انتقاد خامنه‌ای از «برابری جنسیتی»: فریفتگان، خانه‌داری زن را تحقیر می‌کنند

فرستنده خبر خانم لیدا اشجعی ۱۳۹۵/۱۲/۲۹

رهبر جمهوری اسلامی توطئه صهیونیستی تازه‌ای کشف کرده است: «فمینیسم» برای نابودی بشر. او در جمع گروهی از مداحان اهل بیت در سخنانی به مناسبت روز تولد دختر پیامبر، از خانه‌داری و فرزندآوری زنان تجلیل کرد.

رهبر ایران از طرح ایده برابری زنان و مردان انتقاد کرد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در این سخنرانی گفت که برخی با انتقاد از خانه‌داری زنان (چیزی که او حرف‌های «ناقص و پوچ غرب» تعریف کرد) به «نگاه اسلام به زن» خدشه وارد می‌کنند.

او مفاهیم عدالت جنسیتی و برابری جنسیتی را نیز مفاهیمی «غربی» دانست که خود غربی‌ها اکنون از آنها «به دلیل مفاسد ناشی از آن پشیمان هستند».

او از طرح چنین ایده‌هایی در ایران شدیداً انتقاد کرد و گفت که امیدوار است «منظور کسانی که در داخل کشور چنین مباحثی را مطرح می‌کنند، همان مفهوم نادرست غربی نباشد.»

اشاره رهبر ایران شاید به تصویب اخیر ماده ۱۱۶ لایحه ششم برنامه توسعه در زمینه عدالت جنسیتی باشد.

ماده ۱۱۶ لایحه برنامه ششم توسعه ۲۰ دی‌ماه سال جاری به تصویب رسید. بر اساس این ماده، دستگاه‌های اجرائی موظف هستند تا نسبت به اعمال رویکرد عدالت جنسیتی «بر مبنای اصول اسلامی» و بر اساس «شاخص‌های ابلاغی ستاد ملی زن و خانواده» اقدام کنند.

اگرچه کسانی همچون طیبه سیاوشی، نماینده مجلس شورای اسلامی در فراکسیون امید، نزدیک به اصلاح‌طلبان که از حامیان اصلی تصویب این ماده بودند، خود قبلاً گفته‌اند که مجلس ایران به دنبال «برابری زنان با مردان» نیست، بلکه صرفاً خواهان «شایسته‌سالاری» است.

ایران در میان آخرین کشورهای جدول برابری جنسیتی در جهان قرار دارد. در زمینه کار بیرون از خانه که در تقابل با خانه‌داری مد نظر رهبر ایران قرار دارد، نرخ بیکاری در میان مردان ۷. ۸ درصد و در میان زنان ۳ .۲۰ درصد محاسبه شده است. این در حالی است که بر اساس مواد ۲ و ۳ کنوانسیون ۱۱۱ سازمان بین‌المللی کار باید برابری در فرصت‌ها و روش‎‌ها برای از بین بردن تبعیض‌های جنسیتی برقرار شود و ایران هم به این کنوانسیون پیوسته است.

رهبر ایران اما انتقادها به وضعیت زنان در ایران را نمی‌پذیرد و آن را «غربی» می‌خواند. او حتی گفت که در غرب زن «متاع و ابزار التذاذ» است و تلویحاً فمینیسم را «به احتمال زیاد جزو توطئه‌ صهیونیست‌ها برای نابودی بشر» دانست.