عاصمه جهانگیر به صورت مجزا به وضعیت حقوق بشر در کردستان اشاره کرد

فرستنده خبر خانم لیدا اشجعی ۱۳۹۵/۱۲/۱۸

عاصمه جهانگیر به صورت مجزا به وضعیت حقوق بشر در کردستان اشاره کردآژانس کُردپا: عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران با انتشار اولین گزارش خود به افزایش موارد نقض حقوق بشر در کردستان ایران پرداخت.

عاصمه جهانگیر در اولین گزارش جامع خود در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران از افزایش نقض حقوق بشر در کردستان ابراز نگرانی کرد.


در این گزارش عاصمه جهانگیر از شمار فزاینده اعدام‌ها در ایران انتقاد و اعلام کرده است: یک سوم اعدامی‌ها در ایران کُرد می‌باشند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران اشاره و عنوان کرده است: نیمی از زندانیان سیاسی در ایران کُرد هستند.

در این گزارش آمده است: ١٢٢ کولبر در کردستان به دلیل کُرد بودن مورد شلیک نیروهای نظامی حکومت ایران قرار گرفته‌اند و مسئله ستم و نقض حقوق شهروندان کُرد یارسان جای نگرانی است.

برای اولین بار است که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران به صورت مجزا به موارد نقض حقوق بشر در کردستان پرداخته است.

این گزارش سالانه‌ی عاصمه جهانگیر با استقبال جمعیت حقوق بشر کردستان ایران – ژنو روبرو گردید.

جمعیت حقوق بشر کردستان ایران – ژنو اولین سازمان حقوق بشری می‌باشد که گزارش‌های مرتبط با نقض حقوق بشر در کردستان را به سازمان ملل و گزارشگر ویژه آن در امور حقوق بشر ایران ارائه می‌دهد.