پاريس، گزارش دومین و سومین روز کارزار سراسرى همبستگی با زندانیان سیاسی -عقیدتی در ایران

فرستنده خبر خانم زرین تاج الیاسی ۱۳۹۵/۰۵/۰۷ 

در پاریس، کارزار سراسرى همبستگی با زندانیان سیاسی-عقیدتی در ایران در روز جمعه ۲۲ ژوئیه با برنامه ای دو ساعته، همزمان با آغاز اعتصاب غذاى نمادين شروع شد که گزارش کوتاه و عکس‌های آن پیش از این منتشر شده است.
دوستانی که در پاریس، روز جمعه اعتصاب غذایِ نمادین را آغاز کردند، تا یکشنبه شب در همان سالن ماندند و تنها روز شنبه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ برای شرکت در گردهمایی اعتراضی و اطلاع رسانی در میدان رپوبلیک، سالن را ترک کردند. 

برنامه اطلاع رسانی روز شنبه در پاریس بسیار خوب برگزار شد. به خاطر مجمع عمومی هفتگی «شب ایستادگی» که با پایداری جوانان پُر شور و آزاده پاریسی همچنان ادامه دارد، میدان رپوبلیک شنبه ها محل رفت و آمد هزاران نفر از شهروندان پاریس و یا توریست‌ها، به ویژه جوانان است. و همیشه علاوه بر شب ایستادگی چندین گردهمایی اعتراضی و یا اطلاع رسانی دیگر هم برگزار می‌شود.
شنبه 23 ژوئیه که گردهمایی ما برای اطلاع رسانی در باره وضعیت زندانیان سیاسی ایران در میدان رپوبلیک برگزار شد، علاوه بر «شب ایستادگی» دستِ کم دو گردهمایی دیگر هم جریان داشت. به علاوه نیروهای مختلف، از جمله کردهای ترکیه تراکت‌های خود را پخش می‌کردند.
همچون برنامه روز اول، گردهمایی شنبه هم مورد استقبال قرار گرفت. علاه بر تعدادی از دوستانی که روز جمعه هم حضور داشتند مثل شهلا شفیق، یوسف اردلان، ناصر پاکدامن، رضا ناصحی و …، دوستانی مثل باقر مومنی با بیش از ۹۰ سال سن و البته مثل همیشه پُر انرژی، محمد جلالی(م. سحر)، پرویز قلیچ‌خانی، احمد شیرازی، شهرام قنبری، اکبر سیف، علی کریم زاده و تعدادی دیگر حضور داشتند.
محمدرضا شاهید و فرشاد فرحسا هم تا پایان برنامه حضور داشته و فیلم‌برداری کردند. آنها مصاحبه کوتاهی هم داشتند با زهره حبیب محمدی، که یکی از شرکت کنندگان در اعتصاب غذا بود.
شعارهای دموکراتیکی که به زبان فارسی و فرانسه روی آفیش‌های بزرگی نوشته شده بود و عکس‌های زندانیان سیاسی-عقیدتی با توضیحی کوتاه درباره مدت محکومیت‌شان، نظر افراد را جلب می کرد. تراکتی به زبان فرانسه که در حقیقت فشرده بیانیه شبکه در باره وضعیت زندانیان سیاسی و خواست‌های ما بود به علاقمندان ارائه می‌شد. در بسیاری از موارد، افراد پس از خواندن شعارها و دیدن عکس‌ها با علاقه در این باره با دوستان ما صحبت کرده و از آنها در باره وضعیت ایران و به ویژه زندانیان سیاسی می پرسیدند که برایشان توضیح داده می‌شد. یکی از نادر گرهمایی‌هایِ ما بود که در آن تا آخرین تراکت پخش و به کسانی که علاقه نشان می‌دادند، داده شد.
در زمینه اطلاع رسانی درباره کارزار سراسری همبستگی با زندانیان سیاسی در ایران، در کنار بسیاری از رسانه های دیگر، رادیو فرانسه هم شرکت فعّال داشت. علاوه بر درج خبر و آفیش این حرکت و گزارش و عکس های برنامه روز جمعه پاریس در سایتِ بخش فارسی رادیو فرانسه، در اخبار روزهای شنبه ۲۳ و یکشنبه ۲۴، مصاحبه های کوتاهی با اعتصاب کنندگان پاریس را پخش کردند.
غروب روز یکشنبه، برنامه پایان اعتصاب غذای نمادین در محیطی صمیمی و با حضور دوستانی مثل ویدا حاجبی، شهلا شفیق، یوسف اردلان، هدایت‌الله متین دفتری، ابراهیم مکی، محسن یلفانی، رضا ناصحی و … برگزار شد. ابتدا در باره وضعیت وخیم برخی از زندانیانی که هنوز در اعتصاب غذا بودند، مثل مریم نقاش زرگران و یا رسول حردانی و همچنین تاثیر مثبت حرکت‌‌هایی نظیر این کارزار، صحبت شد. سپس زهره حبیب محمدی پیام لادن برومند را به کارزار سراسری همبستگی و هایده قهرمانی قطعنامه پایانی کارزار سراسری را برای حاضران خواندند. سوده راد با محبت خودش اعتصاب کنندگان را خجالت زده کرد.
ساعت ۲۰ همگی سالن را ترک کردیم در حالیکه به آن آزادگان ایرانی اسیر در چنگال حاکمیت بی‌رحم جمهوری اسلامی فکر می‌کردیم که بارها مجبور می‌شوند در بی‌خبری و پس از هفته ها اعتصاب، به خاطر اصرار و تقاضای خانواده و یا هم‌بندیان، اعتصاب خود را بشکنند بدون آنکه به خواست‌های خود که از حقوق شناخته شده و اولیه آنهاست، دست یابند.
به امید آزادی هرچه زودتر همه زندانیان سیاسی-عقیدتی در ایران و به امید ایرانی آزاد از حاکمیت جهل و جور جمهوری اسلامی، در آینده ای نزدیک!

كميته مستقل ضد سركوب شهروندان ايرانى
عضو شبكه همبستگى براى حقوق بشر در ايران


چهار نفر از اعضای کمیته مستقل ضدسرکوب شهروندان ایرانی که در اعتصاب غذای نمادین در پاریس شرکت کردند، یک ساعت پیش از پایان اعتصاب