معلمانی که از مهر حقوق نگرفته‌اند/ زمان واریز مطالبات معلمان

فرستنده خبر خانم بیگلریفرد ۱۳۹۵/۱۲/۲۰

معلم

آموزش و پرورش از ابتدای مهر تا کنون به دلیل کسری بودجه هنوز یک ریال از مطالبات حق‌التدریس نیروهای رسمی و آزاد را پرداخت نکرده است در همین رابطه آموزش‌وپرورش زمان واریز مطالبات معلمان را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حق‌التدریس معلمان رسمی آموزش‌وپرورش، حقوق معلمان حق‌التدریس، حقوق سرباز معلمان و نیروهای قراردادی هر سال به دلیل کسری بودجه آموزش‌وپرورش با تاخیرهای بسیار و چند ماهه پرداخت می‌شود.

در بودجه سال 96 وزارت آموزش‌وپرورش، اعتبار مربوط به حقوق و مزایا ( بند و ) معادل 30 میلیون و 700 هزار تومان تعیین شده و بودجه مربوط به سایر هزینه‌های اجتناب ناپذیر و ضروری معادل 2 هزار و 800 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که به اذعان برخی کارشناسان بودجه‌ریزی به میزان دو هزار و 400 میلیارد تومان کسری خواهد داشت.

طبق اعلام مسئولان آموزش‌وپرورش، در سال‌های اخیر بودجه بند سایر آموزش و پرورش کاهش یافته که این بخش مربوط به هزینه‌های غیر پرسنلی است همچنین حقوق سرباز معلمان، حق‌التدریس نیروهای شاغل و آزاد نیز در این بخش تعریف می‌شود. موضوعی که علی اصغر فانی وزیر سابق آموزش‌وپرورش در جلسه تودیع خود از آن به عنوان واقعیتی تلخ  در آموزش‌وپرورش یاد کرد و گفت:  باید یک واقعیت تلخ را بگویم سهم اعتبارات غیرپرسنلی از کل اعتبارات آموزش و پرورش از1.6 درصد در سال 92 به یک درصد در سال 94 کاهش یافت و با یک درصد چه کاری می توان کرد؟ از اعتبار اختصاص یافته به بند سایر باید هزینه‌های جاری، سرانه مدرسه و بحث‌های کیفیت بخشی  اجرا شود.

همچنین شهریور سال گذشته مربیان پیش دبستانی طبق قانون مصوب مجلس به صورت حق التدریس در آموزش‌وپرورش به کار گرفته شدند که بودجه‌ای برای پرداخت حقوق آنها پیش بینی نشده است.

آموزش‌وپرورش از ابتدای سال تحصیلی 95-96 هنوز ریالی از حق‌التدریس نیروهای رسمی و آزاد و حقوق سرباز معلمان را پرداخت نکرده است چرا که به دلیل کسری بودجه این وزارتخانه، پولی برای پرداخت این مطالبات وجود ندارد. در هفته‌های گذشته آموزش‌وپرورش از تامین اعتبار یک هزار میلیارد تومانی از سوی دولت برای پرداخت مطالبات در بحث حق‌التدریس معلمان، حقوق سرباز معلمان و نیروهای قراردادی و سرانه مدارس خبر داد اما با وجود انعکاس این خبر در تاریخ 6 اسفند 95، معلمان همچنان از واریز نشدن مطالباتشان خبر می‌دهند.

یکی از معلمان از توابع شهرستان نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: به عنوان معلم در قالب بسته‌های حمایتی ( خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی) از ابتدای مهر مشغول فعالیت هستم اما با گذشت 6 ماه از سال تحصیلی هنوز یک ریال از حقوق ناچیز که مبلغ آن 580 هزار تومان تا 700 هزار تومان است، پرداخت نشده و در دو سال گذشته نیز هیچ عیدی به آنها داده نشده است.

یکی دیگر از مربیان پیش دبستانی نیز که مطابق مصوبه مجلس هم‌اکنون به عنوان معلم حق‌التدریس در دوره ابتدایی مشغول به کار است، عنوان می‌کند: از مهر تا به امروز حتی یک ریال به عنوان حقوق دریافت نکرده‌ام و برای رفت‌وآمد به مدرسه نیز از جیب خودم هزینه می‌کنم، هیچ‌ انگیزه‌ای برای کار کردن ندارم و فقط به امید استخدام به کلاس می‌آیم.

** آغاز پرداخت مطالبات معلمان از هفته جاری

منصور مجاوری مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش‌وپرورش در رابطه با زمان پرداخت مطالبات حق‌التدریس معلمان به تسنیم گفت:‌ قرار است این مطالبات پس از پرداخت حقوق معلمان از روز شنبه واریز شود.

به گزارش تسنیم، مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه سال 96 مصوب کرد تا دولت حقوق کارکنان آموزش‌وپرورش را به صورت ماهانه پرداخت کند  و براین اساس هر موضوعی که ذیل عنوان حقوق تعریف می‌شود ازجمله حقوق نیروهای رسمی، پیمانی و سرباز معلمان باید به صورت منظم در هر ماه پرداخت شود به نظر می‌رسد در صورت اجرایی شدن این مصوبه مجلس در سال 96، پرداخت حقوق در آموزش وپرورش سامان یافته و تاخیرها در پرداخت مطالبات معلمان پایان یابد.

انتهای پیام/