انجام تحقیقات علمی در ایران جرم نیست؛ متن کامل بیانیه خانواده هودفر

فرستنده خبر اقای احسان فتاحی ۱۳۹۵/۰۴/۰۸ 
homa-hodfar

  • خبرگزاری هرانا – خانواده هما هودفر، استاد رشته انسان‌شناسی در دانشگاه کونکوردیای کانادا که برای دیدار خانواده و تحقیق آرشیوی در کتابخانه مجلس به ایران سفر کرده بود و بازداشت شده است امروز با صدور بیانیه ای به دفاع از وی و ارایه جزییات بیشتری از پرونده پرداختند که در پی می آید.  

  • خانواده پروفسور هما هودفر امروز با انتشار بیانیه ای در وب سایتی که برای آزادی او راه انداخته اند منتشر کردند نسبت به اتهامات مطرحه علیه وی پاسخ دادند و جزییات بیشتری از این پرونده را بازگو کردند، متن کامل بیانیه که توسط هرانا ترجمه شده است در پی می آید؛

    پرفسور هما هودفر در تاریخ ششم ژوئن سال جاری بازداشت شد. از آن زمان وی در زندان اوین نگهداری شده و اجازه تمماس با خانواده‌اش را ندارد. همچنین وکیل او نیز از دیدار و یا دسترسی به پرونده محروم است. در نتیجه دلیل بازداشت و محور اتهاماتش نامشخص بود تا اینکه دادستان تهران در تاریخ ۲۴ ژوئن اعلام کرد وی به دلیل «ورود به فمنیسیم و مسائل امنیتی» تحت بازجویی است.

    پیش از این بیانیه، تعدادی از وبسایت های خبری تندرو وابسته به سپاه پاسداران روایت خود را درباره پرونده هما هودفر منتشر کرده اند. برخلاف قوانین کشور ایران، به نظر می رسد این جریانات دسترسی مستقیم به پرونده خانم هودفر ازجمله سوابق بازجویی و اسناد شخصی او را دارند. گزارشات آنان مدعی است خانم هودفر به صورت ویژه متهم به تحریک یک «انقلاب نرم» فمینیستی علیه جمهوری اسلامی. این مقالات شامل تعداد بیشماری اتهامات بی اساس و نادرست است که تنها دیدگاه سیاسی نویسنده آن را مطرح می کند که خالی از هر نوع پشتیبانی حقوقی و قضایی است. این اشتباهات فاحش عبارتند از: اسامی و افرادی است که به پروفسور هودفر وصل شده اند، اتهامات بی اساس در مورد هدف و تحقیقات دانشگاهی وی و همچنین منابع مالی تحقیقاتش. اگرچه مقامات رسمی ایران هنوز این اتهامات را تایید نکرده اند، با این حال خانواده هودفر مایل است شفاف سازی های ذیل را منتشر کند:

    • در رسانه های ایران آمده در مورد هدف سفر خانم هودفر تناقض گویی شده. این اشتباه است. ما از ابتدا گفتیم خانم هودفر به دلایل شخصی به ایران سفر کرده و از این فرصت برای تحقیقات آرشیوی و تاریخی استفاده کرده است. انجام تحقیقات علمی در ایران جرم نیست.
    • ادعا شده که خانم هودفر از بیماری خاصی رنج نمی برد. تاکید می کنیم ایشان از بیماری عصبی ام جی که یک حالت عصبی بسیار خاص است رنج برده و در سال گذشته سکته خفیفی نیز داشته است. بعد از چند روز تعلل زندان داروهای ارسالی وی را قبول کرد اما خانواده و وکیل وی نمی دانند که مطمئنا بدست او رسیده یا خیر.
    • رسانه های ایران مدعی هستند پروفسور هودفر چندی است درحال طراحی انقلاب نرم فمینیستی در ایران بوده است. این اتهام از همکاری او با شبکه همبستگی زنان در کشورهای مسلمان (ولوم) نشئت می گیرد. ولوم نهاد داوطلبانه‌ای است متشکل از محققان و دانشگاهیان چندین کشور مسلمان و اهداف و عملکرد آن با نهادهایی مثل هیفوس که در اروپا برای حمایت از فعالان حقوق بشر در سراسر دنیا تاسیس شده فرق می‌کند. همانندسازی این دو نهاد، صرف نظر از قضاوت درباره عملکرد هر یک، غیر‌عادی و غیرمنطقی است. ولوم همواره فعالیت‌های خود را با التزام به رعایت قوانین کشورها هدایت کرده است، اینکه هما هودفر یکی از موسسان ولوم قلمداد شده صحت ندارد و موسسه ولوم نیز آن‌ را تکذیب کرده است. همکاری وی به هیچ عنوان «فتنه انگیز» یا «خرابکارانه» نیست.
    • شغل و فعالیت خانم هودفر به هیچ وجه نمی تواند «فته انگیز» برداشت شود. او هرگز برای تحقیقات خود درباره وضع زنان در مصر، پاکستان یا اندونزی مورد مواخذه دولت‌های مربوطه قرار نگرفت. براساس کدام منطق فعالیت برای آگاهی زنان ازحقوق خود و کمک به توانمندی آنها برای زندگی بهتر فردی و اجتماعی پایه‌های اسلام را تضعیف می‌کند؟
    • ادعاهای منابع مالی تحقیقات خانم هودفر بیانگر همکاری با دول متخاصم بوده نیز از اساس رد است. خانم هودفر در چهلمین سال فعالیت خود است و در بین جامعه دانشگاهی دنیا به خوبی شناخته شده است.
    • رسانه های ایران ادعا کرده اند بر اساس مواردی چون کمپین حمایت از حق مادران الجزایری برای حق فرزندانشان، ترجمه فمنیستی از قران و تلاش برای توقف اعدام و سنگسار می توان نتیجه گرفت موسسه ولوم در صدد کمرنگ کردن دین در جوامع مسلمان است. از چه موقع ترجمه قران جرم است؟ ما میبینیم چطور داعش به جرم ترجمه قران دیگر مسلمانان و به ویژه شیعیان را سرکوب و کشتار می کند چراکه این کار را «گناه» می داند. حالا می بینیم همین «گناه» به خانم هودفر و موسسه ولوم نسبت داده می شود.
    • درپایان چرا جمهوری اسلامی بایستی بترسد که خانم هودفر و یا موسسه ولوم ممکن است ارزش های دینی زنان را کمرنگ کنند؟ آیا جمهوری اسلامی اینقدر ضعیف است که یک استاد دانشگاه ۶۵ ساله می تواندبا چند تحقیق کوچک کشور را به هم بریزد؟ با یا بدون خانم هودفر زنان ایران در ۱۰۰ سال گذشته به صورت فعالانه به دنبال حقوق مدنی خود بوده اند. پر واضح است که چنین زنان سخت کوشی توجه محققینی چون خانم هودفر را جلب می کنند.

    خانواده هودفر همچنان نگران امنیت، سلامت و شرایط پروفسور هودفر هستند. کتایون خواهر وی می گوید: “ما متوجه نمی شویم چرا وکیل اجازه ملاقات با وی را ندارد. تنها می خواهیم بدانیم حالش خوب است و درد نمی کشد و اینکه داروهایش را دریافت کرده است. با او بدرفتاری نمی شود. ندانستن وضعیت بازداشتش به طور غیرمنتظره ای ما را نگران می کند.”

    خانواده خواستار آن است که این اتهامات بی اساس علیه یک شخصیت بین المللی دانشگاهی برداشته شود که فعالیت هایش در سرتاسر جهان مورد تکریم و احترام قرار گرفته است.

    خ