معاون دادستان تهران: ممنوعیت تماس تلفنی نرگس محمدی تصمیم مقامات امنیتی است

فرستنده خبر اقای صابرپور امیر ۱۳۹۵/۰۴/۱۱

narges mohammadi

خبرگزاری هرانا – روز گذشته معاون دادستان تهران در دیدار با نرگس محمدی که در اعتراض به عدم اجازه تماس تلفنی با فرزندانش در زندان اوین در اعتصاب غذا به سر می‌برد، به او گفته است مخالفت با تماس تلفنی شما از سوی مقامات امنیتی است. این فعال حقوق بشر زندانی در حالی در اعتراض به این رویه در اعتصاب غذا به سر می برد که برای کنترل بیماری‌هایش نیاز به مصرف دارو داشته و تداوم این اعتصاب غذا عواقب ناخوشایندی خواهد داشت. 

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته معاون دادستان تهران در دیدار با نرگس محمدی مدافع حقوق بشر زندانی اعلام کرد عدم اجازه تماس تلفنی او به «امنیتی‌ها» مربوط است.

تقی رحمانی همسر نرگس محمدی با اعلام این خبر نوشت: “دیروز معاون دادستان تهران در دیدار نرگس محمدی در زندان اوین به او گفته است که دلیل مخالفت با تماس تلفنی تو به امنیتی ها ربط دارد و ما مخالفتی با تماس تو نداریم.”

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: “مقام قضائی قول پی گیری داده است از نرگس خواسته است که اعتصاب خود را بشکند اما نرگس قبول نکرده است و خواهان تحقق خواسته اش شده است.”

آقای رحمانی در پایان تاکید کرد: “نرگس تصریح کرده است که من مانند همه زندانیان حق دارم که لااقل هر هفته با فرزندان خود تماس داشته باشم. با توجه به مصرف دارو برای کنترل بیماری نرگس اعتصاب غذای وی عواقب ناخوشایندی برای او خواهد داشت.”

نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که اینک در زندان به‌سر می‎برد، از روز هفتم تیر ماه ۱۳۹۵اعلام اعتصاب غذا کرد.

خانم محمدی با نگارش دل‌نوشته‌ای از چرایی اتخاذ چنین تصمیمی سخن گفته است، او در این دل‌نوشته با بیان اینکه «خواسته‌ای جز امکان تماس تلفنی با فرزندانش ندارد»، گفته است که علی‌رغم میل و توان جسمی‌اش، راهی برایش نمانده است جز اینکه فریاد «مادر بودن» و دلتنگ بودنش را با اعتصاب غذا اعلام کند.

این فعال حقوق بشر که به تازگی از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز به عنوان “قهرمان آزادی اطلاع‌رسانی” مورد تقدیر قرار گرفته بود، در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به ۱۶ سال زندان محکوم شد.

گفته می‌شود مشارکت در تاسیس کمپین لگام (کارزار لغو گام به گام اعدام) عمده‌ترین اتهام مورد استناد برای این حکم بوده است.

این فعال مدنی مبتلا به دو بیماری آمبولی ریه و فلج عضلانی است و به گفته پزشکان عوارض این دو بیماری در فضای زندان و محیط‌های تنش‌زا تشدید می‌شود.

او بارها در زندان دچار شوک عصبی شد و در حالی که با دستبند و پابند به تخت بسته شده بود در بیمارستان بستری شد.

شایان ذکر است، سازمان عفو بین الملل چندی پیش در بیانیه ای با عنوان «حکم ۱۶ سال حبس مدافع حقوق بشر با بیماری جدی نشان از سرکوب همه جانبه در ایران» شدیدا به محکومیت نرگس محمدی اعتراض کرد و آن را حمله همه جانبه به مدافعان حقوق بشر خواند. مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین الملل گفت مقامات ایران بایستی فورا و بدون قید و شرط او را آزاد و محکومیت وی را لغو کنند.