تداوم اعتصاب غذای نرگس محمدی علی‌رغم دوبار تشنج در زندان

فرستنده خبر اقای احسان فتاحی ۱۳۹۵/۰۴/۱۲ 

narges mohammadi

خبرگزاری هرانا – نرگس محمدی مدافع حقوق بشر و زندانی بیمار در بند زنان زندان اوین در اعتراض به «عدم اجازه تماس تلفنی با فرزندانش» در پنجمین روز اعتصاب غذا به سر می‌برد. خانم محمدی در حالی در اعتراض به این رویه به تداوم اعتصاب غذایش ادامه می دهد که برای کنترل بیماری‌هایش نیاز به مصرف دارو داشته و تاکنون دوبار دچار تشنج شده است. 

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که اینک در زندان به‌سر می‎برد، از روز هفتم تیر ماه ۱۳۹۵ اعلام اعتصاب غذا کرده و تاکنون دوبار دچار تشنج شده است.

یک منبع نزدیک به این زندانی عقیدتی با اعلام این خبر درگفتگو با گزارشگر هرانا خاطرنشان کرد: “خواسته خانم محمدی تنها تماس تلفنی خودش با فرزندانش نیست. او به نوعی با این اعتصاب غذای اعتراضی درصدد جلب توجه مقامات قضایی به مشکل محدودیت تماس بند زنان زندان اوین است.”

این منبع مطلع در ادامه در مورد وضعیت جسمانی خانم محمدی توضیح داد: “ایشان برای کنترل بیماری‌هایش نیاز به مصرف دارو داشته و تاکنون در این پنج روز اعتصاب دو دفعه دچار تشنج شده است. ادامه اعتصاب غذا عواقب ناخوشایندی برایش خواهد داشت.”

منبع نزدیک به خانم محمدی همچنین در مورد محدودیت تماس تلفنی در بند زنان زندان اوین تاکید کرد: “در بند زنان این زندان اصلا تلفن وجود ندارد. که این یکی از حقوق اولیه این زندانیان بوده و نقض شده است. تنها زندانیانی که بستگان درجه یک در خارج از کشور دارند آن‌هم با ارائه درخواست‌های مکرر و درصورت موافقت می‌توانند ماهی یک‌بار آن هم به مدت ده دقیقه الی یک ربع تماس داشته باشند.”

خانم محمدی با نگارش دل‌نوشته‌ای از چرایی اتخاذ تصمیم به اعتصاب غذا با بیان اینکه «خواسته‌ای جز امکان تماس تلفنی با فرزندانش ندارد»، گفته است که علی‌رغم میل و توان جسمی‌اش، راهی برایش نمانده است جز اینکه فریاد «مادر بودن» و دلتنگ بودنش را با اعتصاب غذا اعلام کند.

هم‌چنین روز دهم تیرماه معاون دادستان تهران در دیدار با نرگس محمدی در زندان اوین به او گفته بود مخالفت با تماس تلفنی شما از سوی مقامات امنیتی است.

این فعال حقوق بشر که به تازگی از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز به عنوان “قهرمان آزادی اطلاع‌رسانی” مورد تقدیر قرار گرفته بود، در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به ۱۶ سال زندان محکوم شد.

گفته می‌شود مشارکت در تاسیس کمپین لگام (کارزار لغو گام به گام اعدام) عمده‌ترین اتهام مورد استناد برای این حکم بوده است.

این فعال مدنی مبتلا به دو بیماری آمبولی ریه و فلج عضلانی است و به گفته پزشکان عوارض این دو بیماری در فضای زندان و محیط‌های تنش‌زا تشدید می‌شود.

او بارها در زندان دچار شوک عصبی شد و در حالی که با دستبند و پابند به تخت بسته شده بود در بیمارستان بستری شد.

شایان ذکر است، سازمان عفو بین الملل چندی پیش در بیانیه ای با عنوان «حکم ۱۶ سال حبس مدافع حقوق بشر با بیماری جدی نشان از سرکوب همه جانبه در ایران» شدیدا به محکومیت نرگس محمدی اعتراض کرد و آن را حمله همه جانبه به مدافعان حقوق بشر خواند. مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین الملل گفت مقامات ایران بایستی فورا و بدون قید و شرط او را آزاد و محکومیت وی را لغو کنند.