گزارش کنفرانس بین المللی اتحادیه های کارگری در مورد ایران

فرستنده خبر خانم لیدا اشجعی ۱۳۹۵/۰۹/۱۰

در تاریخ ۲۴ و ۲۵ نوامبر کنفرانس بین المللی اتحادیه های کارگری با هدف چگونگی حمایت از همکاران خود در ایران در شهر استکهلم برگزار شد. گزارش این کنفرانس را در ادامه بخوانید ...

پس از لغو تحریم ها علیه ایران (پسا برجام) شرایط سرمایه گذاری در ایران بسان معدن طلا توصیف شده است. در عین حال تهدید و احکام غیر قانونی و زندان علیه فعالین اتحادیه ای در ایران افزایش پیدا کرده و شرایط کار کارگران ایران با ارائه پیشنهاد لایحه تغییر قانون کار در معرض بدتر شدن قرار دارد.

در تاریخ ۲۴ و ۲۵ نوامبر کنفرانس بین المللی اتحادیه های کارگری با هدف چگونگی حمایت از همکاران خود در ایران در شهر استکهلم برگزار شد.
شرایط موجود کار در ایران وموقعیت اتحادیه های کارگری در ایران از هر جهت کاملا نامساعد و مورد اعتراض است. استخدام رسمی و داتمی در ایران امری استثنایی شده است. ۹۰ درصد کارگران شامل قرارداد موقت کار هستند. بسیاری از کارگران برای تامین زندگی مجبورند کار دوم و سوم داشته باشند. ۷۰ درصد کارگران دارای حداقل دستمزد ماهانه یعنی ۲۵۵ دلار می باشند. این معادل پرداخت حداقل اجاره خانه است و کفایت تامین هزینه یک خانواده را نمیکند.

با توجه به این شرایط خبر تغییر قانون کار میتوانست اقدامی مثبت تلفی شود. اما برعکس بجای بهبود شرایط کارگران قرار است وضع آنان بدتر شود و به کارفرمایان قدرت عمل بیشتری داده شده، قراردادهای رسمی داتمی ضعیف تر شده و شرایط برای پایین نگه داشتن حداقل دستمزدها فراهم تر شود، در لایحه پیشنهادی اشاره ای به قرار داد جمعی و تعهد به تعیین حداقل دستمزد نشده و با حذف شرط سنی کار کودکان قانونی شده است.
به نظر سعید محمودی پرفسور حقوق بین الملل اگر اعتراضات کارگری نبود تغییر در قانون کار اکنون عملی شده بود.
طبق نظر محمودی تلاش برای تغییر در قانون کار سابقه طولانی دارد اما هدف دولت ایران از تعجیل در تحقق آن جلب سرمایه گذاران خارجی است.
با لغو تحریم ها علیه ایران که در اوایل سال ۲۰۱۶ انجام گرفت ایران به مثابه معدن طلا برای سرمایه گذاران خارجی توصیف شده و کشور سوئد در این میان استثنا نیست.
در سالهای اخیر بسیاری از شرکت های سوئدی که تابجال فعالیت چندانی در ایران نداشته اند اکنون امکان فعالیت بیشتر در ایران را پیدا کرده اند. در عین حال مناطق معینی به عنوان” مناطق آزاد تجاری” قرار است از شمول قانون کار خارج شوند.
– لارش لیندگرن دبیر اتحادیه کارگران ترانسپورت سوئد و ومعاون دبیر بین المللی اتحادیه های کارگری ترانسپورت اروپا؛ آی.تی.اف می گوید که “ما دقیقا میدانیم که در این مناطق چه اتفاقی خواهد افتادد: نبود ابتدایی ترین قوانین کار”
قرار است لایحه اصلاح قانون کار به وزارت کار بازپس فرستاده شود. پس از واکنش های اخیر (اعتراضات کارگری) قرار است کمیته ویژه ای این لایحه را بازنگری و در آن تجدید نظر کند.
پرفسور سعید محمودی به تغییرات احتمالی خوشبین نیست اما تاکید دارد که که نقش تشکل های مستقل کارگری در بازپس گرفتن این لایحه بسیار مهم است. در عین حال اعتراض به رژیم وسیاست های آن در ایران هزینه بالایی برای فعالین کارگری دارد.
– سعید محمودی می گوید که “سرکوب اعتراض علیه رژیم بسیار شدید است. دولت کنونی تحمل هیچگونه اعتراضی را ندارد. عملکردهای غیر قانونی رژیم (دادگاههای غیرقانونی به بهانه تهدید امنیت کشور) زندان، اذیت و آزار و شکنجه مخالفین از جمله علیه فعالین مستقل کارگری امری عادی است”.
ال.او و اتحادیه کارگری ترانسپورت سوئد طی سالهای اخیر با تشکل های مستقل کارگری در ایران در ارتباط بوده و نسبت به شرایط اتحادیه های کارگری در ایران و زندانی کردن فعالین کارگری اعتراض کرده اند. این دادگاهای غیرقانونی عموما سریع و بدون حضور وکیل مدافع انجام میگیرد .در این رابطه باید متذکر شد که اتحادیه کمونال، اتحادیه معلمان سوئد و اتحادیه سراسری کارمندان سوئد (ت.س.او) در مورد شرایط کارگران ایران واکنش نشان داده اند.
در تاریخ ۲۴ و ۲۵ نوامبر کنفرانس بین المللی اتحادیه های کارگری در مورد ایران با هدف گردهمایی اتحادیه های کارگری که در رابطه با ایران فعالیت می کنند جهت مبادله اطلاعات و هماهنگی فعالیت میان آنها از طرف ال.او و اتحادیه کارگری ترانسپورت سوئد برگزار شد. در این کنفرانس همچنین نمایندگانی از کنفدارسیون جهانی اتحادیه های کارگری (I.T.U.C)،          اتحادیه های کارگری ترانسپورت اروپا (I.T-F) و آموزش بین الملل (I.E) و سازمان بین المللی یونیون تو یونیون (Union to Union) شرکت داشتند.
سعید تقوی مسئول پروژه پلاتفرم اتحادیه های کارگری سوئد- ایران و نماینده اتحادیه کارگری ترانسپورت سوئد ضمن خوشنودی از نتیجه این کنفرانس می گوید امیدواریم که فعالیت ما باعث تشویق سندیکاهای کارگری در کشورهای دیگر بشود۰ و با تحت فشار قرار داد ن دولتهایشان بخواند آنها در تماسهای خود با رژیم ایرا ن نسبت به عدم رعایت حقوق بشر و آزادیهای سندیکای در ایران رژیم را تحت فشار قرار بدهند
ما در آینده نزدیک قرار است که نامه مشترک سندیکاهای کارگری را به نخست وزیر سوئد، استفان لوفن، قبل از سفر ایشان به ایران که در ماه دسامبر و یا اویل ژانویه ۲۰۱۷ انجام خواهد گرفت ارائه دهیم. هنوز هدف از این سفر که آیا این سفر ملاقات میان مقامات دولتی بوده و یا برای بررسی امکانات سرمایه گذاری شرکت های سوئدی انجام میگیرد یا نه منتشر نشده است”.
بنا به اظهارات لیف ایساکسون از روابط بین الملی ال.او “اگر قرار است نمایندگان شرکت ها به این سفر دعوت شوند انتظار ما این است که نمایندگان اتحادیه های کارگری نیز در این هیئت شرکت داشته باشند. در غیر این صورت ما به آن اعتراض می کنیم .

گزارش از آننا نی لاندر- مسئول روابط عمومی یونیون*
منبع: www.uniontounion.org
ترجمه: پلاتفرم اتحادیه های کارگری سوئد- ایران