حکمرانی مافیا در زندان رجایی شهر و دشواری مضاعف زندانیان

فرستنده خبر خانم لیدا اشجعی ۱۳۹۵/۰۷/۰۶

zendan-2

خبرگزاری هرانا – پس از گزارش‌ بازرسی‌های خشن توام با ضرب‌وشتم شدید زندانیان، محمد مردانی رئیس زندان رجایی‌شهر کرج در بخش‌نامه ای به روسای اندرزگاه‌های این زندان خواستار اعمال محدودیت در خرید و تعمیر وسایل برقی، ملاقات، ورود مواد غذایی و کتاب شده است. این محدودیت‌ها درحالی است که فروشگاه‌های این زندان اقلام اصلی از قبیل گوشت، مرغ، ماهی، میوه و سبزی‌جات برای فروش ندارند. از سوی دیگر مدت یک‌ماه است دستگاه نانوایی زندان نیز خراب است. مسئولین این زندان در پاسخ به اعتراض زندانیان تنها با تمسخر پاسخ داده‌اند که «اینجا زندان است و باید مجازات شوید نه هتل».

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس بخش‌نامه‌ای که از سوی داریوش امیریان مدیر داخلی زندان رجایی‌شهر و با امضای محمد مردانی رئیس این زندان به روسای اندرزگاه‌ها ابلاغ شده است، محدودیت‌های جدیدی بر زندانیان این زندان اعمال می‌شود.

در این بخش‌نامه که نسخه ای از آن در اختیار هرانا قرار گرفته است آمده؛ پیرو دستور مدیر زندان به کلیه زندانیان ابلاغ شود درخواست‌هایشان با موضوعات ذیل امکان‌پذیر نبوده و انجام نخواهد شد:

مورد اول- به هیچ وجه مجوز خرید یخچال، تلویزیون، کولر و سایر لوازم برقی از فروشگاه [زندان] یا بیرون از زندان صادر نخواهد شد.

مورد دوم- قرارداد زندان با تعمیرکار وسایل [برقی] به اتمام رسیده و وی به پوسته خارجی انتقال یافته، از این رو امکان تعمیر لوازم برقی وجود ندارد.

مورد سوم- از اعطای هرگونه ملاقات با بستگان درجه ۲ ممانعت بعمل آمده و اصلا امکان آن وجود نخواهد داشت.

مورد چهارم- اخذ هرگونه مواد غذایی [از خارج از زندان] اکیدا ممنوع بوده و به هیچ وجه امکان ندارد، مواد خوراکی بایستی از طریق فروشگاه زندان تهیه شوند.

مورد پنجم- ملاقات همز‌مان و دسته جمعی اعضای فامیل در یک روز ممکن نیست.

مورد ششم- فعلا با ورود هرگونه کتاب نیز موافقت نمی‌گردد، به ازای هرجلد کتاب ورودی باید حداقل یک جلد کتاب قدیمی خوانده شده از زندان خارج گردد تا از تجمع کتاب‌ها جلوگیری شود.

لازم به ذکر است اعمال محدودیت های این چنینی در محیطی چون زندان بدنام رجایی شهر در حالی است که انواع مواد مخدر و حتی سلاح سرد در زندان به راحتی خرید و فروش میشود، ناظران زیادی معتقدند این قبیل محدودیت ها صرفا به ایجاد بازار سیاه و توسعه باندهای مافیایی درون زندان منجر میشود.

ابلاغ این بخشنامه در حالی اتفاق می‌افتد که هفته گذشته هرانا گزارش کرده بود، حدود ۱۰۰ تن از نیروهای گارد ضد شورش زندان رجایی شهر کرج با دستور رئیس این زندان به بهانه بازرسی اقدام به ضرب و شتم شدید زندانیان و تخریب اموال آنها نموده بودند.

این بازرسی‌ها ظرف ۲۴ ساعت و در چند مرحله صورت گرفت، به طوری که یکی از سالن‌ها در دو مرحله و حتی ساعت ۲ بامداد مورد تهاجم قرار گرفته، اموال زندانیان از جمله تلویزیون و دیوار برخی از سلول‌ها در این بازرسی‌ها تخریب شده بود. علی‌رغم این اقدامات خشونت آمیز مورد غیرقانونی خاصی نیز توسط ماموران کشف و ضبط نشد.

از سوی دیگر اعمال این محدودیت‌ها از آن‌جایی زندگی را بر زندانیان این زندان سخت‌تر خواهد کرد که بیش از سه ماه است فروشگاه‌های اندرزگاه‌های مختلف اقلام اصلی از قبیل گوشت، مرغ، ماهی، میوه و سبزی‌جات برای فروش ندارند. از سوی دیگر مدت یک‌ماه است دستگاه نانوایی زندان نیز خراب است. مسئولین این زندان در پاسخ به اعتراض زندانیان تنها با تمسخر پاسخ داده‌اند که «اینجا زندان است و باید مجازات شوید نه هتل».

یک منبع نزدیک به زندانیان زندان رجایی‌شهر در این مورد به گزارشگر هرانا توضیح داد: “مدت سه ماه است که فروشگاه زندان به دستور رئیس زندان از فروش گوشت ومرغ و ماهی خوداری کرده است. در این چند ماه هر وقت زندانیان به روسای بند مراجعه کرده‌اند که چرا مواد غذایی مورد نیاز را فروشگاه زندان نمی آورد با خنده جواب داده‌اند که اینجا زندان رجایی شهراست نه هتل شما باید اینجا مجازات شوید. بایستی اشاره کرد در زندان یک رستوران افتتاح شده که زندانیانی دارای استطاعت مالی هر غذایی که بخواهند با قیمت های بالا خریداری می‌کنند در حالی که اکثریت مطلق زندانیان باید با حسرت به غذا خوردن آنها نگاه کنند یا که از ته مانده آنها استفاده کنند.”

این منبع هم‌چنین ادامه داد: “رئیس زندان و باند مافیای زندان از این بابت بسیار سود می برند ضمنا در غذای زندان چندین سال است که هرگز گوشت قرمز ومرغ و ماهی وجود ندارد و فقط از سویایی که خوراک دام است به زندانیان داده می شود و در این چند ماه از فروش میوه و تره بار هم خبری نیست. برای زندانیان خوردن پیاز و سیب زمینی هم یک آرزو شده است و بسیاری از زندانیان با سوءتغذیه مواجه شده اند. هیچ کس در زندان جواب گو نیست. در حال حاضر عواملی هستند که سیب زمینی و پیاز را بطور قاچاقی از آشپز خانه زندان تا کیلویی شصت هزار تومان خریداری می کنند.”

منبع نزدیک به زندانیان در پایان تاکید کرد: “بیش از یک‌ماه است که دستگاه پخت نان ماشینی خراب است و نان زندان از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است. جالب این که مسئولین و کارکنان زندان نان مورد نیاز خود را از خارج از زندان وارد می‌کنند و به اعتراضات زندانیان نیز اصلا توجهی نکرده‌اند.”