ارشد نظام از طریق فضای مجازی ۷- سیاه نمایی وضعیت زنان و زندگی در ایران ۸- انتشار مطالبی که موجب اختلافات قومی می شود و ۹- حمایت از گروههای کرد ضد انقلاب.

دادگاه تجدیدنظر خانم میر عبدالباقی در شعبه ۵۴ مستقر در دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پور عرب برگزار و حکم صادره عینا تایید شده است. وی بدون حضور وکیل، به تنهایی از خود دفاع کرده و هیچ گاه جهت اجرای حکم احضاریه ای دریافت نکرد.

در مهرماه ۹۵، این زندانی درپی دریافت اخطاریه ای مبنی بر توقیف ملک وثیقه، در تاریخ ۱۵ مهرماه ۹۵ به اجرای احکام دادسرای شهید مقدس اوین مراجعه کرد. در همان روز توسط نصیرپور قاضی اجرای احکام زندان اوین مطلع شد که حکم حبس وی در دادگاه تجدیدنظر تایید شده و همان موقع بازداشت و به بند زنان این زندان منتقل شد.

یک منبع نزدیک به خانواده میر عبدالباقی در مورد وضعیت این زندانی بیمار به گزارشگر هرانا توضیح داد: “معمولا داروهایش را فراموش می کند. با هم‌بندی های خود که صحبت کرده گفته است صورت‌هایی را روی دیوار می بیند که لبهایشان تکان می‌خورد و می‌خواهند با او صحبت کنند اما او نمی فهمد که چه می گویند. گاهی یادش می رود که کجاست و وقتی می فهمد در زندان است، دلیلش را یادش نمی آید. محکومیت ۳۴ سال و ۹ ماه در پرینت زندانش قید شده. تایید بیماری های آلزایمر و اسکیزوفرنی هم در پرونده اش هست.”

این منبع مطلع در ادامه افزود: “پرونده پزشکی او از سال ۸۲ در پرونده وی موجود است. طبق مدارک پزشکی موجود و بررسی های انجام شده توسط پزشکان بهداری و پزشکی قانونی زندان اوین، حکم عدم تحمل حبس شامل وی شده است. با وجود تشکیل کمیسیون پزشکی و محرز شدن حکم عدم تحمل حبس، هنوز هیچ اقدامی در قبال آزادی این زندانی بیمار  صورت نگرفته است.”

منبع نزدیک به خانواده میر عبدالباقی در پایان تاکید کرد: “وی دچار اختلال حواس، لرزش بدن محصوصا در ناحیه فک و صورت بوده و داروهای ضد افسردگی، ضد توهم، آرامبخش و تپش قلب مصرف می کند. خانم میر عبدالباقی پس از اجرای حکم حبس و تحمل شرایط زندان و عدم رسیدگی پزشکی مجبور به مصرف مضاعف دارو شده است.”