نوشتن از روی احادیث، مجازات قتل مادر

فرستنده خبر اقای نوید احمدفخرالدین ۱۰/۰۵/۱۳۹تصویر نوشتن از روی احادیث، مجازات قتل مادربه گزارش جام‌جم، 23 اسفند سال 93، قتل پیرزنی در محله جامی به پلیس گزارش شد. ماموران پس از حضور در محل با جسد زن 70 ساله در کمد دیواری در حالی که خفه شده بود، روبه‌رو شدند.

فرزند مقتول که موضوع را به پلیس گزارش داده بود،در تحقیقات گفت: مادر و برادرم در این خانه زندگی می‌کردند. امروز برای دیدن مادرم به خانه‌اش آمدم که حضور نداشت. به موضوع مشکوک شده و پس از باز کردن در کمد، با جسد مادرم زیر رختخواب‌ها روبه‌رو شدم.

تحقیقات محلی نیز نشان داد، همسایه‌ها صدای درگیری پیرزن و پسرش را شنیده بودند. ماموران که احتمال می‌دادند پسر 30 ساله مقتول عامل جنایت باشد، او را تعقیب و دستگیر کردند.

متهم به نام سامان در بازجویی به قتل اعتراف کرد و گفت: از مادرم پول خواستم، اما نداد. سر همین موضوع درگیر شدیم و او را کشتم.

پس از اعتراف به قتل و بازسازی صحنه جنایت، پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد. متهم سرانجام در شعبه دوم دادگاه کیفری استان تهران و به ریاست قاضی مقدم پای‌میز محاکمه قرار گرفت.

سپس سامان در جایگاه ایستاد و در دفاع از خود گفت: من به شیشه اعتیاد داشتم و برای تهیه هزینه موادمخدر با مادرم چند بار درگیر شده بودم. آن روز هم با هم درگیر شدیم و وقتی بیهوش شد، او را داخل کمد گذاشتم. در این کمد ابزار نگهداری می‌کردم و مادرم را داخل آن مخفی کردم، اما رختخواب را روی او نریختم.

پس از آخرین دفاعیات متهم، قضات دادگاه برای تصمیم‌گیری وارد شور شدند و با توجه به گذشت اولیای دم، سامان را از جنبه عمومی جرم به ده سال حبس و پرداخت دیه محکوم کردند.

قضات دادگاه با توجه به این که مقتول پیرزنی بی‌دفاع بود و پسرش او را با قساوت به قتل رسانده بود، متهم را از جنبه مجازات تکمیلی به صد بار نوشتن از روی احادیث در زمینه احترام به پدر و مادر و تحقیق در این رابطه محکوم کردند.

بر اساس حکم دادگاه، سامان باید صدبار از روی ترجمه فارسی آیات 23 و 24 سوره اسراء بنویسد. همچنین باید صد بار از روی حدیث پیامبر که فرمودند: «نسبت به پدر و مادر خود نیکوکار باش تا پاداش تو بهشت باشد، ولی اگر عاق آنها شوی جهنمی خواهی بود.» بنویسد.

«کیفر سه گناه به قیامت نمی‌ماند و گناهکار در همین دنیا مجازات می‌شود. عاق پدر و مادر، ظلم و تجاوز به مردم و ناسپاسی در مقابل احسان و نیکی.» متهم بر اساس حکم باید صد بار از روی این حدیث نبوی نیز بنویسد.

«چشم‌هایت را جز از روی دلسوزی و مهربانی به پدر و مادر خیره مکن و صدایت را بلندتر از صدای آنها نکن. دست‌هایت را بالای دست آنها مبر و جلوتر از آنها راه مرو.» سامان صد بار هم باید این حدیث امام صادق (ع) را نوشته و به دادگاه ارائه کند. قاتل مادر، در پایان باید تلقی و برداشت خود از آیات و روایات و تاثیر آنها بر تغییر نگرش خود نسبت به والدین و لزوم احترام به آنان و ندامت واقعی از عمل ارتکابی خود را در قالب سه صفحه بنویسد و نتیجه را به دادگاه بگوید.