سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: دوتابعیتی‌ها مورد توجه دشمن هستند

فرستنده خبر خانم زرین تاج الیاسی 31.08.2016

حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خبر از تشکیل جلسه این کمیسیون با فرماندهان اطلاعات سپاه داد. در این جلسه عنوان شده که افراد دوتابعیتی “مورد توجه سرویس‌های اطلاعاتی دشمن در پروژه نفوذ” هستند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، خبر از تشکیل جلسه‌ای با عنوان “بررسی پروژه نفوذ” با حضور فرماندهان سپاه پاسداران و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس داده است.

بر اساس این گزارش حسین نقوی سخنگوی این کمیسیون روز چهارشنبه (۱۰ شهریور/ ۳۱ اوت) با اعلام این خبر گفته: «در این جلسه مطرح شد که افراد دو تابعیتی، مورد توجه سرویس‌های اطلاعاتی دشمن در پروژه نفوذ هستند.»

به گفته این نماینده مجلس، در جلسه مذکور تعدادی از مسئولان اطلاعات سپاه حضور داشته‌اند و “ارکان پروژه نفوذ” در حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: صدور کیفرخواست برای شهروندان دوتابعیتی بازداشت‌شده در ایران

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است: «در این جلسه مطرح شد که نمونه‌های مختلف به کار گرفته شده در پروژه نفوذ، دارای تابعیت مضاعف هستند. در همین راستا اشاره شد که فردی که در جریان مذاکرات هسته‌ای به اتهام جاسوسی بازداشت شده دارای تابعیت مضاعف است.»

سخنگوی قوه قضائیه روز یکشنبه (۲۸ اوت/ ۷ شهریور) در نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌‌ها، دستگیری یک عضو تیم مذاکرات هسته‌ای ایران را به اتهام “عامل نفوذی” تأیید کرده بود. نام این فرد در برخی منابع خبری “دری اصفهانی” ذکر شده است.

به گفته نقوی در این جلسه به کلیه مسئولان و مدیران جمهوری اسلامی و نیز نمایندگان مجلس توصیه شده که مراقب ارتباطات خود باشند. طبق این توصیه “(دشمنان) ممکن است از طرق مختلف اعم از خبرنگار، فعال اقتصادی و غیره وارد شوند و خود آن‌ها یا فرزندان آن‌ها را گرفتار کنند؛ لذا دقت و مراقبت جدی از خود و اعضای خانواده ضرورت حیاتی دارد.”

این نماینده مجلس تاکید کرده که این جلسات برای “رصد کردن پروژه نفوذ” به طور مستمر ادامه خواهد داشت.

حدود دو ماه پیش نیز نمایندگان مجلس طرح تحقیق و تفحص از دو تابعیتی‌ها را به هیات رئیسه مجلس ارائه کردند. بر اساس این طرح باید مشخص شود کدامیک از مدیران دولتی دوتابعیتی هستند یا همسر و فرزند دوتابعیتی دارند.

دو تابعیتی بودن رئیس کل سابق بانک ملی ایران، محمود رضا خاوری که سه هزار میلیارد تومان اختلاس کرده بود و اکنون در کانادا به سر می‌برد و نیز مدیرانی که “گرین کارت” آمریکا را دارند دلیل ارائه این طرح بوده است.

تقریبا تمام کسانی که در عرصه‌های اجتماعی یا حتی علمی فعالیت داشته و دوتابعیتی هستند پس از سفر به ایران دستگیر شده یا مورد بازجویی قرار می‌گیرند. آخرین نمونه هما هودفر، استاد دانشگاه در کانادا بوده که از خرداد ماه در زندان اوین به سر می‌برد.

امید کوکبی، فیزیکدان ایرانی آمریکایی نیز پنج سال در زندان بود و چند روز پیش به طور مشروط و به علت بیماری آزاد شد.