درسا درخشانی قهرمان آزادی ٫ تحلیل خبر از خانم رحمانی

درسا درخشانی قهرمان آزادی
درسا درخشانی شطرنج باز جوانی که با ظاهری بی حجاب در مسابقات بین‌المللی شرکت جست ٬ با انتقادهای شدید مسئولین جمهوری اسلامی مواجه وازادامه مسابقه باز ماند‍. البته این خبر تازه ای نیت بلکه نزدیک به چهار دهه می باشد که زنان به بهانه زیر پا گذاشتن رعایت پوشش اسلامی نه تنهااز شرکت در مسابقات باز می مانند بلکه حق تماشای مسابقات در استادیوم ها هم از انان سلب شده است . محدودیت‌ موجود در پوشش از طرفی ، و در برخی از رشته‌های ورزشی هم زنان حق ورود ندارند. وحرف اخر انکه ٬ حق شرکت در مسابقه را حجاب تعین میکند نه علاقه نه تلاش بازی کن .

لباس‌های طراحی شده برای زنان در مسابقه‌های بین‌المللی، تاکنون در چند مورد دردسرساز شده است. تیم فوتبال زنان ایران، در بازی‌های مقدماتی المپیک لندن به دلیل عدم تطابق لباس با موازین بین‌المللی، از رقابت‌ها حذف شد ند که هرچند در نهایت، این پوشش مورد تائید قرار گرفت، اما زنان ایرانی دیگر شانس حضور در رقابت‌ها را نیافتند.
در سال ۲۰۱۳ تیم کاتای ایران که در آستانه کسب مدال طلا قرار داشت ٬ به دلیل تغییر لباس حذف شد.
نواقص این پوشش ، در کاهش بازدهی و توانایی ورزشکاران خود را نشان می دهد که تا چه حد تاثیر گذار است .
از انجائیکه فعالیت ورزشی٬ گرما تولید می‏کند٬ با پوشش اسلامی این گرما به تولید عرق بیشتر انجا میده وبه سلامتی ورزشکاراسیب جدی وارد می کند.
واین در حالی است که مسئولان ورزش ایران در گفته‌های خود بر اهمیت حضور زنان با پوشش اسلامی تاکید می‌کنند و از زنان ورزشکار نیز خواسته می‌شود در مصاحبه‌های خود بر این موضوع تاکید کنند. جمهوری اسلامی سالانه هزینه های زیادی بابت تحکیم حجاب اجباری از قبیل گشت ارشاد و نیروهای نامحسوس و تبلیغات و… پرداخت می کند تا این ستون حاکمیت( حجاب اجباری) همیشگی وپا بر جا بماند
اما درسا درخشانی این شطرنج باز جوان با شجاعت در برابر این اجبار ایستاد ٬ تا برای بار دیگر اثبات کند ٬ ما زنان ایرانی برای به دست اوردن حقوق انسانی خود تلاش و از پای نخواهیم نشست.
ما تنها بدلیل زن بودن از شرکت و پیشرفت در ورزش هایی باز مانده ایم که مردان آزادانه در آن شرکت می کنند.ماده 1 اعلامیه جهانی حقوق بشر که از برابری می گوید و همه را دارای عقل و وجدان می داند،ماده 2 که بر عدم تبعیض تاکید دارد، هر کس می تواند بدون هیچ گونه تمایز از تمام حقوق و آزادی های که در اعلامیه جهانی حقوق بشر ذکر شده است بهرمند گردد و همینطور ماده 22 که حق امنیت اجتماعی برای هر فرد جامعه را در جهت رشد و نمو نیاز می دارد.