نزدیک به ده هزار زندانی ایران جرائم غیرعمد مرتکب شده‌اند

فرستنده خبر خانم دلارام دره شویی ۲۷/۷/۲۰۱۶

مدیرعامل ستاد دیه گفته ۹ هزار و ۹۵۳ زندانی جرائم غیر عمد هم‌اکنون در زندان‌های ایران هستند. ۴۳ درصد این افراد از ابتدای سال جاری خورشیدی یعنی در عرض کمتر از پنج ماه وارد زندان‌های ایران شده‌اند.

تا نیمه خرداد ماه ۱۳۹۵ (دو ماه پیش) تعداد زندانیانی که به دلیل جرائم غیر عمد در زندان‌های ایران بودند، ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر بود. این رقم حالا به ۹ هزار و ۹۵۳ نفر کاهش پیدا کرده است.

اسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه ایران ضمن اعلام این آمار گفته ۴۳ درصد این افراد از ابتدای سال جاری تا کنون وارد زندان‌های کشور شده‌اند. به گفته او از پنجم فروردین تا ابتدای تیر ماه سال‌ جاری تعداد چهار هزار و ۲۹۶ نفر با حکم قضات محاکم قضایی وارد زندان‌های ایران شده‌اند.

این در حالی است که در بیشتر کشورهای پیشرفته، جرائم غیرعمد یا مشمول جریمه نقدی می‌شوند و یا حبس تعلیقی. بنابراین اگر کسی برای اولین بار مرتکب جرمی غیرعمد شود اساسا به زندان نمی‌رود.

مدیرعامل ستاد دیه ایران این تعداد زندانی غیر عمد را “یک معضل بزرگ ملی” دانسته است.

به گفته این مقام مسئول، علت اینکه بخشی از این زندانیان از سال‌های گذشته و حتی از سال ۱۳۹۰ همچنان در زندان هستند، تعدد جرائم عمد و غیرعمد در پرونده آنهاست که منجر به اطاله دادرسی شده و فرایند آزادی آنها را طولانی کرده است.

طبق آخرین آمار منتشر شده تا ماه گذشته، تعداد ۲۱۳ هزار نفر در ایران زندانی هستند که علت زندانی ‌شدن شش درصد آنها جرائم غیرعمد است. دوهزار نفر از این تعداد مربوط به محکومیت مهریه، حدود دو هزارنفر مربوط به زندانیان دیه و بقیه نیز محکومان مالی هستند.