مجلس دهم با وجود اکثریت زنان نماینده ، یک زن هم در هیات رییسه ندارد

فرستنده خبر اقای نوید احمد فخرالدین ۱۱/۰۳/۱۳۹۵ 

2012362

در جلسه علنی اعضای هیات رییسه اجلاسیه اول مجلس دهم مشخص شدند اما جای زنان در جایگاه هیئت ریئسه خالی است و در مجلسی که بیشترین تعداد زنان را دارد یک زن هم در هیات رییسه قرار نگرفت.

زنان خبر گزارش می دهد؛ مجلس دهم میزبان ۱۷ زن نماینده شده است که باعث خوشحالی آنانی شده است که در انتخابات شعار تغییر چهره مردانه مجلس را فریاد میزدند و حال که حضور زنان در مجلس از نظر کمیت به حد بالایی رسیده است باید دید این نمایندگان که بیشتر آنها تاکنون سابقه اجرایی ندارند و بی تجربه پا به خانه ملت گذاشته اند چه اقدا موثری برای زنان انجام میدهند. 

اگر چه زنان به ظاهر در مجلس شورای اسلامی کرسی قابل توجهی را در اختیار نداشته اند، اما نباید از این نکته غافل ماند که این زنان و بانوان جامعه بوده اند که توانستند فرزندان خود را تربیت کرده و آنها را راهی بهارستان یا دیگر مناصب اجتماعی، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی کشور کنند.

درحقیقت، بانوان بازیگران نخست نقش اجتماعی و سیاسی کشور هستند و این نقش پررنگ آنان در هر دوره ای از نظام جمهوری اسلامی ستودنی است و در همان زمان که تلاش می کنند بطور مستقیم وارد صحنه سیاسی و اجتماعی کشور شوند، نسبت به مسائل تربیتی خانواده که رسالت اصلی آنان است نیز توجه دارند.

با افزایش رشد حضور زنان در مراکز عالی تحصیلی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مشارکت سیاسی زنان نیز مفهوم گسترده تری پیدا کرده است و نمایندگی مجلس شورای اسلامی ، معاونت رییس جمهوری، حضور در هیئت دولت و مدیریت در سطوح مختلف جامعه، بیانگر عرصه هایی از مشارکت سیاسی زنان در سطح کلان است.

شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در این زمینه گفته است: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره دهم باید قوانینی متناسب با واقعیت های خانواده های ایرانی تصویب کنند.
وی در این زمینه از زنانی که به مجلس شورای اسلامی راه یافته اند، خواسته است بیشترین تلاش را برای استیفای حقوق زنان داشته باشند.
مولاوردی گفته است:« بانوانی که وارد مجلس می شوند چون با وضعیت جامعه آشناترند و با بدنه جامعه زنان در برنامه های خود ارتباط دارند، فقط به حضور در جلسات و پشت درهای بسته اکتفا نکنند، بلکه با حضور در میان زنان و گرفتن بازخورد از نظرات و دیدگاه های آنان متناسب با مطالبات و خواست ها و اقتضائات زمانه، برای رفع مشکلات این قشر بکوشند.»

با پایان عمر دو روزه هیأت رئیسه سنی، جایگاه ریاست مجلس از نمایندگان زن خالی شد و این در حالی بود که به نظر می‌رسید رکورد شکنی مجلس دهم و حضور زهرا سعیدی و فاطمه حسینی در هیأت رئیسه سنی می‌تواند مقدمه‌ای برای بازگشت زنان به جایگاه مدیریت مجلس شورای اسلامی باشد، اما زنان به هیأت رئیسه موقت مجلس راه نیافتند.

طیبه سیاوشی، نماینده تهران در مجلس دهم با تأیید آن ضمن ابراز تأسف از حضور نیافتن هیچ یک از خانم‌ها به هیأت رئیسه موقت درباره امکان تحققش گفت: «امیدواریم با رایزنی‌هایی که داشته‌ایم و در فرصت باقی مانده بر پیگیری آن تمرکز کنیم و بتوانیم شاهد حضور زنان در ترکیب هیأت رئیسه دائمی باشیم.»

اما در جلسه علنی امروز- سه شنبه ۱۱ خرداد- اعضای هیات رییسه اجلاسیه اول مجلس دهم مشخص شدند اما جای زنان در جایگاه هیئت ریئسه خالی است و در مجلسی که بیشترین تعداد زنان را دارد یک زن هم در هیات رییسه قرار نگرفت.

امیدواریم افزایش تعداد نمایندگان زن فقط شعاری نبوده و این زنان راه یافته به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بتوانند بلندگویی برای مشکلات زنان جامعه در ایران باشند و کیفیت حضور زنان در مجلس شورای اسلامی فدای کمیت آن نشود.