موج بازداشت؛ ۲۴ معترض ترک در شهرهای مختلف کشور دستگیر شدند

فرستنده خبر خانم زرین تاج الیاسی ۱۳۹۵/۰۵/۰۷ bazdasht-gorohi-jaami-party

خبرگزاری هرانا – درپی برگزاری تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف استانهای آذربایجان و اردبیل در واکنش به مطلب منتشره در روزنامه طرح نو و تداوم این اعتراضات، موج بازداشت فعالان ترک (آذری) در شهرهای مختلف از جمله تبریز، ارومیه، خوی، مراغه، زنجان، اردبیل و تهران با بازداشت ۲۴ تن دیگر در روز جاری ادامه یافت. 

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جاری همزمان با برگزاری تجمعی اعتراضی در شهر خوی در اعتراض به مطلب منتشره در روزنامه طرح نو دست کم ۲۴ شهروند دیگر بازداشت شدند.

اسامی بازداشت شدگان در شهرهای مختلف تا زمان تنظیم این گزارش به قرار زیر است:

شهر خوی:
حسین بوستانچی، حسین کاظم لویی، سلمان عراقی، سعید ورمزیار، واحید صفری، هادی عباسزاده، شهروندی با نام حسین و دو شهروند دیگر با هویت نامعلوم.

شهر مراغه:
مرتضی کریمی(ساوالان)

شهر زنجان:
ابوالفضل ایمانی به همراه فرزندش

شهر ارومیه:
مهدی حاجی زاده

شهر اردبیل:
محمد جولانی، احمد محمدزاده، وحید صادقی فر و حسین بالاخانی

شهر تهران:
علی ابراهیمی

شهر تبریز:
روزبه پیری، علی جباری،علی هدایتی،علی دباغی و دو خواهر با نام‌های نیر و مریم فتحعلی‌لو

گزارش می شود سلمان عراقی و حسین بوستانچی در شهر خوی در حین دستگیری‌ بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دچار «خونریزی‌های شدیدی در ناحیه سر و صورت» شده اند.

همچنین در جریان اعتراضات شهر خوی تلفن همراه جواد کارگر توسط مامورین اطلاعاتی ضبط و وی جهت بازجویی به اداره اطلاعات فراخوانده شده است.

هیچ‌کدامیک از این بازداشت شدگان تاکنون آزاد نشده اند.

هرانا پیش تر گزارش کرده بود اعتراضات شهروندان ترک (آذری) به انتشار مطلبی با محتوای توهین نژادی در روزنامه طرح نو در شهر تبریز و ارومیه، تعداد زیادی از شهروندان بازداشت شدند که از این میان ۱۵ تا ۲۵ شهروند بازداشت شده با قید ضمانت و بعضا تعهد آزاد شدند و همچنان دست‌کم ۷ تن هنوز در بازداشت به‌سر می‌برند.