آرش صادقی ترند جهانی توییتر شد

فرستنده خبر خانم زرین تاج الیاسی ۱۳۹۵/۱۰/۱۰

آرش صادقی، زندانی سیاسی، امروز ۱۰ دی، ۳۰ دسامبر برای ساعاتی ترند اول جهانی در شبکه توییتر بود. او ۶۸ روز است که در اعتصاب غذاست.

160609134220_arash_sadeghi_640x360_facebook_nocredit

امروز برای ساعاتی، کاربران توییتر در سراسر جهان با ارسال توییت‌های خود با هشتگ «آرش را نجات دهید» (#saveArash) خواستار توجه مقامات قضایی ایران به وضعیت سلامتی او و جلب توجه نهادها و سازمان‌های حقوق بشری به وضعیت او شدند و نام او را به ترند جهانی توییتر تبدیل کردند. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرده که بیش از نیم میلیون پیام توییتری، برای درخواست نجات آرش صادقی زندانی در اعتصاب غذا منتشر شد.

آخرین گزارش‌ها حاکی از این است که حال این زندانی سیاسی وخیم است و با مشکلات کلیه، احتمال سوراخ شدن معده و احتمال خونریزی معده در خواب، بریده بریده گفتن کلمات، پوسته پوسته شدن پوست بدن، بی‌خوابی، خطر به کما رفتن و خطر مرگ دست به گریبان است که همگی از عوارض اعتصاب غذا هستند.

در  ۲۴ ساعت گذشته هشتگ‌های مربوط به آرش صادقی بیش از ۶۷ هزار بار توییت شد و در فاصله ساعت پنج تا شش عصر  بیش از ۹۰ هزار بار توییت شد. از جمله کسانی که درباره او توییت کردند محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس بود که نوشت: «درحد مقدوراتم به‌عنوان یک نماینده مجلس درحال پیگیری و کمک به زندانیان فعال مدنی، به‌ویژه آرش صادقی و علی شریعتی هستم.»

خواسته آرش صادقی که برای زسیدن به آن دست به اعتصاب غذا زده، آزادی همسرش گلرخ ایرایی است.

طاهره ابراهیمی ایرایی، مادر گلرخ ایرایی گفته که چهار روز است از وضعیت او خبر ندارد و به اندازه‌ای ضعیف شده که ممکن است توان تماس گرفتن نداشته باشد.

مادر گلرخ ابراهیمی گفته که با او تماس گرفته‌ و گفته‌اند که ممکن است روز شنبه موضوع آرش صادقی در مجلس مطرح شود.

به گزارش سایت زیتون، امیر رئیسیان، وکیل آرش صادقی، خبر داده که پرونده گلرخ ایرایی از دو هفته پیش به شعبه ۳۳ دیوان عال کشور ارسال و با مرخصی او نیز تا مشخص شدن نتیجه رای دیوان عالی به شرط «شکسته شدن اعتصاب آرش صادقی» موافقت شده است.

اما یک منبع مطلع به زیتون گفته که دادستانی با مرخصی گلرخ ایرایی موافقت و در خواست وثیقه کرده است و اعزام او به مرخصی نیز در گروی موافقت آرش صادقی با شکست اعتصاب غذاست. اما در شبکه‌های اجتماعی اخبار ضد و نقیضی در این زمینه منتشر شده است. گروهی صحت این ادعاها را رد کرده‌اند و گفته‌اند هیچ قولی در این زمینه داده نشده است.

وکیل آرش صادقی در پاسخ به این‌که چرا موکلش از شکستن اعتصاب غذا خودداری می‌کند، گفته: «به این دلیل که به این حرف‌ها اعتماد ندارد، اگر شما هم بودید بعد از ۶۸ روز اعتماد نمی‌کردید. فراموش نکنیم که ۶۸ روز اعتصاب غذا آثار روانی و ذهنی و عصبی شدیدی دارد.»

آرش صادقی زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین، سه شب پیش در اثر افت فشار، تپش قلب، تنگی نفس و بالا آوردن مقادیر زیادی خون به حالت نیمه بیهوش به بیمارستان طالقانی منتقل و سپس روز گذشته به زندان بازگردانده شد.

در بیمارستان طالقانی تهران، پزشکان از آرش صادقی خواستند که آندوسکوپی را انجام دهد چرا که اگر معده او سوراخ شده باشد خطر به کما رفتن و حتی فوت او وجود دارد.

اما چون بدن آرش صادقی در اثر اعتصاب غذا به شدت ضعیف شده، باید برای انجام عمل آندوسکوپی، سرم تراپی را انجام دهد. اما آرش صادقی با وصل سرم مخالفت کرد و روز گذشته تنها پس از تزریق داروی ضد تهوع به زندان بازگردانده شد.

آرش صادقی، فعال سیاسی و دانشجوی اخراجی دانشگاه علامه طباطبایی به همراه همسرش، گلرخ ابراهیمی ایرایی، در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ توسط قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه بازداشت و یکم دی‌ماه سال ۹۴ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی»، «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه غیرقانونی» و همسرش به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به ترتیب به پانزده سال حبس و شش سال حبس محکوم شدند.

این حکم برای آرش صادقی در دادگاه تجدیدنظر مورد تائید قرار گرفت که با حساب چهار سال تعلیقی در پرونده قبلی حکم به ۱۹ سال حبس افزایش یافت.

پیش‌تر نیز در جریان مراجعه مأموران امنیتی به خانه مادر آرش صادقی برای بازداشت پسرش در سال ۱۳۸۹، مأمورین با واردکردن ضربه‌ای به سر مادر او باعث خونریزی مغزی شده که مادر این فعال دانشجویی پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان درگذشت.

در این زمینه بیشتر بخوانید: