ولی مراد: تعریف مشخصی از خشونت خانگی علیه زنان وجود ندارد/تشریح انواع خشونت ها

 فرستنده خبر اقای نوید احمدفخرالدین ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ 

مدیر مسئول شبکه ایران زنان با بیان اینکه خشونت خانگی علیه زنان در کشور تعریف نشده است، گفت: در زمینه خشونت خانگی علیه زنان حرف زیاد زده می شود اما تا کنون این مساله به طور جدی در دولت ها و مجلس مورد بررسی قرار نگرفته و طرحی برای پیشگیری از آن ارائه نشده است.

توران ولی مراد در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، درخصوص خشونت به زنان در جامعه گفت: متأسفانه مشکل اصلی این است که در حوزه زنان شعار داده می شود و ما با وعده های زیادی روبرو هستیم و این شعارها با هدف بهره برداری سیاسی عنوان می شود و برای این مسایل اقدامی صورت نمی گیرد.

این فعال امور زنان و خانواده با بیان اینکه برای مقابله با خشونت خانگی هنوز طرح و لایحه جامعی  دقیقی ارائه نشده است، گفت: در این بخش با توجه به حرف های زیادی که زده می شود اما هنوز در عمل لایحه ای به مجلس ارائه نشده است. در واقع مسئولان برای رفع مشکلات زنان و خانواده اقدام عملی نکرده اند و تنها با اهداف خاصی به موضوع زنان می پردازند و توهم عمل را به جامعه منتقل می کنند. از طرفی جامعه دولتی و مدنی فکر می کنند کاری برای زنان انجام شده در صورتی که هیچ اقدام جدی برای زنان صورت نگرفته است.

برای مقابله با خشونت علیه زنان طرحی در بستر اجرا نداریم

وی تصریح کرد: برای مقابله با خشونت علیه زنان طرحی در بستر اجرا نداریم، بنابراین برای این موضوع در ابعاد مختلف از مسایل آموزشی، فرهنگسازی و فعالیت های اجتماعی نیازمند مصوب کردن قانون هستیم اما متأسفانه هنوز تعریف خشونت خانگی در کشور نداریم. آنچه که ما گاهی در اخبار و در اطراف مشاهده می کنیم، خشونت فیزیکال است که دیده می شود در حالی که ما در کشورمان خشونت های روانی، جنسی و کلامی نیز داریم که همه آن ها باید تعریف مشخصی داشته باشند.

ولی مراد با بیان اینکه برای رفع خشونت علیه زنان باید در قالب اقدام عملی بسترسازی شود، خاطرنشان کرد: مسأله این است که وقتی خشونتی صورت می گیرد، تازه به فکر چاره می افتیم. خشونت هایی که صورت می گیرد عوامل مختلفی از جمله اعتیاد دارد که در ابعاد مختلف بروز می کند اما در کل جامعه به غیر از مساله اعتیاد که مردان نسبت به زنان خشونت دارند، زنان هم خشونت احساسی و کلامی نسبت به مردان دارند که در این رابطه نیازمند اقدام جدی در بخش های آموزش و فرهنگسازی هستیم.

دبیر ائتلاف اسلامی زنان با بیان اینکه خانواده مطلوب باید تعریف شود، بیان کرد: در عین حال آسیب های خانواده نیز باید تعریف مشخصی داشته باشد تا سیاست گذاری و برنامه ریزی های مسئولان در این راستا انجام شود و پس از آن رسانه ها و تشکل های مردم نهاد برای انجام کار وارد میدان شوند.