مشرف‌جوادی: وجود نگاه جنسیتی عدم رشد و توسعه‌ ورزش بانوان را موجب شده است

فرستنده خبر اقای نوید احمدفخرالدین ۰۸ تير ۱۳۹۵ 

پیشکسوت ورزش بانوان با اشاره به مشکلات موجود در راه توسعه و رشد ورزش بانوان در کشور، وجود نگاه جنسیتی در ورزش را از مهم‌ترین دلایل عدم توسعه و رشد ورزش بانوان در کشور دانست و تاکید کرد که این نگاه اشتباه در تضاد آشکار با بیانات مقام معظم رهبری و رییس جمهور محترم است. او خواستار توجه همه‌ جانبه به ورزش بانوان شد. 

به نقل از ایسنا، بتول مشرف جوادی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته در ورزش، نگاه جنسیتی وجود ندارد تصریح کرد: تبعیض موجود بین ورزش زنان و مردان به نگرش یا همان نگاه جنسیتی مربوط می‌شود در صورتی که در دنیا نگاه جنسیتی در ورزش وجود ندارد. در کشورهای پیشرفته در ورزش هر فعالیتی برای مردان صورت می‌گیرد برای بانوان نیز انجام می‌شود و گاها حتی بانوان از مردان پیش‌تر هستند. در ورزش ایران نگاه جنسیتی وجود دارد و می‌گویند اگر امکاناتش فراهم باشد، الویت بانوان بعد از مردان است در حالی که این امر با تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ریاست محترم جمهور و وزیر محترم ورزش وجوانان در تساوی زنان و مردان در استفاده از فرصت‌های برابر منافات دارد.

وی به مشکلات مالی موجود در کشور اشاره کرد و خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات مالی موجود، صرفه جویی مناسب در هزینه‌ها یک مسئله است و بحث مالی موجود در ورزش زنان و مردان یک  مساله دیگر، هر فعالیتی که برای مردان انجام می‌شود برای بانوان نیز باید انجام شود. در واقع اگر ورزش در بخش بانوان پیشرفت داشته باشد، اهدافی در رابطه با سلامتی و شادابی مطرح می‌شود و خط اسلام در دنیا مطرح می شود. نگاه باید نگاه تساوی بین زنان و مردان باشد.

نایب رییس بانوان فدراسیون جانبازان و معلولان در خصوص اتفاقات رخ داده در خصوص تیم فوتبال دختران ملوان اظهارکرد: مشکل به وجود آمده برای تیم دختران ملوان تبعیضی است که به بانوان و ورزش بانوان وارد شده است. من این را قبول ندارم. باشگاهی با این قدرت مالی که با مبلغ 21 میلیارد قصد خرید امتیاز تیم فوتبال لیگ برتری را دارد چگونه ممکن است بتواند چنین اجحافی را در حق بانوان انجام دهد. واقعا جای تاسف است.

او در ادامه افزود: اگر مشکلی بین ورزشکار و مسئول مربوطه وجود دارد برای بار نخست باید سعی بر این باشد که رسانه‌ای نشود، موضوع و مسئله را بین خود حل کنند ولی اگر نه تکرار مکررات باشد نگاه این مسئول تبعیض است که در ورزش کشور رخ داده است. دختران ملوان با افتخاراتی که دارند باید از این باشگاه جدا شوند تا افتخارات را نصیب دیگر باشگاه ها کنند.

وی با بیان اینکه فدراسیون فوتبال به عنوان سرمنشا باید در این موضوع ورود پیدا کند ادامه داد: رئیس فدراسیون می تواند به حل این موضوع کمک کند و با مدیران مربوط را صحبت کنند که چرا چنینی برخوردی با دختران فوتبالیست دارند و فدراسیون از اتفاقات مشابه جلوگیری کنند.

مشرف جوادی درباره عدم حمایت مالی کم اسپانسرها از ورزش بانوان گفت: اسپانسرها به دنبال مطرح شدن در جامعه هستند و ورزش بانوان به دلیل محدودیت های موجود نمی تواند امکان مطرح شدن را برای آنها فراهم کند و تا به امروز هر اسپانسری که از ورزش بانوان حمایت کرده خیرخواهانه بوده است.

پیشکسوت ورزش بانوان در پایان افزود: باید به ضرورت ورزش  در جامعه بیشتر پرداخته شود به خصوص ورزش بانوان که چقدر می‌تواند در سلامتی زنان و دختران در یک خانواده نقش مهمی ایفا کند. بخشی از مشکلات موجود به مشکلات فرهنگی مربوط می شود و نگرش افراد به این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.