سهیلا کارگر به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد

فرستنده خبر دیانا بیگلریفرد  ۱۳۹۶/۰۱/۱۲

خبرگزاری هرانا – سهیلا کارگر فعال ترک (آذری) توسط دادگاه انقلاب شهر قزوین به اتهام «عضویت در گروه به قصد برهم زدن امنیت عمومی کشور» به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه اول دادگاه انقلاب قزوین و به ریاست قاضی ذوقی، سهیلا کارگر فعال ترک (آذری) ساکنِ قزوین را به اتهام «عضویت در گروه به قصد برهم زدن امنیت عمومی کشور» و با استناد به ماده ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد.

«ایجاد گروه تلگرامی و طرح چالش‌های اتنیکی در ایران» از مهمترین عنصر مربوط به اتهام نسبت داده شده در دادنامه صادره است که به آن تحت عنوان «جریان پان ترکیسم، ارتباط با گروه خرابکارانه و تجزیه طلبی در جهت افزایش قلمرو آذربایجان جنوبی» اشاره شده است.

دادنامه خانم کارگر از مصداق ها و طیف گسترده ای از اتهامات حتی اقدامات “ضد دینی” مملو است با اینحال محکومیت نهایی این شهروند قزوینی صرفا معطوف به ماده ۴۹۹ و عضویت در جمعیت غیرقانونی است.

یک منبع نزدیک به خانم کارگر در مورد فعالیت‌های وی به این خبرگزاری توضیح داد: “خانم کارگر در سال ۱۳۹۳ با راه اندازی گروه مجازی رنگین کمان ملل در ایران و با دعوت از علاقمندان این عرصه اقدام به طرح مباحث اتنیکی و چالش‌های پیش رو در این زمینه کرد و بدین طریق مسائل مرتبط را به بحث و بررسی گذاشت.”

سهیلا کارگر پس از ماه‌ها فعالیت در گروه‌ها و کانال‌های مورد تأسیس خود، در تاریخ بیست و شش اردیبهشت سال ۹۵ از طرف نیروهای امنیتی قزوین بازداشت و سپس به بند ۲۰۹۹ بازداشتگاه اوین در تهران منتقل شد، نهایتا نیز بعد از تحمل نوزده روز بازداشت به قید وثیقه آزاد شد.

خانم کارگر اهل شهر خوی و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد نرم‌افزار است.