۸ زن در راه ورود به مجلس دهم

 فرستنده خبر اقای فرزاد نایب غریب ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ 

در دور دوم انتخابات مجلس ایران، هشت زن در حوزه‌های انتخابیه حضور دارند که شش نفر آنها مورد حمایت گروه‌های اصلاح‌طلب هستند.

زنان مجلس

اگر در دور دوم انتخابات مجلس دهم تنها یک زن وارد مجلس شود، رکورد حضور زنان در مقایسه با دوره‌های قبل شکسته خواهد شد. پیش از آنکه مینو خالقی از فهرست راه یافتگان به مجلس حذف شود، ورود تنها یک زن در دور دوم برای شکستن این رکورد کافی بود اما حالا باید دو زن در دور دوم به مجلس راه پیدا کنند.

مینو خالقی از لیست اصلاح‌طلبان اصفهان که با رأی بالا در انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاب شده بود از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد. بر اساس برخی از گزارش‌های غیررسمی، مینو خالقی به بهانه «عدم رعایت شئونات اسلامی در سفرهای خارج از کشور» رد صلاحیت شده است.

در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس دهم، بر اساس گزارشی که خبرگزاری ایلنا منتشر کرده در استان آذربایجان شرقی در شهر تبریز «زهرا ساعی» که در دور اول در لیست امید اصلاح‌طلبان بوده، در دور دوم هم در این لیست قرار دارد. در شبستر، «معصومه آقاپور» در دور دوم در لیست امید قرار گرفته است.

در استان اصفهان، «سمیه محمودی» نامزد مستقل شهرضا مورد حمایت اصلاح‌طلبان است و در استان لرستان «فاطمه مقصودی» نامزد اصلاح‌طلبان در این شهر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در ایلام بعضی گروه‌های نزدیک به دولت از «سارا فلاحی» حمایت کرده‌اند و در بروجن نیز گرچه اصلاح‌طلبان نامزدی معرفی نکرده‌اند، «خدیجه رفیعی» مورد حمایت برخی گروه‌های اعتدالگرا قرار گرفته است. لیست موسوم به امید در شهرستان ساوه از «منصوری» حمایت کرده است. اما از سوی اصولگرایان «شهلا میرگلوبیات» که در مجلس نهم هم حضور داشت، هنوز شانس ورود به مجلس  از شهر ساوه را دارد.

در حوزه انتخابیه خرم آباد، «اعظم محمدی‌نیا» در لیست اصلاح‌طلبان قرار نگرفته اما بر اسا گزارش ایلنا بعضی گروه‌های اعتدالی از او حمایت کرده‌اند.

زهرا سعیدی از شهر مبارکه در استان اصفهان، سکینه الماسی از کنگان جم و بندر دیر در استان بوشهر، سید حمیده رزآبادی از قزوین، ناهید تاج الدین از اصفهان و هاجر چنارانی از نیشابور، زنانی هستند که در دور اول به مجلس راه یافتند.

سهیلا جلودارزاده، فریده اولاقباد، سیده فاطمه حسینی، پروانه سلحشوری، فاطمه سعیدی، طیبه چاووشی، پروانه مافی، فاطمه ذوالقدر نیز در میان ۳۰ نفر اول شهر تهران بودند.

در  انتخابات مجلس دهم در ایران در شهر تهران، از ۱۱۴۶ داوطلب حدود ۱۶۱ نفر زن بودند. از این ۱۶۱ نفر در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان هشت زن و در لیست انتخاباتی اصولگرایان شش زن حضور داشتند.

دور دوم انتخابات مجلس دهم، روز جمعه دهم اردیبهشت برگزار حواهد شد.