ثبت بیش از ٧٠ هزار همسر آزاری در سال

فرستنده خبر خانم دیانا بیگلریفرد ۱۳۹۵/۱۲/۰۹

خبرگزاری هرانا ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که ثبت بیش از ٧٠ هزار همسر آزاری در سال که همسرآزاری جسمی با ۴١ درصد رایج‌ترین آن است نشان‌دهنده صحت این ادعاست که نیاز مبرم به توجه بیشتر به مناسبات اخلاقی درون خانواده داریم.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از آنا، علی ربیعی در یادداشتی نوشت: «به نظر من، میزان انسانی بودن یک جامعه، به میزان توجه آن جامعه و نوع نگاه نسبت به کودکان، سالمندان، معلولان و به‌ طور کلی افرادی که به دلایلی توانایی استفاده موثر و کامل از مواهب اجتماعی را ندارند بستگی دارد.

وقتی بحث مناسبات اخلاقی یک جامعه و «آزار ساختاری» مطرح می‌شود، یعنی فرد حتی در خانه به خود اجازه همسر آزاری و کودک آزاری می‌دهد. میزان تنشی که فرد با خودش از جامعه به خانه می‌برد می‌تواند زمینه‌ساز بروز پدیده زندگی‌های متزلزل یا طلاق شود.

ثبت بیش از ٧٠ هزار همسر آزاری در سال که همسرآزاری جسمی با ۴١ درصد (طبق بررسی‌های انجام شده در اورژانس اجتماعی کشور) رایج‌ترین آن است نشان‌دهنده صحت این ادعاست که نیاز مبرم به توجه بیشتر به مناسبات اخلاقی درون خانواده داریم. روند رو به افزایش کودک‌آزاری در کشور نیز تاییدی دیگر بر ضرورت جدی گرفتن مساله زیست اخلاقی است.

بر این باورم برای دوری از روبه‌رو شدن با پدیده‌های این چنینی، باید بیش از پیش در مورد زیست اخلاقی جامعه صحبت کنیم. وقتی ما در ذات انسان‌های یک جامعه، رفتار جامعه را به سمتی ببریم که همگان وظیفه «فراهم کردن شرایط مناسب برای حرکت دیگران» را بر خود فرض و لازم بدانند آثار آن نه تنها در جنبه‌های رفتاری بلکه در ساخت و سازهای فضای فیزیکی شهری هم بازتاب و اثر مثبت خود را بر جای می‌گذارد.

بیایید همه‌مان هر روز از خودمان سوال کنیم ما، امروز را برای بهتر شدن زندگی دیگران، چگونه سپری کردیم؟ امیدوارم بتوانیم به سمت جریان عظیم اجتماعی که «زندگی را برای آنان که توان کمتری دارند راحت‌تر کنیم» برویم تا آثار آن در نهادهای اخلاقی و رفتاری همه ما نهادینه شود.»